همه سلایق برای عزت ایران آمدند

انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور اقوام و قومیت‌های مختلف ایرانی برگزار شد تا همه ایرانیان در ثبت این حماسه ملی نقش‌آفرین باشند.

بعد ازشهادت آیت‌ا... رئیسی وهمراهانش درخردادماه، طبق قانون اساسی مسئولان نظام موظف بودندتا۵۰ روزبعد ازفقدان رئیس‌جمهور، مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کنند تا سکان قوه مجریه کشور به فرد و گروه منتخب مردم سپرده شود؛ بر همین اساس چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از گذشت ۴۰ روز از شهادت سیدالشهدای خدمت، برای معرفی نهمین رئیس‌جمهور ایران برگزار شد و ملت ایران با عزم راسخ و مثال‌زدنی خویش در این حماسه سیاسی شرکت کردند تا حضور باشکوه‌شان در تشییع شهدای خدمت، امتداد یافته و برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران افزوده شود.

پس از انصراف دو تن از نامزدها، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف به‌عنوان کاندیدا‌های نهایی انتخابات چهاردهم در معرض گزینش مردم ایران قرار گرفتند تا اصلح‌ترین گزینه برای سکانداری قوه مجریه انتخاب و طی چهار سال آتی عهده‌دار این پست حساس باشد. فرآیند آغاز انتخابات نهمین رئیس‌جمهور طبق روال ساعت هشت صبح روز گذشته هشتم تیرماه با فرمان احمد وحیدی، وزیر کشور آغاز شد و رهبر انقلاب در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور در حسینیه جماران و در حضور بیش از۲۰۰خبرنگار وتصویربردار از رسانه‌های داخلی وبین‌المللی، رأی خود را به صندوق۱۱۰انداختند وروز انتخابات رابرای ایرانیان روز نشاط و شادی توصیف و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تاکید کردند: «مردم عزیز ایران موضوع رأی‌دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند.»

نمایش همدلی ملی در انتخابات

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان مظهر مردم‌سالاری دینی از اهمیت ویژه‌ای در عرصه‌های داخلی و خارجی برخوردار است و علاوه بر این‌که حق و تکلیفی است که گذشتگان ما برای تعیین سرنوشت کشور به دست مردم، برای ما به ارمغان آورده‌اند، مشارکت حداکثری در آن موجبات حضور موفق و قدرتمند دیپلمات‌ها در عرصه دیپلماسی بین‌المللی برای دفاع از حقوق ملت را فراهم می‌آورد؛ از همین رو تامین مطالبات مردمی و تضمین اجرای آنها در فرآیند انتخابات پیگیری می‌شود تا اراده و خواست مردم در انتخاب افراد شایسته و توانمند درحوزه‌های مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و نهاد‌های اجرایی و نظارتی کشور جاری شود تا با سلایق سیاسی مختلف بتوان خواست همه ملت را به کرسی نشانده و مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف را فراهم کرد. چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری جلوه‌ای از همین تنوع بود وهمه مردم فارغ از گرایش سیاسی و فقط برای سربلندی ایران مقتدر به شعب اخذ رای آمدند تا نمایشی از وحدت ارائه دهندوپیام ایستادگی ملت ایران برسرعهد و پیمان‌شان را مجددا یادآور شدند. ایران اسلامی در مقاطعی همچون انتخابات از این ظرفیت عظیم مردمی برخوردار است تا اتحاد میان آنها را به رخ جهانیان بکشد. چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری همچون تشییع شهدای خدمت با حضور اقوام و قومیت‌های مختلف ایرانی برگزار شد تا همه ایرانیان در ثبت این حماسه ملی نقش‌آفرین باشند؛ فارس، ترک، عرب، کرد، لر، بلوچ، بختیاری و... در انتخابات هشتم تیر حضور داشتند تا ثابت کنند که برای اعتلای کشور گوش به فرمان رهبری هستند و دست در دست هم برای اقتدار ایران گام بر‌می‌دارند؛ این اتحاد و همدلی میان اقوام مختلف ایرانی همچون ۴۵ سال گذشته از نکات برجسته انتخابات بود؛ صحنه‌ای که اصلا تکراری نیست و همه ما در خلق حماسه ایرانی شریک هستیم. 

رأی‌گیری در ۵۸ هزار شعبه

بنا بر اخبار منتشرشده از ستاد انتخابات کشور، ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در سراسر کشور برای رأی‌گیری مردم ایران تعیین شده که شامل ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی که ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ صندوق سیار می‌شد و ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی‌دادن در داخل و خارج کشور بودند که بنا بر گزارش‌های میدانی، استقبال مردم از انتخابات بسیار زیاد بود و رقم مشارکت قابل قبولی را به ثبت رساند که جزئیات آن در روز‌های آتی از سوی مسئولان امر منتشر شده و به سمع و نظر مردم می‌رسد.

دعوت به مشارکت از سوی چهره‌های سیاسی

اکثر چهره‌های سیاسی فارغ از گرایش و حزب‌شان با حضور در پای صندوق‌های رأی، از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کردند و در این میان برخی افراد نظیر سیدمحمد خاتمی که از رأی‌دادن در انتخابات مجلس شورای اسلامی امتناع کرده بود، با حضور در حسینیه جماران به رأی‌دهندگان پیوست. نامزد‌های انتخاباتی نیز همراه با جمعی از حامیان و اعضای ستادشان با حضور در اماکن مختلف اقدام به دادن رای کردند؛ مسعود پزشکیان در بیمارستان فیروزآبادی، مصطفی پورمحمدی در حسینیه ارشاد، سعید جلیلی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) و محمد باقر قالیباف نیز در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) رای خود را به صندوق انداختند. 

حضور پرشور ایرانیان خارج از کشور با وجود مزاحمت ضدانقلاب

۳۴۴ شعبه اخذ رای در ۹۵ کشور برای رای‌گیری از هموطنان خارج از کشور در‌نظر گرفته شده بود و بسیاری از ایرانیان خارج از کشور در ساعات اخذ رای به شعب در‌نظر گرفته شده مراجعه کرده و رای خود را به صندوق انداختند. البته فرآیند رای‌دهی در برخی کشور‌های غربی با اختلالاتی از سوی گروهک‌های ضدانقلاب همراه بود، اما نتوانست عزم راسخ آنها برای مشارکت در آینده سیاسی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ طبق تصاویر منتشر شده در فضای مجازی و اخبار موثق، پس از کارشکنی دولت کانادا در ایجاد مقدمات رای‌دهی برای هموطنان ایرانی، عناصر ضدانقلاب و وابستگان به گروهک تروریستی منافقین و سلطنت‌طلبان در برخی کشور‌ها نظیر انگلیس و استرالیا، با فحاشی و ایجاد مزاحمت از ایرانیانی که برای رای‌دهی مراجعه می‌کردند، سعی در ایجاد اخلال در این امر وطن‌دوستانه داشتند که ناکام ماندند. این منطق افرادی است که در کلام از آزادی و دموکراسی دم می‌زنند، اما در بزنگاه‌هایی که مصداق واقعی دموکراسی است بساط آزار و اذیت افرادی را فراهم می‌کنند که به رای دادن اعتقاد دارند. این شکست‌خوردگان که در بزنگاه‌های مختلف منادی اغتشاش بودند و نتوانستند از این شیوه طرفی بندند با این روش‌های ایذایی می‌خواهند زمینه سرنگونی جمهوری اسلامی ایران و حامیان آن رافراهم کنند وسرداردل‌ها چقدر حکیمانه آخروعاقبت این افراد راپیش‌بینی کردوگفت: «وا... هر‌کس تیری به سمت این نظام انداخت، آواره شد.» واقعیتی که عیان شده است و چه بسیار دشمنانی که درصدد تقابل با نظام جمهوری اسلامی بودند و امروز هیچ اثری از آنها نیست و انقلاب اسلامی ایران به استقبال نهمین رئیس‌جمهورش می‌رود. البته حواشی انتخابات در خارج از کشور محدود به این موارد نبود و اخباری مبنی بر اعلام نتایج زودهنگام از شعب خارجی منتشر شد که هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با تکذیب اخبار مرتبط تاکید کرد: «آمار و ارقامی که درباره صندوق‌های خارج از کشور بیان می‌شود فاقد اعتبار است و نتایج به محض پایان رای‌گیری درهر شعبه خارج از کشور به ستاد انتخابات و متعاقبا به وزارت کشور اعلام خواهد شد.»

بازتاب انتخابات پرشور ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

انتخابات ایران همواره مورد رصد جهانیان بوده و این دوره از انتخابات نیز زیر ذره‌بین مردم و رسانه‌های جهانی قرار داشت و دوست ودشمن به‌طورخاص نظاره‌گرآن بودند. شرایط حساس منطقه‌ای و نقش محوری ایران در معادلات غرب آسیا اهمیت چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را دو چندان کرده است و رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با اعزام خبرنگار و پوشش اخبار انتخاباتی درصدد هستند تا پرده‌ای از پایبندی به دموکراسی و مردم‌سالاری دینی را منعکس کنند. نیویورک‌تایمز یکی از این رسانه‌هاست که در مطلبی نوشت: پس از برگزاری تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم ایران امروز به پای صندوق‌های رأی رفتند. این رسانه آمریکایی در این مطلب مدعی شدکه رئیس‌جمهور آینده ایران با مجموعه‌ای از چالش‌های اقتصادی و منطقه‌ای مواجه خواهد بود. در هرصورت چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در امنیت کامل برگزار شد و آرزوی ایجاد ناامنی در انتخابات و عزم راسخ مردم برای حضور درپای صندوق‌های رای بر دل بدخواهان ماندودشمنان قسم‌خورده ملت ایران مثل همیشه مرعوب تلاش واشراف اطلاعاتی نیرو‌های نظامی، انتظامی، قضایی و امنیتی کشورمان شدند و توطئه‌های شوم‌شان فرصت اجرایی شدن پیدا نکرد و ملت شریف ایران نیز همچون دهه‌های گذشته با مشارکت گسترده خود در انتخابات، شور و شعور و درک صحیح و ژرف از شرایط حساس کشور را اثبات و دشمنان و بد‌خواهان نظام را مأیوس کردند و موجب سرور رهبر انقلاب شدند و این روند روبه‌رشد با انتخاب اصلح تکمیل می‌شود و جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه مردمی همچون گذشته میدان‌دار تحولات مثبت می‌شود و با برداشتن موانع، شرایط ملت ایران در عرصه‌های مختلف رابهبود بخشیده والگوی دیگرملت‌ها ودولت‌هایی می‌شودکه علم مبارزه با نظام سلطه را برافراشته‌اند.

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار