رئیس جمهور ترکیه بر پیوستن به سازمان همکاری شانگهای (SCO) به عنوان یک عضو کامل تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که ترکیه علاقه‌مند به پیوستن به سازمان همکاری شانگهای (SCO) به عنوان یک عضو کامل است. 

سازمان همکاری شانگهای دیروز در نشست سران خود از بلاروس به عنوان دهمین عضو خود استقبال کرد. ترکیه در سال ۲۰۱۳ به عنوان شریک گفتگو پذیرفته شد.

این سازمان که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، شامل هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هم می‌شود. افغانستان و مغولستان کشور‌های ناظر هستند. جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات متحده عربی، ترکیه، سریلانکا، کویت، مالدیو، میانمار و بحرین شریک گفتگو هستند.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای از ۳ تا ۴ ژوئیه در آستانه برگزار شد. در این مراسم سران کشور‌های روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس، هند، ایران، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، چین، مغولستان، امارات، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان حضور دارند.

اردوغان در ادامه بر تمایل ترکیه برای مشارکت در روند صلح روسیه و اوکراین تاکید کرد و گفت که جنگ "نه به نفع کی یف و نه مسکو است. " 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، او همچنین گفت که ترکیه می‌تواند میان روسیه و سوریه میانجیگری کند و می‌تواند از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دعوت کند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار