غار بادامستان سفری به هزاران سال قبل

در میان همه گردشگری‌ بی‌شک غارنوردی، یکی از به یادماندنی‌ترین تجربه‌های گردشگری به حساب می‌آید غار دست کند بادامستان اثری تاریخی از دوران‌های تاریخی پس از اسلام که در شهرستان طالقان، روستای وشته قرار دارد.

روستای وشته، در صدو پنج کیلومتری شهر کرج و در ارتفاعات شرق شهرک طالقان قرار دارد و حدود هفت کیلومتری از شهرک طالقان فاصله دارد. در این روستای باصفا باغ‌ها و و درختان میوه‌ی زیادی به چشم می‌خورد. به دلیل وجود درختان بادام وحشی در دامنه‌ی کوه‌ها این منطقه را بادامستان نیز می‌نامند. دلیل نام‌گذاری غار بادامستان نیز به همین علت است.

هزاران سال پیش توسط مردم غار نشین ساخته شده و اکنون فضای بکری برای گردشگری و گذران یک روز به یادماندنی برای گردشگران است.اگرچه کسی به‌طور دقیق نمی‌داند غار بادامستان چه زمانی شکل گرفته اما باستان‌شناسان قدمت این غار‌های دست‌کند را دوران تاریخی پیش از اسلام ذکر کرده‌اند. 

مردمان غارنشین، با ابتدایی‌ترین تجهیزات و حتی با دست خالی، داخل کوه‌هایی با دیواره‌های رسی را به‌صورت بسیار تو در تو می‌کندند و گمان می‌رود از آن به عنوان مسکن و مأوای خود استفاده می‌کردند. افراد معمولا برای فرار از دست دشمنانشان یا حیوانات وحشی به این غار پناه می‌بردند. با تودرتو ساختن غار، سعی می‌کردند به بهترین شکل ممکن مخفی شوند و درنهایت از جانشان محافظت کنند.

 همین قدمت چندهزارساله غار بادامستان باعث شده ۱۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۰۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد.
مسیر‌های ورودی به این غار شگفت‌انگیز که مقصد جالبی برای علاقه‌مندان به غار‌های تاریخی است، کمی صعب‌العبور است و حدود ۱۰ تا ۲۰ متر بالاتر از کف دشت قرار دارد. به همین‌خاطر اینجا مکان مناسبی برای غارنوردان حرفه‌ای است.

دهانه تعدادی از این غار‌ها رو به غرب و مشرف به دره طالقان است. شاید برایتان جالب باشد بدانید تپه‌ای که غار‌های بادامستان در آن کنده شده، یالی بسیار طولانی دارد که در حد فاصل دره وشته، دره رودخانه گوران و گلیرد قرار گرفته و از کوهستان گزآنا یورد تا این نقطه کشیده شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.