مهدی مهرانگیز با اشاره به حق آلایندگی گفت: حق آلایندگی نباید صرف حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شود و تمام آن باید در جهت آبادانی محیط زیستی و کاهش آلودگی شهرستان‌های استان شود.

مهدی مهرانگیز، رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: پرداخت حق آلایندگی‌ها جزو مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه به بوشهر بود، این مبلغ که از دی ماه ۱۴۰۰ پرداخت نشده بود، ۳ هزار میلیارد تومان پس از بررسی اعتراض شرکت‌ها قطعی شد و در حال حاضر به دنبال برداشت از حساب شرکت‌ها هستیم.

وی افزود: از مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان، هزار و ۴۰ میلیارد تومان ابتدای هفته آینده وارد استان می‌شود که بخش عمده آن در چهار شهرستانی هزینه می‌شود که از آلودگی آلایندگی‌ها بیشترین ضرر را می‌بینند و اگر دهیاری‌ها و شهرداری‌ها مبلغ وارده را به درستی هزینه کنند، آبادانی بسیار خوبی در شهرستان‌ها به وجود می‌آید.

رئیس کل دادگستری بوشهر ادامه داد: اصل مبلغ پول حق آلایندگی، ۲۱ هزار میلیارد تومان است که تلاش می‌شود کل مبلغ دریافت و در استان هزینه شود. برخی از شرکت‌ها جزو صنایع سبز محسوب می‌شوند و آلایندگی ندارند از این صنایع هیچ ارزش افزوده‌ای گرفته نمی‌شود، اما از شرکت‌های با آلایندگی بالا به ضریب نیم تا ۱.۵ درصد از درآمدشان بر اساس گزارش اداره محیط زیست ارزش افزوده دریافت می‌شود. میزان دریافت حق آلایندگی از صنایع در هر فصل سال نیز متفاوت است.

وی افزود: قبل از سفر رئیس قوه قضاییه و تصویب قانون جدید میزان ارزش افزوده یک درصد بود، اما در ماده ۲۶ قانون جدید، ارزش افزوده، نیم، ۱ و ۱.۵ درصد و بر اساس گزارش اداره محیط زیست پیش‌بینی شده است.

رئیس کل دادگستری با اشاره به اینکه موضوع مطالبات پتروشیمی‌ها به جد پیگیری خواهد شد اظهار کرد: مردم از آلایندگی‌ها ضرر زیادی می‌بینند، از همین رو، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید این مبالغ را برای محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هزینه کنند و حق ندارند حقوق کارکنان را با حق آلایندگی پرداخت کنند تا شاهد پیشرفت به نفع مردم باشیم.

وی در پایان گفت: با همکاری سازمان منطقه ویژه توانستیم آلودگی سوختن فلر را تاکنون ۲۰ درصد کاهش دهیم و امیدواریم تا دو سال آینده آلودگی ناشی از سوخت گاز و فلرینگ به ۱۰ درصد برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.