سخنگوی وزارت خارجه گفت: توقف روند عضویت ایران در بریکس را به‌شدت تکذیب می‌کنم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: به آقای مسعود پزشکیان تبریک عرض می‌کنم که موفق به کسب آرای ملت شد. برای رئیس‌جمهور ملت آرزوی موفقیت می‌کنم.

او ادامه داد: دستگاه دیپلماسی از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به رئیس‌جمهور منتخب و تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد کرد. از ایرانیان خارج از کشور تشکر می‌کنم که به‌رغم سختی‌ها با نشاط در انتخابات شرکت کردند.

برنامه‌ریزی وزارت‌خارجه برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت از کشور‌های خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بیان کرد: هر برنامه‌ریزی در این زمینه باشد، قطعا وزارت خارجه اجرایش را برعهده دارد و با همه توان ظرفیت‌های خود را در این زمینه به کار خواهد برد. مشورت‌ها در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: چهلمین روز درگذشت شهید رئیسی را پشت سر گذاشتیم و بار دیگر به این شهدا ادای احترام می‌کنیم. بعد از گذشت پنجاه روز از شهادت رئیس‌جمهور، ملت بزرگ ایران مجدد در تاریخ افتخارات خود صفحه زرین دیگری را رقم زدند.

کنعانی ادامه داد: برگزاری انتخابات تحت هدایت رهبر انقلاب و برنامه‌ریزی دولت و مشارکت مسئولانه کاندیدا‌ها و حضور باشکوه مردم هوشیار و بصیر ایران برگزار شد. برگزاری دو انتخابات متوالی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده عمق مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران است. 

نظر کنعانی درخصوص  احیای برجام 

این دیپلمات کشورمان درباره احیای برجام در دوره جدید وزارت خارجه بیان کرد: موضوع مذاکرات و رفع تحریم‌ها سازوکار روشن خود را دارد. دولت سیزدهم همه تلاش‌ خود را در این زمینه به کار بست. در دولت جدید باید منتظر ماند و رویکرد‌های جدید را مشاهده کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر انتخابات ایران بر تحولات منطقه گفت: برگزاری  انتخابات در زمان کوتاه و با آرامش طبعا جزء موفقیت‌های ملت و دولت است. این مولفه‌ها از منظر ملت‌های دنیا نشان‌دهنده آن است که آنها با کشوری پرقدرت و باصلابت در ارتباط هستند. 

وی اضافه کرد: قطعا کشور‌های مختلف بعد از این برای ایران حساب جدیدی نسبت به قبل را باز خواهند کرد. ایران نشان داد که در معادلات منطقه نقش به‌سزایی دارد، بنابراین شاهد تقویت مناسبات ایران در منطقه خواهیم بود.

تکذیب لغو عضویت ایران در بریکس

کنعانی درپاسخ به سوالی درباره روند لغو عضویت ایران در بریکس توسط روسیه بیان کرد: این موضوع را قویا تکذیب می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شبکه پرداخت ایران و روسیه اظهار کرد: از مدت‌ها قبل مذاکرات فنی این موضوع با توجه به هدف‌گذاری‌ها آغاز و مشورت‌های مقامات بانک مرکزی دو کشور انجام شد و پیشرف‌های بسیاری در این زمینه داشتیم. امیداریم به زودی امکان استفاده از این امکانات را داشته باشیم. 

در چانه‌زنی‌های دیپلماتیک برای منافع ملت ایران در شرایط خوبی قرار داریم

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات در دولت جدید بیان کرد: هر توافقی دارای دو طرف است. دولت جمهوری اسلامی ایران در تامین منافع ملی از همه ابزار‌های خود استفاده می‌کند، توافق برجام حاصل روند دیپلماتیک بود. مسیر سیاست خارجی ما مسیر منطقی بود. مسیر تعامل با کشور‌های دنیا مبتنی بر عزت کشور و تمرکز بر سیاست همسایگی و استقلال از ظرفیت‌های موجود است که نتایج همه اینها دربرابر دیدگان ملت قرار دارد. در چانه زنی‌های دیپلماتیک برای منافع ملت ایران در شرایط خوبی قرار داریم.

تشریح دستاوردهای سیاست‌خارجی دولت سیزدهم 

وی در پاسخ به سوالی درباره دستاورد‌های دولت سیزدهم اظهار کرد: با توجه به سیاست همسایه محوری دولت سیزدهم و استفاده از سازوکار‌های چند جانبه، دستاورد‌های بسیاری نظیر قرارداد‌های متعدد و بازسازی روابط با برخی از کشور‌های منطقه را شاهد بودیم. 

کنعانی افزود: تقویت مناسبات در حوزه فرامنطقه‌ای، سیاسی، تجاری و اقتصادی و همچنین نقش ایران در ارتقای ثبات در منطقه و عضویت موثر در سازوکار‌های شانگهای و بریکس ظرفیت‌های مهمی هستند که جمهوری اسلامی در اختیار گرفت. 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، امضای موافقتنامه‌های تجاری، توجه به حوزه قفقاز و ایفای نقش موثر در آرامش منطقه همه سرفصل‌های مهم دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم هستند که هرکدام قابلیت تشریح می‌باشند.

تعداد قابل توجهی از کشور‌ها همکاری موثری در انتخابات داشتند

کنعانی درباره عدم اجازه دولت کانادا برای برگزاری انتخابات ایران گفت: جای تاسف دارد که کشوری با ادعای مکرر حقوق بشر جمع بسیاری از ایرانیان را از استفاده از حقوق شهروندی خود محروم کرد و قضاوت این موضوع برعهده شهروندان جهان قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از کشور‌ها همکاری موثری در انتخابات داشتند و تعداد اندکی آن گونه که شایسته بود به مسئولیت خود عمل نکردند.

او در پاسخ به سوالی درباره آزار رای‌دهندگان نیز اظهار کرد: همه هموطنان خارج از کشور سرمایه ما هستند. مشارکت بیش از بیست درصد در خارج از کشور نشان‌دهنده این است که شهروندان به رغم آزار‌هایی که انجام شد، مصمم‌تر از دوره قبل وارد انتخابات شدند. آنچه دستگاه دیپلماسی انجام داد تلاش صادقانه بود تا شهروندان خارج از کشور بتوانند از حقوق قانونی خود برخوردار باشند. 

کنعانی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی طبعا همانند هر دوره‌ای در خدمت دولت منتخب مردم خواهد بود. مشورت‌ها در این زمینه در عالی‌ترین سطح انجام شده است و تا زمان تشکیل دولت جدید این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

دخالت آمریکا در انتخابات ایران مردود است

وی درباره مداخله آمریکا در انتخابات ایران اظهار کرد: این مواضع غیرسازنده است، انتظار داریم آمریکا سر تعظیم دربرابر دموکراسی ایران فرو بیاورد، این گونه اظهارات مردود است. اصل برای مردم ایران عزت و احترام متقابل است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: آمادگی کامل برای برقراری ارتباط داریم. رویکرد ما همواره تعامل با کشور‌ها و عدم اتخاذ رفتار‌های تقابلی است. به هر گام مثبت پاسخ مثبت می‌دهیم، دولت ایران در چهارچوب رویکرد‌های نظام، رویکرد‌های سازنده خود را با کشور‌های جهان ادامه می‌دهد.

تداوم تلاش‌ها برای آزادی شهروند ایرانی زندانی در انگلیس

کنعانی گفت: دستگاه دیپلماسی حمایت حقوقی ،کنسولی و سیاسی از شهروندان خارج از کشور و زندانیان در خارج از کشور را وظیفه اولویت‌دار برای خود می‌داند.

وی تصریح کرد: در طول بازه زمانی ۱۲ ساله که شهروند ایرانی در انگلیس بود تلاش‌های زیادی را انجام دادیم و این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت. گفت‌وگو با سفارت انگلیس در تهران هم انجام شد.

 روابط با چین ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: روابط با چین به عنوان یکی از کشور‌های مهم و موثر در منطقه ادامه خواهد یافت. روابط ایران با کشور‌های دوست تابع سیاست‌های کلی و تثبیت شده نظام جمهوری اسلامی با نگاه به منافع مشترک تقویت و تحکیم می‌شود. در این خصوص امیدواریم شاهد تقویت بیش از پیش روابط ایران با کشور‌های دوست از جمله با چین باشیم.

ایران در حمایت از لبنان درنگ نخواهد کرد

ناصر کنعانی در  پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تحولات لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از لبنان درنگ نخواهد کرد. ایران در حمایت از ملت لبنان و امنیت این کشور در زمان مقتضی هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران حمایت از امنیت لبنان و دولت، ملت و مقاومت لبنان را برای خود یک اصل می‌داند.  رژیم صهیونیستی باید متوجه پیامد‌های هرگونه اقدام ماجراجویانه خود در منطقه و به ویژه لبنان باشد.

خبرنگار: فاطمه تورانلو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار