با توجه به مراسم تنفیذ، تحلیف و جلسه رای اعتماد وزرا در مجلس به احتمال زیاد دولت چهاردهم از نیمه مرداد یا از نیمه شهریور کار خود را آغاز می‌کند.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری یکی از خاص‌ترین انتخاباتی بود که در کشور برگزار شد.

خاص بودن این دوره از انتخابات به این دلیل است که در گام دوم انقلاب کشور به‌دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و همراهانش با شرایطی مواجه شد که در اوایل انقلاب به‌دلیل عزل بنی‌صدر و شهادت محمدعلی رجایی با آن مواجه شده بود.

دو دور انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در کمتر از پنجاه روز برگزار شد و این امر مبین توان بالای نظام اجرایی کشور در برگزاری این رخداد ملی است. 

پس از انتخاب آقای مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور کشورمان از طرف مردم باید بقیه مراحلی که طبق قانون اساسی برای آغازبه‌کار رئیس‌جمهور دیده شده، اجرایی شود.

مراسم تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد به وزرای دولت در مجلس شورای اسلامی سه مرحله‌ای است که باید طی شود تا دولت رئیس‌جمهور منتخب به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند.

هنوز تاریخ مراسم تنفیذ که مستلزم برگزاری مراسم تحلیف در مجلس است، اعلام نشده است. 

شرط برگزاری مراسم تنفیذ

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در روز شنبه ۱۶ تیر درباره زمان برگزاری مراسم تنفیذ گفت: بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرد، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود. اعضا، آن اعتبارنامه را امضا می‌کنند و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند. بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام خواهد شد.

طحان نظیف

وی افزود: برابر قانون آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است. مرحله بعد تحلیف است که طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کند. البته مقامات داخلی و خارجی نیز می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.

طحان‌نظیف درباره اعتبارنامه توضیح داد: اعتبارنامه به معنای سند صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور منتخب است. در آن سند نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آرا ذکر می‌شود.

با توجه به اینکه هنوز اعتبارنامه ریاست جمهوری هنوز از طرف شورای نگهبان صادر نشده، زمان تنفیذ هم هنوز مشخص نیست لذا تاریخی که از طرف برخی افراد برای زمان تحلیف و رای اعتماد به وزرا مطرح می‌شود فقط یک گمانه‌زنی است.

تایید صحت انتخابات

روز گذشته طحان‌نظیف اعلام کرد صحت مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به تایید شورای نگهبان رسید و این موضوع به صورت رسمی به وزرات کشور به‌عنوان مجری انتخابات اعلام شد.

اعتبارنامه دکتر مسعود پزشکیان منتخب ریاست‌جمهوری نیز از سوی اعضای شورای نگهبان آماده و به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ارسال خواهد شد.

بر این اساس احتمال اینکه در روزهای آینده شاهد برگزاری مراسم تنفیذ باشیم زیاد است. 

آمادگی مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری مراسم تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد وزرای دولت به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: براساس بند نهم اصل ۱۱۰ قانون اساسی باید پس از رای مردم به رئیس‌جمهور منتخب در ابتدا مراسم تنفیذ انجام شود. در هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کردیم اگر در نیمه اول مرداد دفتر مقام معظم رهبری مراسم تنفیذ را برگزار کند در مجلس مراسم تحلیف را براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی برگزار می‌کنیم تا هرچه زودتر دولت برای خدمت‌رسانی به مردم تشکیل شود.

مجتبی یوسفی

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس اظهار کرد: معمولا فاصله برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف نزدیک است و به صورت عرفی یک الی دو روز بین آن فاصله است و وقتی که مراسم تنفیذ برگزار می‌شود بلافاصله مراسم تحلیف هم برگزار می‌شود و بعد از آن رئیس‌جمهور دو هفته فرصت دارد تا هم برنامه‌های کلی خود را ارائه دهد و هم وزرا را معرفی کند. 

وی ادامه داد: اگر نیمه مرداد مراسم تنفیذ و تحلیف انجام شود دو هفته بعد از برگزاری آن می‌شود ماه شهریور که در آن موقع جلسه رای اعتماد به وزرا برگزار می‌شود. 

یوسفی بیان کرد: هنوز زمان برگزاری مراسم تنفیذ اعلام نشده، اما براساس گمانه‌زنی‌ها این مراسم در نیمه اول مرداد برگزار می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: یک سری مسائل وجود دارد که ممکن است زمان‌بر باشد وگرنه در مجلس این آمادگی وجود دارد تا در نیمه اول مرداد مراسم تحلیف برگزار شود، چون رئیس‌جمهور باید فرصت داشته باشد که همکارانش را انتخاب کند. 

وی اظهار کرد: این انتخابات پس از شهادت رئیس‌جمهور مظلوم مقتدر برگزار شد که فرآیند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در یک بازه کمتر از پنجاه روز انجام شد لذا رئیس‌جمهور منتخب باید فرصت انتخاب کابینه و همکارانش را داشته باشد بنابراین زمانی که برای مراسم تنفیذ و تحلیف مطرح می‌شود زمان منطقی است. 

تا زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، دولت سیزدهم به رتق‌وفتق امور کشور می‌پردازد البته در این بین مثل سنوات سال‌های گذشته وزرای دولت سیزدهم برای ارائه گزارش از وضع وزارتخانه و حوزه مدیریتی خود با رئیس‌جمهور منتخب دیدار خواهند کرد.

کابینه دکتر پزشکیان نیز پس از کسب رای اعتماد از سوی مجلس شورای اسلامی در پاستور مستقر می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اصفهان فرهاد
۲۲:۲۲ ۱۹ تير ۱۴۰۳
قیمت سوخت جهانی شود تا مدیریت شود و قاچاق نشود و به قیمت جهانی صادر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۹ تير ۱۴۰۳
ای کاش این جناح بازی ها رو میذاشتید کنار
از افراد لایق و پر تلاش استفاده میکردید
نه وزیرهای توصیه ای و بعضا چون از فلان جناح پس خوبه
یا هر چقدرهم خوب باشه پس چون از جناح رقیبه باید کنار گذاشته بشه

این جناح بازی ها باعث رکود و پس رفت در امور مهم مملکت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۸ تير ۱۴۰۳
افراد کابینه هست زیاد هست از دولت هاشمی خاتمی روحانی هست چهار دوره ریس جمهور بودند موفق بودند استفاده کن حرف کسی گوش نده هم حرف ما هست و هم حرف آنهایی که رای ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۹ تير ۱۴۰۳
قیمت سوخت جهانی شود تا مدیریت شود و قاچاق نشود و به قیمت جهانی صادر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۸ تير ۱۴۰۳
زودتر بیا و بورس را نجات بده
پزشک جمهور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۸ تير ۱۴۰۳
بی زحمت دیگه ظریف زنگنه نعمت زاده شریعتمداری مرندی و نمکی نباشن خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۸ تير ۱۴۰۳
افراد کابینه می بایست متدین ودلسوز به نظام ومردم ، مردمی ، ودررفع مشکلات اقتصادی مد نظر باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
امیدوارم آقای پزشکیان از افرادی چون جهانگیری و آخوندی در کابینه دولت استفاده نکنه، چون با اینکار حتی به طرفداران هم لطمه وارد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۸ تير ۱۴۰۳
استفاده کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
ای کاش در این دولت دیگر مثل دولت گذشته افراد و گروه ها فشار برای انتخاب افراد در کابینه به رییس جمهور نیاورند تا بتواند بر اساس شایستگی و توانمندی این کار را انجام دهد در دولت رییس جمهور شهید رییسی او حتی میخواست فراجناحی از 2 وزیر قبلی دولت روحانی (دفاع و مسکن) به دلیل عملکرد خوب استفاده کند اما با فشار های اطراف نگذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۸ تير ۱۴۰۳
پزشکیان هم حق نداره از اصولگرایان استفاده کنه احتیاجی به کسی نیست که بخواه دخالت کنند آنها خودشون کم ندارند دولت گذشته هاشمی خاتمی روحانی چه برسه کسی که دخالت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
ببینید عزیزان به احتمال زیاد ترامپ داره میاد به عنوان ریاست جمهوری آمریکا که با ایران بسیار زاویه داره از طرفی سال دیگر مکانیزم اسنپ بک به احتمال زیاد کلید میخوره و ایران شرایط خاصی در تاریخ خودش به لحاظ جهانی پیدا میکنه بهترین مدیران و وزرا بایستی افراد مدیر که در دیپلماسی قوی بودند و هستند وارد میدان شوند البته وقتی میگیم فرد قوی لزوما نباید آقای ظریف باشد طی این سالها در حوزه دیپلماسی افراد و ارگانها و نهاد های مختلف سیاسی و نظامی موفق بودند که میتوان از آنها استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۸ تير ۱۴۰۳
اگر پزشکیان قبول کنه ظریف کاربلد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۹ تير ۱۴۰۳
عراقچی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۸ تير ۱۴۰۳
آرزوی موفقیت برای همه خادمان ایران و اسلام... در هر دولت و حزب و گروهی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۸ تير ۱۴۰۳
آنها از حزب خودشان استفاده می‌کنند نه از اصولگراها
Sweden
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۸ تير ۱۴۰۳
پیشنهاد میکنم نام پاستور به شهید رییسی عوض بشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ تير ۱۴۰۳
حالا کو تا اسامی همکارانشون رو برای رئیس‌جمهور انتخاب کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۸ تير ۱۴۰۳
دکتر پزشکیان در قلب حداقل ۸۰ میلیون ایرانی . زنده باد دکتر پزشکیان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۸ تير ۱۴۰۳
توقلب منم‌جای هیچ کس جزخدا و ائمه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۹:۳۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
لطفا جو گیر نشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۹ تير ۱۴۰۳
لطفا فقط از قلب خودت حرف بزن محض اطلاع ایشون فقط در قلب 16 میلیون جا داشتند
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۹:۵۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
واقعاً چقدر خوب شد که دکتر پزشکیان رئیس جمهور شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۸ تير ۱۴۰۳
با سلام و خسته نباشید......
امیدوارم خداوند در مسیر حرکت دولت و مردم خیر و برکت عنایت بفرماید ....و کشورمان روز به روز در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۸ تير ۱۴۰۳
خداوند پشت پناه دولت و ملت باشد. انشاالله همه در مسیر پیشرفت و اقتدار گام برداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۸ تير ۱۴۰۳
مگه اعضای کابینه دولت تکمیل و معرفی شد؟
آخرین اخبار