نخستین «جشنواره ملی تئاتر اقتباس» از ۲۶ آذر لغایت ۲ دی سالجاری در شاهین‌ شهر اصفهان برگزار می‌شود.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: ما از نظر ظرفیت پشتیبانی در حوزه تئاتر نتوانستیم نیاز هنرمندان عرصه نمایش را برطرف و از دانش‌آموختگان این عرصه حمایت کنیم اما با برگزاری جشنواره حاضر قصد داریم به ادبیات نمایشی کهن بازگشت و از حضور ادبیات خارجی در کشور کم کنیم.

حمید نیلی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف در کشور بیان کرد: موضوع جشنواره شاهین شهر بسیار پراهمیت است و نگاه ما به در این رویداد به جای صرف هزینه، بیشتر تولید محتواست.

او گفت: اگر بنای یک جشنواره از ابتدا به درستی نهاده شود می‌تواند دوام بیاورد و این جشنواره با وجود زیرساخت صحیح وفق آداب و رسوم و ادبیات کهن این مرز و بوم بادوام به نظر می‌رسد.

مدیر طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: شبکه شهرهای خلاق بسیار مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی توسط شهرداری‌ها حمایت می‌شود و خرسندیم که شاهین‌ شهر به این عرصه وارد شده است.

علی ایزدی افزود: ۵۹ جشنواره در کشور اجرا می‌شود که جشنواره اقتباس بعنوان شصتمین جشنواره کشوری محسوب می‌شود و ما در این زمینه از این ایده‌های خلاقانه حمایت می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز گفت: تاریخ ادبی ایران ظرفیت بسیار خوبی است اما در سال های گذشته با ضعف‌هایی همراه بوده که خلق نشدن یک رمان جهانی، فیلمنامه در حوزه سینما و هنرهای نمایشی بویژه ادبیات داستانی، بخشی از آن است.

سیدمهدی سیدین‌نیا با اشاره به اینکه ما بدنبال یک جشنواره جریان ساز و پایدار هستیم، ادامه داد: این جشنواره به میزبانی شهرداری شاهین‌شهر انجام می‌شود و اداره کل ارشاد نیز از این پس روی ادبیات داستانی سرمایه‌گذاری ویژه می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه این جشنواره به تقویت عرصه نمایش در کشور منجر می‌شود، تصریح کرد: هنر و ادبیات و ادبیات داستانی زیربنای بسیاری از مباحث فرهنگ و هنر است و حمایت از آن، پیشرفت سایر حوزه‌های هنری و نمایشی را نیز به همراه دارد.

شهردار شاهین‌شهر نیز در این نشست خبری گفت: این مجموعه با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر، مرکز هنرهای نمایشی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اقدام به برگزاری این جشنواره کرده است.

سعید ابریشمی‌راد با اشاره به اینکه شاهین‌شهر یک ایران کوچک متشکل از اقوام مختلف است، گفت: شهرداری شاهین‌ شهر برای نخستین بار فراخوان برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس را با هدف صیانت از ادبیات فاخر و کهن ایرانی، تلاش در نهادینه‌سازی تفکر علمی و پیوند عمیق ادبیات با هنر، بهره‌گیری از زبان رسای هنر تئاتر، حمایت از آثار اقتباسی برگرفته از مضامین و ارزش‌های دینی و مذهبی، حمایت از آثار اقتباسی برگرفته از شعر و ادبیات داستانی با محوریت تاریخ نگاری و ایثارگری اجتماعی صادر کرده است.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی هنری، تشویق هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی، بازشناسی و عینیت بخشیدن به مفاهیم عمیق اخلاقی و اجتماعی، بازیابی و بازخوانی قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایران زمین و کشف و معرفی استمدادهای خلاق است.

شهردار شاهین شهر با اشاره به اینکه در نظام برنامه‌ریزی شهری موضوع شهرهای خلاق مطرح بوده و شاهین شهر جزو شهرهای خلاق کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: اگر ما بدنبال توسعه یک شهر خلاق هستیم باید موضوع هنر را در جامعه نهادیه کنیم.

وی گفت: هنر زبان بیان احساس و هنر نمایش زبان بیان ناگفته‌هاست و همواره در طول تاریخ، این هنر دربرگیرنده مفاهیم اخلاقی و اجتماعی بوده و پیوند ناگسستنی با ادبیات هر سرزمین دارد.

ابریشمی‌راد با اشاره به اینکه تماشاخانه تخصصی «جم» امروز در شاهین‌شهر افتتاح می‌شود، گفت: این تماشاخانه بخشی از فرهنگسرای شهر ماست که یک سالن آمفی تئاتر دارد.

ابریشم‌راد گفت: تماشاخانه استاندارد جم بصورت صحنه چهارطرفه است به نحوی که تماشاچی از هر چهار طرف، قابلیت جابه‌جایی و تماشای صحنه نمایش را دارد.

وی بیان داشت: ساخت این مکان با ظرفیت ۲۰۰ صندلی با سرمایه اولیه ۱۱۰ میلیارد ریال آغاز شد و با صرف ۱۸۰ میلیارد ریال دیگر به پایان رسید و امروز به بهره‌برداری میرسد.

در این مراسم پوستر جشنواره ملی تئاتر اقتباس، امروز رونمایی شد.

 اقتباس به معنی اخذ مطلب از کتاب با تصرف و تلخیص(خلاصه کردن) عنوان شده است که بطور معمول همراه بازآفرینی است؛ یعنی هنرمند با الهام از یک اثر هنری دیگر که می‌تواند فیلم، کتاب، نقاشی، شعر و یا هر چیز دیگری باشد، دست به آفرینش دوباره بزندو اثر اولیه را به گونه‌ای دیگر بسازد طوری که در اثر جدیدش، تنها رگه‌هایی از اثر اولیه دیده ‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.