کسری سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب در آبخوان‌های خراسان جنوبی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کسری ۱۴۰ میلیون مترمکعبی آبخوان‌ها در هر سال در استان خبر داد.

سارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۸ سد مخزنی با ظرفیت ۷۵ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد گفت: در سال زراعی جاری ۲۱.۵ میلیون مترمکعب آب در سد‌ها ذخیره شده که نزدیک به ۲۸.۵ درصد ظرفیت کل سدها است.

او با تأکید بر اینکه این بارندگی‌ها در مدت زمان کوتاه بر روی منابع آب زیرزمینی تأثیر چندانی نداشته، افزود: هم اکنون شاهد افت سطح آب زیرزمینی در آبخوان‌های استان هستیم به طوری که متوسط سطح آبخوان‌ها سالانه ۲۶ سانتیمتر کاهش می‌یابد که این موضوع سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب کسری در آبخوان‌ها را در پی داشته است و در درازمدت و به صورت تجمعی این میزان کسری ۴ میلیارد مترمکعب است.

سارانی با اشاره به وقوع رواناب‌های اخیر و کنترل آن با توجه به خشکسالی‌های دو دهه اخیر اظهار کرد: انتظار مهار مجموع رواناب‌ها را نباید داشت، اما در ۲ بخش آبخیزداری و آب منطقه‌ای مهار رواناب‌ها در حال انجام است.


بیشتر بخوانید


به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بر اساس مطالعات انجام شده در سال‌های گذشته برای کنترل سیلاب، مهار رواناب‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی ۶ سد تغذیه مصنوعی در دستور کار قرار دارد که سه سد بندان با ۵۴ درصد پیشرفت، گزیک با ۱۵ درصد و آهنگران زیرکوه با ۴۱ درصد در سنوات گذشته آغاز شده و در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان اعتبار دریافت کرده است.

او با اشاره به اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۶ سد تغذیه مصنوعی استان در سفر هیأت دولت به استان تصریح کرد: از این رقم ۱۰۰ میلیارد تومان اخیرا از سوی وزارت نیرو برای تکمیل این طرح‌ها به خصوص سد تغذیه‌ای بندان اختصاص یافته است.

سارانی بیان کرد: شرایط منابع آبی استان محدود است که انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرق کشور در دستور کار قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار