آخرین اخطار شهرداری به آپارتمان‌های فاقد پایان‌کار پردیسان

شرکت‌های تعاونی مسکن مهر در منطقه پردیسان که تاکنون پایان‌کار ساختمان را دریافت نکرده‌اند تا پانزدهم تیر فرصت دارند برای حل این مشکل اقدام کنند.

به نقل از شهرداری قم،گواهی پایان‌کار در واقع سندی است که سازنده ساختمان یا همان مالک باید آن را از شهرداری در قم دریافت کند و برای تکمیل ساخت هر آپارتمانی اخذ گواهی پایان کار ساختمان الزامی است. اخذ گواهی پایان کار ساختمان تکمیل کننده مراحل ساخت آپارتمان است و تا پیش از آنکه مالک آن را دریافت نکند امکان صدور سند مالکیت در دفاتر ثبت اسناد رسمی و یا انتقال سند مالکیت وجود ندارد.

در گواهی پایان کار ساختمان مواردی از جمله مصالح و نوع ساخت سازه از نظر تطابق با مقررات ملی ساختمان، رعایت اصول معماری، رعایت اصول فنی و تطابق با طرح تفصیلی عنوان شده است که نبود نظارت بر این موارد می‌تواند تبعات مختلف فنی، ایمنی و قانونی داشته باشد.

یکی از مشکلات امروز شهر قم وجود انبوهی از ساختمان‌های بدون پایان کار در قالب پروژه مسکن مهر در پردیسان است که این معضل هم برای مدیریت شهری و هم برای ساکنین دردسر‌هایی ایجاد کرده است. اهالی این ساختمان‌ها بدون پایان‌کار امکان اخذ اسناد رسمی برای ملک خود ندارند و از طرفی مدیریت شهری با طی نشدن کامل فرایند اخذ پایان‌کار، امکان نظارت بر چگونگی ساخت و بهره برداری این املاک را از دست داده است.

وجود ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد بدون پایان‌کار

در همین راستا علیرضا مظفری مدیر منطقه هشت شهرداری قم اظهار کرد: از مجموعه ۴۳ هزار و۵۰۰ واحد مسکن مهر در شهرک پردیسان،۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد فاقد گواهی پایان کار هستند.

این عدد نسبت بزرگی از مجموع ساختمان‌های مسکن مهر را تشکیل می‌دهد و امتداد این مشکل در شهر قم قدی تأمل برانگیز است.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم می‌گوید این منطقه برای صدور هر چه سریع‌تر گواهی پایان کار آمادگی دارد، اما مالکان باید به صورت بلوکی برای این کار اقدام کنند. به گفته مظفری رفع این مشکل و گرفتن پایان کار و سند رسمی، ارزش افزوده قابل توجهی برای املاک مسکن مهر خواهد داشت و مشکلات حقوقی مالکان را برطرف می‌کند.

حسن اسحاق، معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم هم در این زمینه می‌گوید: مالکان بیش از ۲۰ هزار واحد مسکن مهر دفترچه‌های اقساط خود را هم تهیه کرده‌اند، ‏ولی به دلیل اینکه تعاونی‌های سازنده، پایان کار از شهرداری دریافت نکرده‌اند، بیش از ۱۵ هزار مورد از آنها هنوز صورت سند تفکیکی برای اعیانی ندارند.
‏‏

طبق ماده ۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴، مهلت اخذ گواهی پایان کار برای ساختمان‌ها دو سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی است و مالک یا سازنده موظف است ظرف مدت دو سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی، مراحل ساخت و ساز را به اتمام رسانده و برای اخذ گواهی پایان کار اقدام کند.

ضرب‌الاجل استاندار قم

به دنبال این تعداد از شرکت‌های تعاونی مسکن مهر که تا کنون پایان‌کار ساختمان را دریافت نکرده‌اند، سید محمد آقامیری استاندار قم در نشست شورای تأمین مسکن اظهار داشت: اشخاص و یا شرکت‌های تعاونی مسکن مهر در منطقه پردیسان که تاکنون پایان کار ساختمان را دریافت نکرده‌اند تا ۱۵ تیرماه فرصت دارند مشکلات را حل کنند و در غیر این صورت، با درخواست شورای تأمین استان، حساب بانکی شأن مسدود خواهد شد.

اخذ تاییدیه ایمنی در زمینه استحکام سازه، رعایت مقررات ملی ساختمان، رعایت ضوابط ایمنی و موضوعاتی مانند ایمنی آسانسور از جمله مراحل گرفتن اخذ پایان کار ساختمان است که نظام مهندسی ساختمان، اداره کل استاندارد و سازمان آتش نشانی در آن نقش دارند.

معضل ایمنی در ساخت‌وساز بدون پایان کار

آنطور که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم می‌گوید: حادثه آسانسور نخستین مأموریت آتش نشانی قم در زمینه حوادث از نظر تعداد وقوع است که در مواردی مرگبار نیز بوده و باید برای آن فکری کرد. وجود تعداد بسیار زیادی از آپارتمان‌های بدون پایان کار که امکان دارد در زمینه ایمنی آسانسور دچار نقص باشند، نگرانی در این حوزه را تشدید می‌کند.

امین مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، اما می‌گوید برای ساختمان‌های مسکن مهر که تاییدیه ایمنی آسانسور ندارند، در صورت مراجعه بازدید‌ها و بررسی‌های لازم در حداقل زمان ممکن انجام خواهد شد.

وی افزود: با مراجعه شهروندان به سازمان نظام مهندسی، بررسی‌های لازم برای ایمنی ۱۰۰ درصدی ساختمان انجام می‌شود و اگر هزینه‌ای به افراد ساختمان تحمیل شود در راستای ایمنی آنهاست.

با توجه به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن هزاران واحد مسکونی در حال احداث است باید مسئولین مربوطه و نظارتی سازوکار لازم را اتخاذ کنند تا واحد‌های مسکونی در منطقه ۵۶۰ هکتاری دچار چنین مشکلاتی نشود و متولیان این واحد‌های مسکونی موظف به دریافت پایان کار شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار