نواحی غربی کشور بارانی خواهند شد

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: نواحی غرب و شمال غرب کشور تا دو روز آینده بارانی خواهند بود.

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تا پایان هفته شاهد تشدید وزش باد در نواحی غربی کشور خواهیم بود، گفت: در دو روز آینده در برخی مناطق شمال غرب، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی، رگبار‌های پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد را داریم. برای چهارشنبه بارش در این مناطق با شدت کمتری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پنجشنبه و جمعه در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی شده است، توضیح داد: در دو روز آینده همچنین در سیستان و بلوچستان و ارتفاعات شرق هرمزگان و کرمان، رشد ابر‌های همرفتی سبب رگبار و رعدوبرق خواهد شد.

او  تصریح کرد: تا چهارشنبه در غرب، جنوب غرب، شرق، شمال شرق، جنوب شرق، مرکز و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز، وزش باد‌های شدید توام با گردوخاک وجود دارد که منجر به کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.

وی همچنین از صدور هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها در نواحی غربی کشور خبر داد و گفت: سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی طی  امشب ۱۱ تیرماه و سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در ۵ استان، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

وی افزود: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، گردوخاک در برخی نقاط و بارش تگرگ در نقاط مستعد از پیامد‌های فعالیت این سامانه خواهد بود.

او گفت: این سامانه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و مازندران فعالیت خواهد داشت.

ضیائیان تاکید کرد: در پی این بارش‌ها احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاد‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی گفت: از این رو به احتیاط در سفر‌ها به ویژه سفرهای بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال آنها به مکان‌های مسقف و آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی توصیه می‌شود.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار