هیات علمی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان در راستای تعامل گسترده با پدیدآورندگان آثاز این حوزه بیانیه داد.

هیات علمی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان شامل محمد حمزه زاده، محمود پوروهاب، محمد میرکیانی، افسانه موسوی گرمارودی، سید احمد میرزاده، کاظم طلایی و شهرام شفیعی بیانیه‌ای را به شرح زیر صادر کرد: «هیات علمی نخستین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان با گرامیداشت یاد و نام زنده‌یاد مهدی آذریزدی، روز ادبیات کودکان و نوجوانان را صمیمانه به تمامی کنشگران پویا و متعهد این عرصه ارجمند تبریک می‌گوید.

وجود روزی در تقویم رسمی ما به این نام، بیانگر اهمیت ادبیات کودکان و نوجوانان در تمام سطوح اجتماعی است و این روز بهانه‌ای است برای اندیشیدن بیشتر به دستاورد‌ها و البته نیاز‌ها و خلاء‌های فراوانی که در این عرصه وجود دارد و جای انکار نیست.

ادبیات کودکان و نوجوانان ما با پیروزی انقلاب مبارک اسلامی به رشد و بلوغی شگفت انگیز رسید. انبوهی از شاعران، نویسندگان و تصویرگران خلاق و توانمند پا به این عرصه نهادند و ناشران بسیاری اهتمام اصلی خود را بر تولید و ترویج کتاب کودک و نوجوان قرار دادند.

در تمامی سال‌های بعد از انقلاب جشنواره‌های متعددی برای انتخاب کتاب کودک از سوی نهاد‌های گوناگون برگزار شده است؛ از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، نشریات سلام‌بچه‌ها و پوپک، مجلات کمک آموزشی رشد، شورای کتاب کودک، جایزه شهید حبیب غنی‌پور و در سال‌های قبل‌تر کتاب سال سروش نوجوانان و سوره نوجوانان.

به دلایلی برخی از این جشنواره‌ها به تدریج رو به خاموشی یا کم فروغی نهادند در حالی که مخاطب کودک و به تبع آن تولیدات کودک روند رو به افزایش داشته و در سال‌های اخیر کتاب‌های این بخش، پرفروش‌ترین و پر مخاطب‌ترین کتاب‌های کشور بوده است.

بزرگ‌ترین جایزه کتاب که در کشور ما برگزار می‌شود و در واقع جایزه ملی کتاب ماست، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی است که بخشی به عنوان کتاب کودک و نوجوان هم داشته است. اکنون این بخش گسترش یافته، مستقل شده و جایزه‌ای در ردیف کتاب سال، ویژه کتاب کودک و نوجوان در تمامی رشته‌ها و با شمول تمام، برگزار می‌شود. طبیعتاً چنین رویدادی به این شکل تا به حال سابقه نداشته و اقدامی خجسته و مبارک است که امیدواریم روز به روز ریشه‌دارتر شود و این جشنواره مرجعی برای گره‌گشایی از اصلی‌ترین مسائل کتاب کودک و نوجوان در کشور ما باشد.

تعامل گسترده با پدیدآورندگان آثار اعم از مولفان، تصویرگران و ناشران، مسئله‌شناسی کتاب کودک، یافتن راهکار‌های علمی و اجرایی و کمک به رفع موانعی که در مسیر تولید و توزیع کتاب‌های فاخر ادبیات کودک وجود دارد از اهم مسائلی که دبیرخانه دائمی جشنواره پرداختن به آنها را وظیفه خود می‌داند.

هیات علمی علاوه بر تشکیل دو جلسه رسمی در کارگروه‌های تخصصی داوری نیز حضور داشته و فعالیت خود را در راستای سیاست‌گذاری، تعیین معیار‌ها و نظارت بر روند داوری انجام می‌دهد.

گروه‌های داوری شامل ۱۸ داور در ۶ رشته تخصصی جشنواره تشکیل شده و تا کنون در مجموع ۱۷ نشست داوری برگزار شده است.

کتاب‌های کودک و نوجوان آیینه فردای فرهنگ جامعه ما هستند. یک بار دیگر بر اهمیت کتاب کودک و نوجوان به عنوان آیینه‌ای تمام‌نما از سیمای فردای جامعه اسلامی تاکید داریم و توجه تمام مسئولان سیاسی و فرهنگی را از یکسو و خانواده‌ها، مربیان و جمیع کنشگران این عرصه را به ضرورت هم افزایی، گفت‌وگوی سازنده و تلاش برای ارتقاء سطح کیفی و کمی کتاب‌های کودک و نوجوان جلب می‌کنیم.»

مهلت ارسال آثار برای شرکت در نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ بود.

برای اولین بار، جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان در ۳ بخش خردسال، کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار