۷۰ درصد مجتمع پرورش میگو گمیشان آبگیری شد

مدیرکل شیلات گلستان گفت: عملیات آبگیری۷۰ درصد حجم استخرهای پرورش میگوی مجتمع گمیشان با هدف ذخیره‌سازی آب و آمادگی برای رهاسازی بچه میگو ( لارو) انجام شد.

اسماعیل جباری گفت: در کنار آبگیری مجتمع پرورش میگو از سوی سرمایه‌گذاران، عملیات لایروبی و ایجاد کانال جدید برای اتصال به آب دریای خزر توسط پیمانکار (قرارگاه خاتم‌الانبیا) از سوم فروردین امسال آغاز شده و در قالب ایجاد سامانه پایدار آب، ادامه دارد.

وی پیش‌بینی کرد: لایروبی کانال و ایجاد سه کیلومتر خط جدید کانال برای اتصال آب دریای خزر به مجتمع تا ۱۰ روز آینده به پایان رسیده و دغدغه پرورش‌دهندگان میگو برطرف شود.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

مدیرکل شیلات گلستان از انتقال۱۸۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون قطعه لارو میگو برای ذخیره‌سازی و رهاسازی در استخر‌های آماده شده مجتمع میگو گمیشان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: پیش از این، همه لارو‌های مورد نیاز مجتمع گمیشان از استان‌های جنوبی تهیه می‌شد، اما امسال برای نخستین بار ۵۰ میلیون لارو میگو در گلستان تولید شد.

جباری در خصوص هدفگذاری تولید میگوی گلستان گفت: امسال تولید بیش از چهار هزار تُن میگو در مجتمع پرورش میگو در گمیشان هدفگذاری شده است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

براساس گزارش اداره کل شیلات گلستان، سال قبل در مجتمع پرورش میگو گمیشان سه هزار و ۷۰۰ تُن محصول تولید شد..

بیش از ۸۰ درصد میگو‌های گلستان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی قابلیت صادرات به کشور‌های دیگر را دارد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: شیلات ، پرورش میگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.