مازندران عاری از پشه آئدس

موردی از پشه آئدس تاکنون در مازندران شناسایی نشده است.

دکتر رضا صفری عربی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: موردی از وجود پشه «آئدس» ناقل بیماری تب‌دِنگی تاکنون در این استان شناسایی نشده است.

او با اشاره به اینکه با مشاهده اولین مورد ابتلا به بیماری ناشی از پشه آئدس در استان گیلان، همجوار مازندران، نظارت‌ها برای ردگیری این پشه ناقل بیماری دنگی در مازندران قوت گرفت، افزود: به همین منظور فعالیت ردگیری و شناسایی بیماری در مناطق غرب مازندران که در نزدیکی گیلان قرار دارد متمرکز شده است تا در صورت شناسایی مواردی از این بیماری اقدامات درمانی لازم سریعتر انجام شود.

دکتر صفری گفت: با توجه به شباهت علائم این بیماری شبه آنفلوآنزا و سرماخوردگی، همراه با تب معمولاً شدید، بدن درد، سردرد و احساس کسلی و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن بیمار مبتلاست که افراد دارای علائم برای نمونه گیری به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.
او افزود: تاکنون مواردی که منجر به تست گیری شد، تب دنگی در آنها مثبت نشده و مازندران عاری از این بیماری است.

صفری عربی با تاکید بر جدی گرفتن موارد بهداشتی پیشگیری از بیماری‌های منتقله از گزش نیش پشه آئدس، گفت: موارد بهداشتی و رعایت دستورالعمل بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیمار‌های منتقله از نیش پشه آئدس ضروری است.

تب دِنگی از انواع بیماری ویروسی که به عنوان تب استخوان‌شکن شناخته می‌شود، قابل انتقال از نیش پشه آئدس (ببر آسیایی) به انسان است و انتقال این بیماری از انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه صورت می‌گیرد.

پشه آئدس در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.