شهردار تهران:

پایانه شرق تهران در ماه‌های آینده به مکان جدید منتقل می‌شود

زاکانی گفت: براساس اقدامات انجام شده ۲ تا ۳ ماه آینده پایانه فعلی شرق تهران به مساحت پنج هکتار تخلیه و به پایانه جدید منتقل می‌شود.

علیرضا زاکانی روز یکشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو و اتمام مرحله نخست پردیس مسافری شرق تهران در قالب یکصد و سی‌امین پویش امید و افتخار اظهار کرد: همچنین برای پایانه‌های جنوب و غرب نیز طراحی انجام شده که به خارج از تهران منتقل شود و در شهر تهران فقط چند پایانه موقت خواهیم داشت که مسافر را از آنجا به سمت پایانه‌های اصلی منتقل کند و دیگر دپو و انباری از اتوبوس نداریم که آلودگی و مشکل برای شهر ایجاد کند.

وی اظهار کرد: کار امروز یک طلیعه و آغاز برای پروژه پایانه شرق است و در ۱۷ هزار متر مربع مساحت آن، کار‌های خاصی مانند ایجاد مجمتع تفریحی، هتل و استفاده از ظرفیت سرخه حصار انجام می‌شود. اساس این کار از ۲.۵ ماه دیگر آغاز و انتقال مجموعه فعلی پایانه شرق انجام خواهد شد. همچنین سیستم نوینی برای خدمت به مسافران بر آن حاکم می‌شود.

انتقال پایانه شرق تهران در ماه‌های آینده به مکان جدید

مدیریت شهری با اقدامات عملی «امکان ندارد» را حذف کرد

شهردار تهران گفت: در دوره پیشین مدیریت شهری می‌گفتند امکان ندارد پایانه جدید شرق را بر اساس طراحی اولیه آن اجرا کرد و پروژه رها شده بود، اما این دستاورد‌ها یکی از پس از دیگری در این دوره به نتیجه می‌رسد.

زاکانی افزود: این پروژه فاخر که از گذشته شروع شده و مدت‌ها مسکوت مانده بود، پس از سالیان سال در این دوره دوباره آماده شد. امروز مرحله نخست آن افتتاح می‌شود این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که در دوره قبل به آن بی‌توجهی شد.

وی افزود: در جریان بازدید از پروژه یادگار امام در اطراف پادگان جی و اتصال آن به بروجردی و آزادگان که یک مجموعه معادل پروژه امام علی (ع) در غرب تهران ایجاد می‌کند، توضیح داده شد که در دوره قبل مدیریت شهری، چگونه در دوربرگردان این پروژه پل‌ها را زیر خاک کرده بود و می‌گفتند امکان ندارد آن را ادامه داد.

وی تصریح کرد: درباره پایانه جدید شرق نیز شورای شهر پنجم تهران اذعان داشتند که امکان ندارد آن را بر اساس طراحی اولیه آن استفاده کرد، اما این دستاورد‌ها یکی از پس از دیگری در این دوره به نتیجه می‌رسد.

شهردار تهران اضافه کرد: پروژه پایانه شرق در سال ۹۶ حدود ۹۲ درصد پیشرفت داشت و پس از آن به دلیل بی‌توجهی به ۸۲ درصد پیشرفت رسید و با تغییر طراحی آن در این دوره، پیشرفت طرح به ۶۰ درصد رسید و در این دوره حدود ۴۰ درصد این پروژه پیشرفت داشت. ظرف یک سال آینده توسعه بال شرقی خط ۲ مترو به طول چهار کیلومتر انجام می‌شود.

به گفته وی، در کنار آن خط ال. آر. تی به عنوان تراموای سبک شهری را خواهیم داشت که اکنون در چین برای انتخاب نوع آن، مذاکره در حال انجام است و انتهای این خط به عنوان مرکزیت دپو و استقرار این الگوی حمل و نقلی خواهد بود همچنین مجموعه شهروند نیز در حال تجهیز و راه‌اندازی در این فضا است.

وی یادآور شد: علاوه بر این مجموعه تفریحی و گردشگری در جنوب این مجموعه طراحی شده که مشرف به سرخه حصار است که جمع این ویژگی‌ها یک ویژگی انحصاری برای این پروژه ایجاد می‌کند.

آغاز مراحل احداث خط ۱۱ مترو تهران از هفته‌های آینده

زاکانی اضافه کرد: در حال توسعه خطوط مترو هستیم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ مراحل تکمیل نهایی و مکمل‌های خود را سپری می‌کنند. توسعه خط ۲ از امروز شروع می‌شود. احداث خط ۸ و ۱۰ را از قبل و خط ۹ را امسال شروع کردیم و احداث خط ۱۱ هم هفته‌های آینده شروع خواهد شد و در مرحله عقد قرارداد است.

وی ادامه داد: این اقدامات در حالی انجام می‌شود که هر کیلومتر احداث خط مترو، سه هزار میلیارد تومان هزینه دارد. با این کار‌ها در عمل اقداماتی در حدود ۶۰۰ همت را طراحی کردیم تا عملیات آن انجام شود.

شهردار تهران همچنین گفت: عملیات اجرای ۸۰ پروژه عمرانی در تهران در حال انجام است. این حجم عملیات در نوع خود بی‌سابقه است. ضمن اینکه امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه ریزمقیاس محلی داریم. در بحث اقدامات خدماتی نیز پروژه رود دره فرحزاد را در مساحت ۵۴ هکتار داریم که در حال آماده شدن است و تبدیل به تفرجگاه شهری می‌شود و در این ماه افتتاح خواهد شد.

انتقال بارانداز‌های تهران و پایانه‌های مسافربری به خارج از شهر

زاکانی اظهار کرد: ما برای تهران طراحی داریم و کار بی‌دلیل نمی‌کنیم. شهر را به حال خودش رها نکردیم و به زودی چشم مردم تهران به ده‌ها هزار اتوبوس و تاکسی که عمده آن برقی است روشن می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از طراحی‌ها برای تهران انتقال بارانداز‌های تهران و پایانه‌های مسافربری به خارج از شهر است. چند منطقه ما تحت تاثیر میراث نادرست بارانداز‌ها قرار گرفته و انتقال این بارانداز‌ها را خواهیم داشت و برای آن ۶۰۰ هکتار فضا مشخص شده تا از طریق آن پرونده باراندازه‌ها در مناطق۱۲ و ۱۶ بسته شود تا این مناطق از این آسیب مصون شوند.

پایانه شرق تهران

توسعه صنعتی‌سازی مسکن در تهران

شهردار تهران در ادامه درباره ساخت مسکن نیز گفت: توسعه صنعتی‌سازی مسکن را در تهران در دستور کار داریم تا سرعت ساخت از ۴ تا ۵ سال به یک سال تا ۱.۵ سال برسد. الگو‌های آن در حال طراحی است.

وی همچنین درباره تصویب مصوبه دو میلیارد یورویی چین در فرمانداری نیز توضیح داد: فرمانداری مصوبه را برای شورای شهر ارال کرده و اکنون جلسه‌ای در فرمانداری برای این کار برگزار می‌شود.

توسعه شرقی خط ۲ در یکسال آینده تکمیل می‌شود

معاون فنی مهندسی شرکت مترو تهران در این نشست با بیان اینکه شهردار تهران تاکید ویژه برای شروع توسعه شرقی خط ۲ مترو داشت، گفت: این توسعه حدود چهار کیلومتر و شامل ۲ ایستگاه است.

پرویز ظهراب‌زاده افزود: امروز شاهد آغاز یکی دیگر از پروژه‌های مترو تهران هستیم و کلنگ‌زنی توسعه بخش شرقی خط دو مترو تهران و پایان ساخت مرحله اول پایانه پردیس مسافربری شرق تهران اجرایی می‌شود. خط ۲ مترو از غربی‌ترین نقطه تهران شروع و تا ایستگاه فرهنگسرا امتداد دارد. توسعه شرقی این خط از سالیان قبل آغاز شده، اما تکمیل نشده بود و زمان طرح موضوع اتمام پایانه شرق ضرورت این پروژه بیش از پیش مطرح شد.

وی اظهار کرد: این طرح توسعه‌ای حدود چهار کیلومتر است و شامل ۲ ایستگاه (یک ایستگاه میانی و یک ایستگاه نهایی) است. برنامه احداث توسعه یک برنامه یک ساله است و همزمان با به اتمام رسیدن مرحله بعدی پایانه، توسعه شرقی خط ۲ نیز به افتتاح خواهد رسید.

معاون فنی مهندسی شرکت مترو تهران با بیان اینکه از فردا یکشنبه یازدهم تیرماه عملیات اجرایی با شدت و حدت هر چه تمام‌تر دنبال خواهد شد، گفت: حجم ریالی این پروژه هشت هزار میلیارد است که با پیمانکار پایانه شرق کار آغاز خواهد شد و امیدواریم ظرف یک سال به بهره‌برداری برسد. این پایانه از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی و حدود ۱۳۰ هزار متر مربع مساحت دارد. ساختمان اصلی این پروژه ۲۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار