معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیئت کانون و مرکز جهاد تبیین است و دشمنان تلاش می‌کنند مسیر هیئت را منحرف کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سوال که متن نوحه‌ها، اشعار و روضه‌های مداحان شاخص کشور از سوی سازمان تبلیغات رصد می‌شود؟ توضیح داد: این جنس کار‌ها ابلاغی یا نظارتی نیست. ما تلاشمان بر این است که محتوای برگزیده را با مداحان در میان بگذاریم و آنها بر اساس ذوق و قریحه و هنرشان محتوای خودشان را خلق می‌کنند. با مداحان، نغمه‌سرایان و شاعران بابت محتوایشان گفتگو و اقناع‌سازی صورت می‌گیرد، بعد از اینکه اقناع صورت گرفت، هنر مداحان در مسیر محتوای سالم جاری می‌شود. 

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی ادامه داد: درباره نقش آموزشگاه‌های مداحی در ترویج محتوای اصیل اسلامی توضیح داد: آموزشگاه‌ها مجموعه‌هایی هستند که در طول زمان با میدان‌داری بزرگتر‌های مداحی شکل گرفتند. آموزشگاه‌ها بیشتر به آموزش فنون مداحی از جمله تولید صدا می‌پردازند. بخشی از این آموزشگاه‌ها رنگ محتوایی دارد. از آنجایی که راهبری آنها با سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور است، تلاش می‌کنیم با گفتگو محور‌های محتوایی اصیل را با آنها در میان بگذاریم، تا افراد خبره‌ای را در این زمینه آموزش دهند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که از سوی علمای دینی بار‌ها تکرار شده که مجالس عزاداری صرفاً به برپایی مداحی و روضه محدود نشود، بلکه مسائل تبیینی قیام امام حسین (ع) تشریح شود، تصریح کرد: هیئت کانون و مرکز جهاد تبیین است. کار‌های بزرگ در طول تاریخ به دست هیات صورت گرفته است. مجالس اهل بیت (ع) و هیات در تشکیل انقلاب اسلامی هم نقش داشتند. 

به گفته وی، دشمنان برای هیات نقشه‌های متعددی دارند. آنها سعی می‌کنند مسیر هیئت را منحرف کنند و به برپایی مراسم عزاداری محدود کنند. در حالی که هیئت مرکز برگزاری مراسم عزاداری نیست، بلکه کانون جهاد تبیین است. ما هیاتی را داریم، که در مناسبت‌های مختلف گاهی در عرصه‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی و گاهی در تبیین و تولید محتوای متناسب نقش آفرینی می‌کنند. 

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی افزود: در ماه محرم هیات با تلاش‌های مردمی برقرار است. یکی از ظرفیت‌هایی که ما در سازمان تبلیغات برای هیات در نظر گرفتیم، پشتیبانی است. ما در حوزه پشتیبانی در صدد تقویت محتوای هیات هستیم و دسترسی هیات را به محتوای مورد نیازشان فراهم می‌کنیم. در مدل‌های مختلف هیئت از روضه‌های خانگی گرفته تا هیات نوجوانان کار‌های فرهنگی در این زمینه انجام می‌شود. 

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از این پشتیبانی‌ها رایزنی با وزارتخانه‌ها و مجموعه‌هاست، گفت: چراکه هیات نقش ویژه‌ای در ارتباط با مردم، ایجاد آرامش روانی مردم و ایجاد ظرفیت و تقویت اقدامات دینی - مذهبی مردم ایفا می‌کنند. البته سنت حسنه اطعام و خدمت‌رسانی به مردم هم برقرار است. 

وی در پاسخ به این سوال که رصد سازمان تبلیغات پیرامون محتوا‌هایی که در هیات در جریان است، به چه صورت است؟ گفت: کار اصلی این است که بگوییم امروز محتوایی که جامعه مخاطب به آن نیاز دارد، چیست و با چه روش‌هایی این محتوا را با مخاطب در میان بگذاریم. امسال در ماه محرم ۱۰ آیه از آیات برگزیده و متناسب با قیام امت اسلام در قالب‌های برپایی نمایشگاه، محتوای منبر، هیات دانش آموزی، بانوان و ... در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۰ تير ۱۴۰۳
یاعلی مدد یا حسین‌ یا ابوالفضل العباس ????
آخرین اخبار