رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۰ فرد مبتلا به گرمازدگی در سه ماهه نخست امسال توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس این دانشگاه امدادرسانی شدند.

دکتر علی یزدانی روز دوشنبه گفت: ۲۵ نفر از این تعداد توسط کارشناسان فوریت های پزشکی به صورت سرپایی در محل درمان و ۱۵ نفر دیگر با اقدامات اولیه به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی با بیان این که توجه به موضوع پیشگیری از گرمازدگی با توجه به شروع تابستان و همچنین پیش بینی روزهای گرم مهم است، ادامه داد: گرمازدگی زمانی ظاهر می شود که فرد ، مدت زمان زیادی را در معرض نور آفتاب و یا دمای بالا قرار بگیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما، می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هرچند که گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است اما در صورتی که درمان آن به تعویق افتد، می تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

وی افزود: مادران باردار، افراد دارای بیماریهای خاص، کودکان و سالمندان، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی بیش از گروه های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی هستند.

یزدانی اظهار کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می شوند به علت مختل شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان به شدت افزایش می یابد و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به فوت فرد می شود.

به گفته وی، در صورتی که با فرد گرمازده روبرو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمام شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم گرمازدگی نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع ، هرچه سریع تر باید اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده مانند خارج کردن لباس بیمار، خنک کردن محیط، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیماران دچار تهوع یا بیهوش انجام دهند.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۳ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با زیر پوشش داشتن ۱۵ شهرستان به صورت شبانه‌روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.