مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: ملایر رتبه نخست استان همدان را در تولید و کشت زعفران دارد.

علیرضا زنگنه گفت: در حال حاضر ۳۱۳ هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت زعفران است که از این میزان ۱۲۵ هکتار در این شهرستان کشت شده و سهمی حدود ۳۹.۹ تا ۴۰ درصدی را در کشت این محصول به خود اختصاص داده است.

او از ۱۲۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در شهرستان، ۱۱۸ هکتار آن بارور و هفت هکتار غیر بارور است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت:میانگین تولید زعفران در این شهرستان را در هر هکتار پنج کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ملایر رتبه نخست استان همدان را در تولید و کشت زعفران دارد.

زنگنه با اشاره به استقبال کشاورزان در کشت زعفران، گفت: سالانه بیش از ۵۹۰ تُن زعفران در این شهرستان تولید می‌شود که متوسط عملکرد تولید در برخی مزارع به حدود ۱۰ تُن در هکتار نیز می‌رسد.

او اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت محصولات کشاورزی با استفاده از محصولات کم‌آب‌بر را یکی از سیاست‌های مهم دولت عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و کم آب‌بر بودن و ارزش افزوده بالا، توصیه ما به کشاورزان کشت زعفران به عنوان یک گیاه دارویی پرسود است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی و روغنی در تناوب کشت غلات قرار گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر ۱۴۵ هکتار از اراضی این شهرستان در تناوب کشت محصولات گیاهان دارویی و محصولات کم‌آب‌بر قرار دارد.

زنگنه میزان پیش‌بینی تولید گیاهان دارویی در این شهرستان را ۳۴۸ تُن در سال عنوان کرد و گفت: علاوه بر کشت زعفران به عنوان یک نوع گیاه دارویی و کم آب‌بر، گل محمدی نیز در سطح ۱۴۳ هکتار از اراضی شهرستان ملایر کشت شده که از این میزان ۱۳۵ هکتار بارور و هشت هکتار آن غیر بارور است.

او با بیان اینکه ملایر ۳۰ درصد از کشت گل محمدی استان را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست تولید این محصول ایستاده، گفت: میانگین تولید گل محمدی در هر هکتار، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم است که سالانه حدود ۳۰۰ تُن گل محمدی از اراضی این شهرستان تولید می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: علاوه بر این محصول کم آب‌بر کلزا نیز در تناوب کشت قرار گرفته و در حال حاضر ۲۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گیاه روغنی کلزا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.