مشکلات پرورش میگو در سایت چهار هزار هکتاری گمیشان با اقدام دولت سیزدهم در تکمیل زیرساخت‌های تامین آب پایدار برطرف شد.  

پرورش میگو در سایت چهار هزار هکتاری گمیشان طی سال‌های اخیر و با پسروی دریای خزر به‌عنوان منبع اصلی تامین آب مورد نیاز تولید این گونه آبزی دچار مشکل شده بود که با اقدام دولت سیزدهم در تکمیل زیرساخت‌های تامین آب پایدار، این دغدغه  برطرف شد. 


طرح ایجاد سامانه پایدار آب برای سایت چهار هزار هکتاری میگو در گمیشان از جمله برنامه‌های مهم اداره کل شیلات گلستان در حل ریشه‌ای دغدغه پرورش دهندگان میگو به شمار می‌رود که پس از سال‌ها انتظار پرورش‌دهندگان میگو، در بهار امسال تکمیل شد.

سرمایه‌گذاران میگوی گلستان قبل از آغاز فصل پرورش میگو در سال جاری، نبود آب پایدار از دریای خزر را تهدید جدی در سرمایه‌گذاری دانسته و خواستار چاره اندیشی شده بودند.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه قبل با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: ایجاد کانال جدید به طول سه کیلومتر برای اتصال به دریای خزر توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا که فروردین امسال آغاز شد بود به پایان رسید.

اسماعیل جباری اظهار کرد: به دلیل پسروی آب خزر طی سال‌های اخیر، دسترسی به آب این دریا برای پرورش میگو در سایت گمیشان دچار مشکل شده بود که ساخت کانال جدید به عنوان راهکار نهایی برون‌رفت از آن در قالب اجرای طرح سامانه پایدار آب انجام شده است.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح، دغدغه سرمایه‌گذاران پرورش میگوی سایت گمیشان به صورت ریشه‌ای برطرف شده و این اقدام پشتوانه‌ای برای حمایت و جذب سرمایه گذاران در ایجاد اشتغال و ارزآوری برای استان و کشور است.

رهاسازی بچه میگو در استخر‌ها

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به اتمام رهاسازی پست لارو (بچه میگو) در استخر‌ها گفت: امسال بیش از ۳۰۰ میلیون قطعه بچه میگو برای پرورش در استخر‌های سایت چهار هزار هکتاری گمیشان رها شد.

جباری یادآور شد: با توجه به تامین آب با کیفیت و پایدار از دریای خزر، امسال تولید بیش از چهار هزار تُن میگو در مجتمع پرورش میگو در گمیشان هدفگذاری شده است.

سال قبل در مجتمع پرورش میگو گمیشان با رها سازی ۲۶۰ میلیون پست لارو در ۱۰۳ مزرعه پرورش میگو، سه هزار و ۷۰۰ تُن محصول تولید و روانه بازار داخلی و خارجی شد.

میگوی گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

بیش از ۸۰ درصد میگو‌های برداشت شده در مجتمع گمیشان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی قابلیت صادرات به کشور‌های دیگر را دارد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.