فلر منطقه نفتی بهرگان پس از ۶۰ سال خاموش شد

جانشین منطقه نفتی بهرگان گفت: بعد از ۶۰ سال فلر تاسیسات خشکی منطقه نفتی بهرگان خاموش شد و در راستای حفظ محیط زیست مشعل و فلر سکوهای نفتی بهرگانسر در خلیج‌فارس خاموش می‌شود.

مسعود بیرانوند اظهار داشت: فلسفه وجود شرکت نفت فلات قاره ایران تولید نفت و گاز در پهنای دریای نیلگون خلیج همیشه فارس است و تولید این حجم ذخایر مهم نفت و گاز در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی در جنوب کشور به همت متخصصان و تلاشگران این شرکت محقق شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با تکیه بر شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم و دعای خیر مقام معظم رهبری به راه خود ادامه دهیم و روز به روز شاهد پیشرفت و درخشش صنعت نفت کشور در جهان باشیم.

جانشین منطقه نفتی بهرگان با اشاره به برگزاری منطقه نفتی بهرگان در راستای توسعه زیرساخت‌های محیط زیست تصریح کرد: در این همایش که مدیر (HSE) شرکت ملی نفت ایران، فرماندار دیلم و برخی دیگر از مسئولین استان بوشهر حضور داشتند راهکار‌های لازم در توسعه زیرساخت‌های محیط زیست در منطقه نفتی بهرگان مورد بررسی قرار گرفت.

بیرانوند از خاموش شدن فلر تأسیسات نفتی بهرگان در خشکی بین بندر دیلم تا گناوه خبر داد و بیان کرد: با تلاش فراوان متخصصان و همکاران منطقه عملیاتی نفت بهرگان توانستیم پس از ۶۰ سال فلر کارخانه و تأسیسات این منطقه نفتی خشکی خاموش کنیم و در واقع همزمان با عملیات نوفلرینگ در سکو‌های نفتی سروش و نوروز فلر تأسیسات خشکی منطقه بهرگان هم خاموش شد.

وی بیان کرد: ان‌شاءالله با پروژه‌ای که در دست مطالعه و اجرا قرار دارد بر اساس برنامه‌ریزی فلر سکوی نفتی بهرگانسر در سال‌های پیش‌رو خاموش خواهد شد و در این مسیر هماهنگی‌های بسیار مطلوبی با محیط زیست قرار دارد.

جانشین منطقه نفتی بهرگان به توپکرانی ماهیانه و منظم در خصوص خطوط لوله‌های دریایی و خشکی اشاره کرد و افزود: در واقع نرخ خوردگی و سوراخ خطوط لوله نفتی و در نتیجه آلایندگی خطوط خوشبختانه می‌توان به جرأت گفت که به نقطه صفر رسیده است و نشت نفت از خطوط در دریا برطرف شده است.

بیرانوند اضافه کرد: تمامی این طرح‌ها در راستای تامین تجهیزات پیشرفته و حضور متخصصان ماهر در شرکت نفت فلات قاره ایران محقق شده است و در صورت بروز نشت مواد نفتی در خطوط دریایی با همکاری متخصصان این مجموعه و استفاده از بوم‌های تخصصی انواع مواد شیمیایی بحران‌ها و مشکلات مهار و کنترل می‌شود کما اینکه به شرکت‌های نفتی گوره و منطقه خارگ در همسایگی منطقه نفتی بهرگان خدمات‌رسانی و کمک می‌شود.

جانشین منطقه بهرگان با اشاره به مدیریت بهینه انرژی تأکید کرد: این مهم در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران و منطقه نفتی بهرگان قرار دارد خوشبختانه با راه‌اندازی طرح تولید آب پایانه خلیج فارس و سکوی نفتی سروش مطالعات پایه برای ساخت پکیج آب سازی در منطقه خشکی در دستور کار قرار دارد و در این راستا اقدامات مهم اجرایی شده و در واقع آب صنعتی و شرب منطقه و سکو‌های نفتی به مرحله تولید رسیده و به‌زودی از آبی که از خط آبرسانی سد کوثر به منطقه نفتی پمپاژ می‌شود مستقل می‌شویم.

وی شرکت نفت فلات قاره ایران را جزء شرکت‌های سردمدار موضوع (HSE) و محیط زیست دانست و خاطرنشان کرد:، چون این تأسیسات نفتی دارای پساب بهداشتی است، با ۲ پکیج بسیار مدرن و به روز کاملاً تصفیه می‌شود و به عنوان آب غنی شده برای آبیاری و گسترش فضای سبز استفاده می‌شود.

بیرانوند با بیان اینکه در این زمینه حتی قطره‌ای پسای بهداشتی وارد دریا و محیط زیست نمی‌شود تصریح کرد: در قسمت پساب صنعتی، نفت با دقت و وسواس زیاد فراورش می‌شود و تقریباً عاری از نفت است و از سکوی سروش به چند چاه تزریق می‌شود و در منطقه خشکی طی فرایند چند مرحله‌ای به زیر بعضاً (۲۵ppm) رسانده می‌شود هرچند مطالعات پایه‌ای و جنرال در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران است ان‌شاءالله این میزان آلودگی را به زیر (۱۰ ppm) برسانیم این مورد جز برنامه‌های در دست اقدام این شرکت می‌باشد.

وی به کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب‌های معدنی و جمع‌آوری بطری‌های آنها که خطرات زیادی برای سلامت انسان و محیط زیست دارد اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر تلاش‌هایی صورت گرفته است و با ارائه پکیج‌های تصفیه آب در واحد‌ها و کارگاه‌ها توانسته‌ایم در این زمینه کارنامه بسیار درخشانی در خصوص همراهی محیط زیست در منطقه بهرگان به نمایش بگذاریم.

جانشین منطقه بهرگان با اشاره به توجه ویژه به دفع و دفن فاضلاب در راستای حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: از موضوعات بسیار مهم دفع صحیح زباله است که جز آلاینده‌های محیط زیستی محسوب می‌شود، تلاش شده در منطقه بهرگان زباله‌ها با ایجاد سایت تفکیک، زباله را از مبدأ تفکیک کنیم و انتظار می‌رود در پایان نیمه نخست امسال این سایت تکمیل و راه‌اندازی شود و اقلامی همچون پلاستیک، شیشه و مقوا جدا شود همچنین جا مانده مواد غذایی تبدیل به کود کمپوست و سپس وارد فضای سبز و کشاورزی شود.

بیرانوند به میزان گسترش فضای سبز منطقه بهرگان پرداخت و تأکید کرد: خوشبختانه طی ۴ سال اخیر فضای سبز منطقه نفتی بهرگان از حدود ۲۰ هزار درخت و نهال با افزایش ۲ برابری به بیش از ۴۰ هزار نهال رسیده است و بیش از ۱۰۰ گونه درخت متناسب با شرایط اقلیمی در منطقه نفتی بهرگان با مشاوره یکی از اساتید کشور کشت شده است.

وی ادامه داد: همچنین تهیه و تدوین یک کتاب گیاه‌شناسی با همکاری دانشگاه شیراز در دستور کار داریم و تلاش می‌شود که ان‌شاءالله به‌زودی به چاپ برسد

جانشین منطقه بهرگان از افتتاح نهالستان در این منطقه نفتی خبر داد و بیان کرد: با ظرفیت تولید ۵۰ هزار اصله نهال در سال با همیاری مؤسسۀ خیریه بیکران هستی مهر یک نهالستان احداث شده و امروز وارد مدار بهره‌برداری شده است و به علاقمندان محیط زیست نهال اهدا می‌شود.

بیرانوند به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت فلات قاره ایران هم اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار درخت در کوه‌ها و بیابان‌های شمال منطقه نفتی بهرگان کاشته شده است ضمن اینکه در ساحل منطقه نفتی بهرگان هم بیش از ۵۰۰ نهال کاشته شده و همچنین با کمک تعدادی از اساتید در این حوزه برنامه‌ای برای کاشت درخت حرا در دستور کار داریم و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

وی اهداف بلند مدت منطقه بهرگان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این منطقه نفتی پرچمدار توسعه فضای سبز منطقه صنعتی جنوب کشور است تصریح کرد: در مجموع منطقه بهرگان خیز برداشته است تا بتواند هاب و پایلوت بسیار موفق برای تمامی صنایع نفت و گاز و همچنین صنایع صنعتی کشور شود و در حال حاضر منطقه بهرگان پرچمدار سرسبزترین منطقه صنعتی جنوب کشور می‌باشد و تارگت و هدف ما این است که بتوانیم روزی جز سرسبزترین منطقه صنعتی کشور شویم و این مهم دور از دسترس نیست.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.