مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت : سامانه بارشی جدیدی از شمال و شمال غرب کشور وارد شده و زمینه ساز کاهش دمای هوا شده است.

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سامانه جدید بارشی امشب و فردا  از نیمه غربی و شمال غرب کشور وارد خواهد شد گفت: در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های تهران، البرز، مازندران، همچنین ارتفاعات کرمان، هرمزگان، برخی نقاط فارس و جنوب یزد، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

 وی  ادامه داد: دوشنبه در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های مازندران، گلستان، تهران، البرز، سمنان و ارتفاعات کرمان، هرمزگان و فارس، بارش‌ها همراه با رعدوبرق و وزش باد تداوم دارد.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش‌ها کماکان تا روزهای پایانی هفته با شدت و ضعف در کشور تداوم دارد، توضیح داد: در چند روز آینده در شرق، جنوب‌شرق، شمال‌شرق، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز، وزش باد شدید و گردوخاک سبب کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.

 وی افزود: امشب تنگه هرمز و دریای عمان و یکشنبه و دوشنبه شرق دریای عمان مواج و متلاطم است‌‌.

بیشترین ساعات تابش نور فرابنفش ۹ صبح تا ۱۵ است

گفتنی است براساس افزایش دمای هوا و افزایش اثر تابش خورشید برنامه ریزی برای پیش بینی تابش ساعات فرابنفش خورشید فراهم شده است به طوری که در همین رابطه مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه علوم جوی گفته است: تابش فرابنفش به‌عنوان تابش الکترومغناطیسی با طول‌موج در محدوده ۴۰۰-۲۰۰ نانومتر تعریف و به سه باند مختلف تقسیم می‌شود. UVC مربوط به طول‌موج از ۲۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر، UVB مربوط به طول‌موج در محدوده ۲۸۰ تا ۳۱۵ نانومتر و UVA مربوط به طول‌موج از ۳۱۵ نانومتر تا حد قابل‌مشاهده (۴۰۰ نانومتر) است. شاخص فرابنفش (UVI) یک استاندارد بین‌المللی برای اندازه‌گیری قدرت تابش پرتو فرابنفش در ایجاد آفتاب‌سوختگی در مکان و زمان خاص است.

وی افزود: بر پایه استاندارد شاخص جهانی تابش فرابنفش خورشیدی، اگر این شاخص روی اعداد ۱ و ۲ باشد، بی‌خطر است. شاخص ۳، ۴ و ۵ نشان‌دهنده کم‌خطر بودن آن و شاخص ۶ و ۷ نشان‌دهنده خطر زیاد است. شاخص ۸، ۹ و ۱۰ بیانگر خطر بسیار زیاد و شاخص بیش از ۱۱ نشان‌دهنده خطر بسیار شدید است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور بیان کرد: هرچند پرتو فرابنفش منبع اصلی ویتامین D برای انسان است، اما اقدام‌های حفاظتی مختلف به‌منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی در برابر پرتو فرابنفش خورشید الزامی است.

رهنما در ادامه توضیح داد: پیش‌بینی پرتو فرابنفش توسط مدل‌های عددی انجام می‌شود و تأثیر ارتفاع و فاصله خورشید، ازن پوشن‏سپهری، شرایط ابرناکی، وضعیت آلاینده‌های هوا، سپیدایی سطحی و ارتفاع زمین همگی بر میزان تابش پرتو فرابنفش در سطح مؤثرند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور درخصوص آثار زیان‌بار پرتو فرابنفش نیز تصریح کرد: بیش‌ از حد سپری کردن زیر نور آفتاب می‌تواند به آسیب‌رسانی به پوست بدن و همچنین سیستم ایمنی چشم منتهی شود. این در حالی است که ماندن طولانی‌مدت در زیر نور آفتاب حتی ممکن است منجر به سرطان پوست نیز شود.

رهنما با اشاره به این‌که پرتو در مناطق مختلف یکسان نیست، اظهار کرد: پرتو فرابنفش در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود و در کشور ما از حدود ساعت ۰۹:۳۰ صبح تا ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر بیشترین میزان تابش فرابنفش رخ می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تأکید کرد: برای جلوگیری از آثار زیان‌بار پرتو فرابنفش، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور نسبت به ارائه پیش‌بینی‌های این پرتو برای ساعات مختلف اقدام کرده است.

خبرنگار : محبوبه کباری 

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار