مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان از اجرای ویژه برنامه‌های محرم با عنوان «سوگواره بصیرت عاشورایی» در بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: این ویژه برنامه‌ها در ۴۵ بقعه شاخص استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین مهدیان گفت: سازمان اوقاف همانند سال‌های گذشته اقدام به برگزاری طرح ویژه «سوگواره بصیرت عاشورایی» و برنامه‌های مرتبط با آن در ماه محرم و صفر می‌کند.

وی اهداف مهم این طرح را استمرار و زنده نگه داشتن یاد و نام حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش، الگوگیری از نهضت عاشورا و تسری آن به آزادی‌خواهان عالم، اجرای صحیح نیات واقفان با موضوع عزاداری امام حسین (ع) و تطبیق آن با نیاز‌های روز جامعه و استفاده حداکثری از ظرفیت هیئت‌ها و مجمع الذاکرین مستقر در بقاع متبرکه به ویژه هیئت نوجوانان و جوانان دانست.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان؛ برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی از ۱۷ تیر تا ۱۴ شهریور مطابق با اول محرم تا آخر ماه صفر در امامزادگان و بقاع متبرکه اجرا می‌شود.

مهدیان با بیان اینکه در گلستان بیش از ۷۰ درصد موقوفات با نیات مذهبی و سوگواری حسینی به ثبت رسیده است، افزود: بخش عمده‌ای از این موقوفات در زمان معاصر و رژیم استبدادی بوده که با بسیاری از مظاهر اسلامی از جمله حجاب و تعزیه‌خوانی مخالفت می‌کردند، اما علمای زیادی مردم را برای وقف موقوفات خود در زمینه تقویت کارد‌های معنوی و بصیرت‌افزایی در جهت نشر ارزش‌های عاشورایی تشویق و ترغیب می‌کردند.

وی به ویژه برنامه‌های پیش‌بینی شده در دهه اول محرم امسال اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مشترکی با عنوان بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در راستای اجرای نیات واقفین خیراندیش با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، تشکل‌های مردمی و جهادی، هیئت امنا و اصحاب وقف و بقاع متبرکه در ۴۵ بقعه متبرکه اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف گلستان به برگزاری همایش احلی من‌العسل ویژه دانش‌آموزان و نوجوانان حسینی اشاره کرد و یادآور شد: این برنامه به تأسی از نوجوانان عاشورایی و گرامیداشت یاد و نام حضرت قاسم بن الحسن (ع) و با هدف آشنایی نوجوانان با فرهنگ عاشورا برگزار می‌شود.

مهدیان گفت: همایش رهروان زینبی ویژه بانوان با هدف تبیین سیره و شخصیت حضرت زینب (س)، تشریح خطبه آن حضرت در کوفه از ویژه برنامه‌های تدوین شده دیگر است.

وی همچنین به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی، اقامه نماز جماعت به ویژه در عاشورا و تاسوعا در بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های اجرای در ماه محرم با ظرفیت بقاع متبرکه و اماکن مذهبی برشمرد و گفت: بیش از ۶۰ مبلغ روحانی برای فعالیت‌های مذهبی و تبیین شعائر دینی در ماه محرم امسال به نقاط مختلف شهری و روستایی این استان اعزام می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه افزود: میزبانی از عزداران و دسته‌جات عزاداری، راه‌اندازی کاروان عزاداری و هیئت نوجوانان عاشورایی، سخنرانی و عزاداری با همکاری هیئات در بقاع متبرکه برپایی خیمه‌های معرفت با حضور مبلغان اعزامی و پخش آنلاین مراسم‌های شاخص از رسانه ملی، استانی و مجازی از دیگر برنامه‌های این طرح است.

مهدیان خاطرنشان کرد: عاشورا یک جریان مستمر تاریخی و تمدن‌سازی است که در آن باور‌های دینی، اهداف زندگی و جهان‌بینی توحیدی با بیان صحیح و دقیق وقایع نهضت حسینی تقویت شده و فرهنگ شهادت، روحیه استکبارستیزی و بصیرت‌افزایی و در نهایت تجدید بیعت دلدادگان و آزادگان جهان با سیره و سنت امام حسین (ع) شکل می‌گیرد.

برچسب ها: محرم ، ویژه برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.