رئیس کمیته صیانت و ارزیابی فدراسیون فوتبال از بررسی پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان در سال ۱۳۹۸ خبر داد.

علیرضا علیپور رئیس کمیته صیانت و ارزیابی فدراسیون فوتبال در حاشیه نشست سالانه مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران درباره مجوز حرفه‌ای اظهار کرد: در ایام گذشته مسائلی نسبت به فوتبال مطرح بوده است. فدراسیون فوتبال با توجه به ماموریت ذاتی که در اساسنامه دارد در حوزه صیانت، سیاست پیشگیرانه‌ای داشته و به طور جدی بر اعمال مقررات اصرار داشته است و در طول دو، سه سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی افتاده است.

او درباره پرونده مس رفسنجان و موارد مربوط به آن گفت: به چندین سال قبل برمی‌گردد که در همان دوران سال ۱۳۹۸ در کمیته صیانت و سلامت فوتبال مورد بررسی قرار گرفت. جلسه‌ای با بالاترین مقام وزارت صمت داشتیم و موارد این پرونده را مطرح کردیم. پرونده در کمیته اخلاق و قضایی بررسی شد. با توجه به اعترافات اخیر منجر به صدور حکم نشد و نهاد‌های نظارتی متناسب با اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و مطابق ماده ۵۰ و ۵۱ اساسنامه فیفا همکاری بسیار خوبی دارند و فدراسیون فوتبال به طور جدی همه موارد را رصد می‌کند.

رئیس کمیته صیانت و ارزیابی فدراسیون فوتبال ادامه داد: رکن قضایی فدراسیون فوتبال اعلام کرد اگر مواردی شک برانگیز است یا احتمال تخلف افراد وجود دارد، در درجه اول توسط ارکان نظارتی خود فدراسیون اقدام شود. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس، ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و نهاد‌های نظارتی مربوطه برگزار شد. فدراسیون بدون هیچ اغماض با تخلفات در هر رده برخورد می‌کند.

علیپور در رابطه با اینکه گفته می‌شود کمیته صیانت باید زودتر به پرونده مس رفسنجان ورود می‌کرد، گفت: وقتی گزارش‌ها می‌آید ما سیاست پیشگیرانه داریم. هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که یکی از مسابقات فینال جام حذفی بود که به من خبر دادند فردا قرار است پنالتی چهارم را فلان بازیکن بزند به بند کفش فلان دروازه‌بان. دقیقه ۱۱۸ وارد زمین شود و پنالتی چهارم را همان بزند. به مدیرعامل آن باشگاه و مدیر مسابقه تذکر دادیم. وقتی امری حادث می‌شود در سیاست پیشگیری خودمان وظیفه مراقبت و صیانت داریم. در ماجرای پرونده کرمان که موارد دیگری هم قبل و بعد آن بوده، باید به بالاترین مقام دستگاه می‌گفتیم که انجام دادیم، اما بر اساس مقررات جاری رکن قضایی فدراسیون فوتبال، باید برایشان قطعیت پیدا کند یعنی کشف خلاف شود و مستندات کامل شود تا رای بدهند.

رئیس کمیته صیانت و ارزیابی فدراسیون فوتبال عنوان کرد: اگر رکن قضایی فدراسیون فوتبال بررسی کرده و منجر به صدور رای نشده نیازمند تحقیقات بیشتری بوده است. چه تحقیقات میدانی چه درمورد اشخاصی که درگیر بودند، نیازمند به نهاد نظارتی است که اختیارات و امکاناتش فراتر از فوتبال باشد. همه جای دنیا هم مرسوم است. دوستان پرونده را گرفتند، تحقیقات را انجام دادند، وقتی به نقطه مطلوب رسیدند پرونده به دادگستری استان کرمان ارجاع شد و آنجا هم دوستان پیگیری می‌کنند.

علیپور راجع به بازداشت رئیس کمیته داوران و رئیس کمیته برگزاری مسابقات به چه دلیل بوده و بهتر است فدراسیون فوتبال در این مورد شفاف‌تر عمل کند، گفت: پرونده در دادگستری و نهاد قضایی جمهوری اسلامی پیگیری می‌شود و متناسب با اثبات جرم و تخلف رای صادر می‌کنند. در همان ابتدای پرونده هم رئیس فدراسیون فوتبال و هم ارکان قضایی فدراسیون گفتند قطعا اگر کسی از این تخلفات منتفع شده باشد، پرونده در رکن قضایی فدراسیون فوتبال و دیوان تحقیقات کمیته اخلاق مفتوح می‌شود. این عزم جدی در مجموعه فوتبال جمهوری سالامی ایران وجود دارد و هیچ تعارفی هم نداریم.

او با بیان اینکه رئیس فدراسیون تاکید کرده جلسات کمیته صیانت بیشتر برگزار شود و وزیر ورزش هم اعلام کرده کوچکترین فساد در فوتبال خیلی بزرگ است، گفت: کمیته صیانت از قبل هم بوده، سیاست کنفدراسیون فوتبال آسیا از اوایل دهه ۹۰ مبتنی بر سیاست مراقبتی بود و آمدند اغماض و شروع از نقطه صفر را در کشور‌های آسیایی پیشنهاد دادند. این موضوع در دهه ۹۰ با شدت و ضعف در فوتبال ایران امتداد داشت. آنچه که الان اتفاق افتاده، هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در مجموعه شاک و هم در مجموعه وزارت ورزش تاکید بر این موضوعات شد. همانطور که امروز وزیر ورزش هم تاکید و تایید داشت، فدراسیون فوتبال در این مراحل پیشقدم بوده است.

رئیس کمیته صیانت و ارزیابی فدراسیون فوتبال اضافه کرد: حالا اینکه بعضی موارد را به این دوره اساسنامه منتسب می‌کنند، اصلا چنین چیزی نیست. همانطور که گزارشی توسط فدراسیون فوتبال ارائه شد، هیچ تعارفی وجود ندارد. سیاست‌های صیانتی هم مبتنی بر اصلاح روش‌ها و سیستم‌ها مانند مواردی که باید در قرارداد‌ها لحاظ شود، ایجاد تیم‌های پایه و آکادمی‌ها در بحث صدور مجوز حرفه‌ای است.

علیپور افزود: فدراسیون فوتبال و مقام رسمی برگزار کننده مسابقه باید وقتی وارد زمین می‌شوند، فقط باید ۲ رنگ پیراهن را ببینند. تیمی که پایگاه اجتماعی وسیع و چندین میلیون هوادار دارد ممکن است در مقابل تیمی قرار بگیرد که خیلی هوادار ندارد. اینطور نیست که بخواهند متناسب با این داوری کنند یا مسابقه برگزار شود.

او تصریح کرد: من شهادت می‌دهم که دوستان در کمیته مسابقات، کمیته داوران و کمیته نظارت همیشه سعی و تلاششان بر این بوده که بدون تمایل به رنگ باشگاه و جایگاه حقیقی یا حقوقی شخصی، در حد توانشان مسابقه را سالم برگزار کنند. بدون اینکه حق کسی پایمال شود، اما اگر گزارش تخلف داشته باشیم آن را بدون پیش داوری اعتبار سنجی می‌کنیم.

رئیس کمیته صیانت و ارزیابی فدراسیون فوتبال عنوان کرد: امسال مورد خاصی نداشتیم. برخی موارد در هفته‌های پایانی بود. چه در چینش داوران، چه در چینش مسئولان برگزاری مسابقات، چه تذکراتی که باید داده می‌شد، چه ناظرانی که از کمیته اخلاق، کمیته انضباطی یا حراست یا صیانت اعزام می‌شدند. اگر موردی بود که احتمال داشت حادثه‌ای اتفاق بیفتد، بر اساس همان سیاست پیشگیرانه عمل می‌شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار