شعبانیان گفت: در سال دوم طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۲۵۰ میلیون اصله نهال توسط بخش خصوصی، دولتی و منابع طبیعی تولید می‌شود.

نقی شعبانیان معاون سازمان امور جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  حدود ۲۳۷ میلیون نهال در سازمان منابع طبیعی، بخش خصوصی و دولتی و ۶۲ میلیون نهال در معاونت باغبانی تولید شد که از این میزان در ذیل سازمان منابع طبیعی کشور ۲۰۰ میلیون اصله نهال در بخش دولتی و خصوصی کاشته شد.

به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت، ۲۵۰ میلیون نهال تولید شود که ۱۳۰ میلیون نهال در بخش دولتی و ۱۲۰ میلیون نهال در بخش خصوصی برنامه ریزی شده است که طبق آمار تاکنون  ۳۵ میلیون اصله نهال در بخش دولتی و ۴۰ میلیون اصله نهال در بخش خصوصی تولید شده و این پروسه ادامه دارد تا به برش‌های مشخص شده استانی برسیم.

احیای ۱۲۶ نهاستان تخصصی جنگلی با اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت

شعبانیان با بیان اینکه از نهالستان‌های خوبی در کشور برخوردار هستیم، افزود: قدمت برخی نهالستان‌ها به بیش از ۵۰ سال قبل باز می‌گردد و  اکنون ۱۲۶ نهاستان تخصصی جنگلی داریم که در کمتر کشوری نهالستان با این ساختار وجود دارد، اما این نهالستان‌ها بدلیل برخی مشکلات تا قبل از سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مخروبه شده بودند که بدلیل آنکه با توسعه شهر‌ها در مناطق خوب شهر قرار گرفتند، چشم طمع به این نهالستان‌ها از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌ها زیاد بود که خوشبختانه یکی از فواید مهم طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت، احیای این نهالستان‌ها بود به طوریکه دیگر نهالستان مخروبه‌ای نداریم.

معاون امور جنگل با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های پیش روی کاشت یک میلیارد درخت افزود:  هم اکنون در تولید نهال یک سری محدودیت‌های اعتباری داریم که تمام تلاشمان برآن است تا این طرح پیش رود و با بن بست مواجه نشویم. اما به هرحال مشکلات اعتباری مسئله مهمی است که وجود دارد.

او ادامه داد: هدف اصلی این طرح یک جریان سازی بود و اکنون جریانی که  اتفاق افتاده این است که کاشت نهال سرزبان‌ها بیفتد، اما به رغم احیای نهالستان‌ها  در پی جریان کاشت درخت، اما بازهم در تولید نهال  و کاشت نهال عقب هستیم. طی سال‌های ۶۸ تا ۷۳ نزدیک به ۷۲۰ میلیون نهال در نهالستان‌های دولتی تولید کردیم و با موفقیت در عرصه‌های کشور وجود دارد، اما متاسفانه در برنامه ششم به ۱۵۰ میلیون اصله نهال  کاهش یافت که همین امر موجب شد تا خیلی از مشکلات زیست محیطی افزایش یابد.

توسعه جنگل و کاشت درخت راه حل برون رفت از مشکلات زیست محیطی

او توجه به توسعه جنگل و کاشت درخت را  راه حل برون رفت از مشکلات زیست محیطی دانست و افزود: توسعه جنگل و کاشت درخت نیاز به حمایت مالی دارد چراکه طبق آمار از مجموع ۲۳۷ میلیارد تومان اعتباری که برای طرح کاشت یک میلیارد درخت تایید شده، اما تاکنون ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نقدی و حدود ۴۳ میلیارد تومان بصورت اسناد خزانه تخصیص دارند که کافی نیست.   برای سال دوم محدودیت اعتباری داریم و مدیران کار پیش می‌برند و دستگاه‌های مختلف کمک می‌کنند،   اما نیاز به حمایت بیشتری داریم. براین اساس انتظار می‌رود که  ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار طرح صیانت تخصیص یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر توجه به اهمیت کاشت یک میلیارد درخت در کشور افزود: ما همیشه در سرزمین به درخت باید توجه کنیم، چون معضلات زیست محیطی متوقف نشده است و طبیعتا مشکلات با توسعه صنعت و افزایش جمعیت بیشتر خواهد شد که همین امر منجر به کاهش سرانه جنگل می‌شود.

او با بیان اینکه نسبت به افزایش سرانه جنگل خیلی عقب هستیم، گفت: بنابر ماده ۲۲ قانون هوای پاک سرانه فضای سبز شهری طی ۱۰ سال  باید به ۱۵ متر مربع برسد درحالیکه سرانه کنونی ۱۰ متر مربع  است که این امر نشان می‌دهد نسبت به برنامه عقب هستیم، همچنین طبق ماده ۱۵ قانون افزایش بهره وری  سرانه جنگل به طور کلی به ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع برسد، درحالیکه الان ۱۷۰۰ متر مربع است. براین اساس   طی ۱۰ سال برمبنای شرایط اقلیمی قرار بود به ۲۵۰۰ متر مربع برسد که بازهم خیلی عقب هستیم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار