شهر‌های بریکس آینده، موضوع و محور اصلی سخنان معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر کشورمان در نشست مدنی بریکس در مسکو بود که به بررسی مهمترین چالش‌ها و راهکار‌های مرتبط با شهر‌های بریکس آینده پرداخت.

 معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر کشورمان که همراه دکتر پیرحسین کولیوند؛ رئیس جمعیت به منظور شرکت در نشست مدنی بریکس (BRICS) در شهر مسکو کشور روسیه حضور یافتند، در این نشست درباره «نیازها، اولویت‌ها و توسعه: شهر‌های بریکس آینده» سخن گفت. 

وی با استقبال از ایده گفتگو پیرامون مهم‌ترین چالش‌های روز در این نشست، اظهار کرد: توسعه شهر‌های آینده در کشور‌های عضو گروه بریکس با تمرکز بر تغییرات اقلیمی و تاب‌آوری شهری تمام توجهات را به خود جلب کرده است و امروزه تغییرات اقلیمی نه تنها یک چالش جهانی، بلکه فرصتی برای بازتعریف نحوه زندگی در شهر‌ها جهت تداوم نسل‌های آینده است.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر ادامه داد: شهر‌ها به عنوان محل جدید زندگی مدنی انسان شناخته می‌شوند و در نظام نوین مدیریت شهری، شهر‌ها بر اساس وضعیت و نوع فعالیت اقتصادی طبقه‌بندی می‌گردند. شهر‌های نوین به سکویی برای بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شده‌اند و مهمترین چالش‌های پیش‌روی شهر‌های بریکس (BRICS)، تنش‌های آبی، اسکان غیر رسمی، مصرف بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی، حمل و نقل ناپایدار و ترافیک سنگین هستند.

وی در ادامه افزود: چالش‌های مورد اشاره از عوامل تشدیدکننده تغییرات اقلیمی و آثار مخرب آن در شهر‌ها و حومۀ آنها است و افزایش تاب آوری در برابر مخاطرات اقلیمی‌بیش از گذشته در این شهر‌ها احساس می‌گردد، به طوری که اگر شهر‌ها تاب‌آور نشوند و به سمت هماهنگی با تغییرات اقلیمی حرکت نکنند، در آینده شاهد فروپاشی اجتماعی در فضا‌های شهری خواهیم بود؛ لذا اولویت‌هایی که به توسعه پایدار و مقاوم‌سازی شهر‌ها کمک می‌کنند، اقدامات پیش‌بینی کننده هستند که باید برای مقابله با این چالش‌ها در نظر گرفته شوند.

عالیشوندی؛ مدیریت داده‌ها و پیش‌بینی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی، سیستم‌های هشدار زودهنگام را به عنوان سیاست‌های پیشگیرانه عنوان و اظهار کرد: همزمان تاب‌آوری و پایداری شهری نیز باید افزایش یابد.

وی‌تاکید کرد: تاب‌آوری شهری به معنای توانایی شهر‌ها در مقابله و بازیابی سریع از بحران‌ها و بلایای طبیعی است و افزایش تاب‌آوری شهر‌ها نیازمند رویکرد‌های چندجانبه و جامع است که با طراحی و ساخت زیرساخت‌های مقاوم، مدیریت منابع طبیعی، تقویت جوامع محلی، برنامه‌ریزی شهری انعطاف‌پذیر، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و از همه مهمتر آموزش و ظرفیت سازی در جوامع و با استفاده از شبکه داوطلبی و سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌پذیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مؤسسه‌ای مردم‌نهاد و عام‌المنفعه امدادی و بین‌المللی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خدمات بشردوستانه داوطلبانه اعضای خود، توانسته است از طریق شعب خود زمینه‌های تاب‌آوری، امدادی، درمانی و کمک‌های بشردوستانه را فراهم آورد و به واسطه گستردگی پهنه سرزمینی ایران، تجربیات ارزنده‌ای در خصوص فعالیت‌های پیشگیرانه، مطالبه‌گری و امدادی گوناگون در مناطق دارای اقلیم متنوع و شرایط زمین‌شناسی متفاوت در میان اقوام و فرهنگ‌های متنوع، به دست آورد و قادر به تبادل تجربیات خود در حوزه‌های مطالبه‌گری و هوشمندسازی با مدیران عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی) است. همچنین استفاده از ظرفیت خلاقیت جوانان بواسطه ایجاد پایگاه‌های اجتماعی مردم‌محور به نام «خانه‌های هلال» در شهر‌های بزرگ و کوچک را به خصوص شهر‌های آسیب‌دیده از تغییرات اقلیمی در مرکز، جنوب و شرق کشور ایران دارد تا در آینده شاهد پیشرفت اقتصادی برای همه اعضای جوامع شهری باشیم.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت خاطر نشان ساخت، با توجه به چالش‌های موجود، فعالیت‌های پژوهشی و زیست محیطی را به طور جدی در جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌ایم. به طوری که در سال گذشته با مشارکت ۱۲ هزار داوطلب،۱۰۰ هزار درخت را در مدت زمان ۱۹ و ۴۳ ثانیه در ۴۱۸ شهر کشور کاشته‌ایم و در این زمینه یک رکورد جهانی ثبت کردیم و در سال جاری نیز با مشارکت ۸۱ هزار داوطلب تعداد ۵ میلیون درخت را با اولویت زیست بوم هر منطقه و بیابان زدایی کاشته‌ایم که بخشی از آنها درختان دارویی با اولویت اقتصادی و کشاورزی پایدار بودند.

عالیشوندی در خاتمه سخنان خود، پیشنهاد کرد که نشست‌های برخط و حضوری به میزبانی شهر‌های عضو بریکس با حضور نمایندگان تشکل‌های مدنی برای توسعۀ دیپلماسی شهروندی و دیپلماسی شهری به منظور انتقال تجارب و همکاری‌های بین المللی برای کاهش آثار یا سازگاری با تغییرات اقلیمی‌برگزار شود.

 وی تأکید کرد: موضوعاتی از قبیل تغییرات اقلیمی، بیابان‌زدایی، تاب‌آوری شهری و اقتصاد؛ چالش‌های بزرگی هستند که نیازمند اقدامات فوری و قاطعانه می‌باشند و همه متعهد به همکاری با یکدیگر جهت توسعه شهر‌های آینده بریکس به عنوان شهر‌های پایدار هستیم. همۀ ما ساکن یک زمین هستیم و یک نژاد به نام انسانیت داریم، پس بیایید با هم برای آینده‌ای بهتر و پایدارتر تلاش کنیم.

منبع:ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار