اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۶۴ حوزه مطالعاتی ایلام

معاون آبخیرداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: طرح‌های آبخیزداری در ۶۴ حوزه مطالعاتی سطح استان عملیاتی می‌شود که بخشی از آن اجرا شده یا انجام می‌شود.

عالی گفت: حوزه‌های مطالعه شده استان برای انجام عملیات‌های آبخیزداری ۶۴۵ هزار هکتار معادل ۳۴ درصد است.

وی ادامه داد: شهر ایلام در سیلاب سال ۹۴، دچار خسارات گسترده‌ای شد اما در سال‌های اخیر با انجام عملیات‌های آبخیزداری در سطح ۱۴۵ هزار مترمکعب عملیات مکانیکی و با وجود بارش‌های سیلابی، خسارت‌ها در شهر ایلام به حد صفر رسیده است.

وی افزود: علاوه بر حوزه‌های مطالعاتی آبخیز، نقاط بحرانی مستعد بروز سیلاب نیز شناسایی شده‌ که خارج از حوزه‌های آبخیز، عملیات‌های آبخیزداری در این مناطق دارای اولویت انجام می‌شود.

عالی ادامه داد: آبخیزداری با وجود اینکه از علوم جدید با عمر کم محسوب می‌شود اما با توجه به کارکرد، مزایا و اهمیتی که دارد، جایگاه فنی خود را پیدا کرده است و یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت منابع آبی و خاکی به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری و همه موجودات زنده و حتی غیرزنده محسوب می‌شود و در استان ایلام نیز اجری طرح‌های آبخیزداری با کارکرد حفظ منابع آب و خاک در حال اجرا است.

وی یادآور شد: استان ایلام هرچند دارای پوشش گیاهی غنی قابل قبولی و بارش‌های فصلی مناسبی است اما بارش‌های سالیانه اگر بیشتر از حد نرمال بیشتر باشد سیلاب و روان آب بیشتری نیز شکل می‌شود و در زمان‌های پربارش مزایا و کارکرد آبخیزداری بیشتر نمود پیدا می کند.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اضافه کرد: خارج از حوزه‌های مطالعاتی باید برای مناطق بحرانی نیز باید اقدامات سریع انجام شود که البته سنوات گذشته در بیشتر حوزه های آبخیز روستایی و شهری بحرانی استان اقدامات آبخیزداری انجام شده است.

وی تاکید کرد: با انجام عملیات‌های آبخیزداری امنیت مناطق مسکونی پایین دست حوزه‌های آبخیز استان تامین شده و میزان و وسعت خسارت‌های گذشته با توجه به طرح‌های آبخیزداری کاهش عدیده‌ای پیدا کرده و نزدیک به صفر است.

به گفته عالی آبخیزداری در ایلام به تناسب وسعت استان در مقایسه با دیگر نقاط کشور در رده‌های بالای جدول قرار دارد و اگر اعتبارات این حوزه افزایش یابد طرح‌های بیشتری نیز در استان عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: اعتبارات طرح‌های آبخیزداری ملی و به صورت سنواتی است که برای حوزه‌های مطالعاتی اعتباراتی از سوی کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیشنهاد و آن اعتبارات پیشنهادی توسط سازمان بررسی و مصوب می شود.

عالی بیان کرد: در سال مالی جاری ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی مصوب شده که هنوز تخصیص نیافته و از اعتبارات استانی نیز ۷۳ میلیارد ریال مصوب شده است که به تناسب تخصیص اعتبار و مخاطرات و کانون های بحرانی در این حوزه ها کارهای خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: پارسال تفاهمنامه‌ای با قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) منعقد شد که از محل این قرارگاه سهم استان ایلام از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ به مدت سه سال ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال قرارداد آبخیزداری و آبخوانداری انجام خواهد شد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: تمام حوزه‌های مطالعاتی استان معرفی، پیشنهاد و برآورد هزینه شده است که در صورت اجرا، استان شاهد تحول بزرگی در این زمینه خواهد بود.

وی یادآور شد: بالغ بر ۲۰۰ طرح آبخیزداری و آبخوان داری در سطح استان در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.