مناظره امشب چه فرقی با قبلی‌ها دارد؟

دبیر ستاد انتخابات صداوسیما، دور دوم برنامه‌های تبلیغاتی و مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد.

محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها و شکل مناظره‌ها گفت: مناظره امشب با مناظره‌های قبلی تفاوت جدی خواهد داشت به واسطه اینکه ما در مناظره‌های قبلی اولا تعداد نامزد‌ها زیاد بود و فرصت‌ها برای اینکه به موضوعات بپردازند کم بود و در نتیجه تعداد موضوعاتی که در مناظره پرداخته می‌شد، موضوعات کمتری بود، اما در این فرصتی که داریم تلاشمان بر این است که یک تحرک بیشتری به مناظره بدهیم و به واسطه اینکه تعداد نامزد‌ها کمتر است مناظره واقعی‌تری شکل می‌گیرد.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما افزود: مساله دوم بحث مجری و نقش آن در این مناظره است که یک تفاوت عمده با دور قبل دارد و آن اینکه مجری خیلی فعالانه‌تر سوال خواهد پرسید، سوال برای هر فرد به صورت اختصاصی‌سازی شده مطرح می‌شود و متناسب است با دیدگاه‌هایی که در برنامه‌های قبلی ارائه کرده یا از طریق ستاد‌های آنها اعلام شده است، محور‌ها اعلام شده ولی سوالات در اختیار نامزد‌ها قرار داده نشده است. دو ساعت برنامه پیش بینی شده است که در این زمان مشخص حدود ۱۰ تا ۱۲ محور گفتگو خواهیم کرد با نامزد‌ها و دیدگاه‌های آنها را اخذ خواهیم کرد.

وی گفت: تعداد سوالات افزایش پیدا کرده است، در مناظره قبلی وقتی موضوعات کلی‌تری مطرح می‌شد یا سوالات تعدادش زیاد بود هر فردی حرف خودش را ذیل آن موضوع مطرح می‌کرد بدون اینکه خیلی دقیق مردم متوجه شوند نقطه قوت یا ضعف برنامه هر کدام از این افراد چی است و خودشان روی کدام بخش از اینها تاکید جدی تری دارند و مقایسه سخت بود، اما اینجا بهتر است و اینکه سوالاتی که مردم از نامزد‌ها دارند یا در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی در مورد هر فردی گفته شده به بحث می‌گذاریم و از آنها خواهیم پرسید.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما درباره موضوعات مناظره‌ها گفت: مناظره امروز موضوعات اصلی‌اش حوزه فرهنگ و سیاست است که بخش‌های از حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی. مهمترین مسایلی که از نظر مردم اخذ شده یا اینکه خود نامزد‌ها در مورد آنها دیدگاه‌هایی دارند که این دیدگاه‌ها نسبت به هم متفاوت است و این تفاوت دیدگاه‌ها را می‌توانند نشان دهند.

وی افزود: موضوع مناظره فردا، محور اصلی‌اش اقتصاد خواهد بود البته در کنارش مسایل حکمرانی و اداره کشور هم خواهد بود. انتظار عمده مردم از دولت آینده مسئله معیشت است، محور‌های مختلفی تدارک دیده شده و سوالات اولیه آماده شده است و امروز نهایی می‌شود. این مناظره امروز و فردا خیلی مهم است به واسطه اینکه مناظره دو نامزد را ۱۵ سال است که نداشتیم و آخرین مناظره سال ۸۸ بود.

وی درباره پخش این مناظره‌ها گفت: همه ظرفیت‌های که در دور اول وجود داشت در این دوره هم وجود دارد. همه تدارکاتی که در دوره قبل بود در این دوره هم وجود دارد و مردم می‌توانند استفاده کنند.

وی درخصوص برنامه‌های دیگر، نامزد‌ها گفت: یک برنامه رو به دوربین داشتیم که روز گذشته قسمت اولش با صحبت‌های آقای جلیلی پخش شد و قرار بود که صحبت‌های آقای پزشکیان هم پخش شود که به درخواست ستادشان به امروز موکول شد که کمیسیون بررسی تبلیغات هم موافقت کرد و امروز ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه در صورت آماده بودن و تایید شدن از شبکه یک سیما پخش می‌شود. مناظرات هم که مشخص است از فردا، مستند‌های جدید نامزد‌ها پخش می‌شود. از دیروز بازپخش مستند‌های دور اول انجام شده است. مستند شماره یک دیروز پخش شد و مستند شماره دو امروز پخش می‌شود و به ترتیب اینها در شبکه‌های مختلف و برنامه‌های که شروع می‌شود در دور دوم بازپخش‌های خواهد داشت که به اطلاع مردم می‌رسد که اگر پخش برنامه‌ها از دست دادند می‌توانند بازپخش برنامه‌ها را تماشا کنند.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما درباره پوشش خبری برنامه‌ها هم گفت: در حوزه خبر بخش‌های اصلی خبر باکس‌های ۵ دقیقه‌ای برای نامزد‌ها در نظر گرفتیم؛ خبر ساعت ۸ صبح، ۱۴، ۲۰:۳۰، ۲۱ و ۲۴ که بخش‌های تفصیلی است برای هرکدام از اینها پنج دقیقه در نظر گرفته شده است، شبکه خبر دو مشابه آنچه در روز‌های پایانی تبلیغات در دور اول اتفاق افتاد ظرفیت پخش زنده را در اختیار نامزد‌ها قرار دادیم و هر کنش میدانی اینها می‌تواند در قاب دوم شبکه خبر دو بدون صدا پخش شود که مردم مطلع شوند چه برنامه‌هایی با چه کیفیتی در حال برگزاری است. اینها هم جزو تدارکاتی است که روز گذشته به ستاد‌ها اعلام شد، هر برنامه‌ای را که اعلام کنند که نامزد محترم آنجا حضور خواهد داشت و صحبت خواهد کرد ما آن برنامه‌ها را پوشش خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدالت رسانه‌ای که مد نظر بود تحقق پیدا کرد یا نه گفت: برای این موضوع تلاش کردیم، همه چیز با قرعه‌کشی مشخص شد، بقیه بخش‌هایی که داشتیم همه با قرعه کشی مشخص شد از جمله اینکه کدام خبرنگار با کدام نامزد همراهی کند هم قرعه کشی بود. ما نقش عامل انسانی را بسیار کمرنگ کردیم و این یک اتفاق مثبت است، میزان شکایات و اعتراضاتی که به ما شده انقدر کم است که به نظرم با این حجم گسترده نشان می‌دهد که ما توانستیم رضایت نامزد‌ها را به دست بیاوریم و مورد جدی نداشتیم. ضمن اینکه نهاد نظارتی هم برای تحقق عدالت انتخاباتی بالای سر صداوسیما است.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما گفت: طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون شکایت‌ها را بررسی می‌کند مواردی که جرم اتفاق افتاده باشد مثل نشر اکاذیب و توهین، درباره کسی اتفاق افتاده باشد آن فرد اجازه خواهد داشت تا براساس نظر کمیسیون احقاق حق شود. در دور قبل هم شکایت‌هایی از طرف اشخاص ثالث به ستاد انتخابات واصل و رسیدگی شد و به بعضی از آنها اجازه داده شد که دفاعیات خودشان را درباره آن موضوع بیان کنند که استفاده هم شد و برنامه «زمانه» شبکه دو سیما میزبان پخش این برنامه‌ها بود.

اولین مناظره سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دوشنبه ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود. همچنین مناظره دوم این دو نامزد روز سه‌شنبه، ۱۲ تیر در ساعت ۲۱:۳۰ برگزار خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار