۴۵۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی طی فصل کشاورزی جاری در دشت‌های مازندران توزیع شد.

جواد دادویه مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: حدود ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی در شبکه‌های هراز، البرز، گلورد و تجن طی فصل کشاورزی جاری توزیع شد.

او افزود: از ابتدای فصل کشاورزی تاکنون با برنامه‌ریزی‌هایی که برای توزیع آب از منابع سطحی صورت گرفت بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشتزار‌های مازندران به کمک تاسیسات آبی استان اعم از سدها، آب‌بندان‌ها و سردهانه‌های کشاورزی تامین شد.

دادویه با بیان این‌که بیشترین میزان آب توزیع شده در شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان مربوط به شبکه هراز است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب کشاورزی در شبکه هراز تقسیم و توزیع شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، افزود: تقسیم و توزیع آب از منابع سطحی در دشت هراز و سایر دشت‌های مازندران از ۱۵ اسفند پارسال آغاز شد و تا پایان فصل کشت ادامه خواهد داشت.

دادویه گفت:در شبکه تجن حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب، در شبکه البرز ۶۶ میلیون متر مکعب و در شبکه گلورد نیز ۴۵.۵ میلیون متر مکعب آب کشاورزی توزیع شده است.

او افزود: نیاز آبی کشتزار‌های مازندران بیش از ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب در سال است که یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب این نیاز از منابع آب‌های سطحی اعم از رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها، تاسیسات بازچرخانی و سد‌ها تامین می‌شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران میزان آب رهاسازی شده از ۲ سد بزرگ استان طی ۲ ماه اخیر را حدود ۸۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مناسب ذخیره آب سد‌های مازندران طی سال جاری، امسال رهاسازی آب مورد نیاز کشاورزی از سد آیت‌الله صالحی مازندرانی (البرز) در هفته نخست اردیبهشت آغاز شد و تا کنون طبق برنامه زمان‌بندی ۴۶ میلیون متر مکعب آب از این سد وارد شبکه البرز شده است.

دادویه درباره میزان آب رهاسازی شده از بزرگترین سد استان نیز افزود: رهاسازی آب از سد شهید رجایی ساری نیز ۱۳ خرداد آغاز شد و طی حدود ۳۶ روز گذشته ۳۳ میلیون متر مکعب آب از این سد وارد شبکه تجن شد. یعنی به طور میانگین روزانه حدود ۹۱۶ هزار متر مکعب آب از این سد برای تامین آب کشتزار‌های پایین‌دست رهاسازی شد.

او با اشاره به پیش‌بینی بروز تنش آبی در کشتزار‌های جویبار، گفت: تا کنون با استفاده از سامانه انتقال آب شبکه البرز به سیاهرود نزدیک به ۴ میلیون متر مکعب آب از رودخانه سیاهرود وارد شالیزار‌های جویبار شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، افزود: تلاش همکارانمان برای اجرای برنامه نوبت‌بندی توزیع آب کشاورزی در سال زراعی گذشته با وجود شدت خشکسالی نتیجه‌بخش بود و مساحت ۳۲ هزار هکتاری کشتزار‌هایی که در ابتدای سال احتمال بروز تنش داشتند را به کمتر از ۲ هکتار کاهش داد. امیدواریم امسال نیز با همراهی کشاورزان در سراسر استان مشکلات مربوط به تامین آب کشاورزی به کمترین حد ممکن برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار