در چهارمحال و بختیاری؛

با رشد دو برابر اهدای عضو به ۳۰ بیمار زندگی دوباره بخشیده شد

مسئول تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری از رشد بیش از ۲ برابری اهدای عضو در این استان طی سه ماهه اول امسال خبر داد و گفت: فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در این خصوص داشته است.

پانته‌آ رمضان‌نژاد اظهار داشت: در سه ماهه ابتدایی امسال ۱۱ مورد عمل اهدای عضو در استان انجام شده، این در حالی است که در مدت مشابه پارسال پنج مورد عمل اهدای عضو در استان انجام شده بود.

وی با بیان اینکه به دنبال این امر خداپسدانه امسال به حدود ۳۰ بیمار نیازمند عضو زندگی دوباره بخشیده شد تصریح کرد: کبد،کلیه ها و نسوج از اعضای اهدای بیماران مرگ مغزی بوده است.


بیشتر بخوانید


وی خاطرنشان کرد: در آخرین ارزیابی‌ها، چهارمحال و بختیاری به لحاظ اهدای عضو در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

مسئول تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ بیمار در استان در انتظار پیوند عضو هستند، اظهار داشت: روزانه هفت تا ۱۰ نفر و به عبارتی در هر سه ساعت یک نفر در دنیا به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

مسوول تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرایند اعضا از ارگان‌های فرد مرگ مغزی برای بیماران پیوندی به طور کامل رایگان است، افزود: اهدای عضو بدون هیچگونه تبادل مالی بین اهدا و گیرنده عضو است و هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود.

رمضان‌نژاد یادآور شد: تخصیص اعضای پیوندی به بیماران نیازمند زیر نظر وزارت بهداشت پس از تطابق بافتی، آزمایشگاهی و ظاهری بیماران نیازمند با فرد اهداکننده و با درنظر گرفتن میزان وخامت وضعیت بالینی بیمار نیازمند عضو و مدت زمان ثبت‌نام در لیست انتظار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل «فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو» اقدام کنند، افزود: با این وجود داشتن کارت اهدای عضو تنها به معنای رضایت بیمار برای اهدا می‌باشد و کافی نیست و رضایت اولیای دم برای اهدای عضو الزامی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار