رشد افزایشی بزه سرقت در گیلان

رئیس کل دادگستری گیلان گفت: بزه سرقت رشد افزایشی قابل توجهی در این استان دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان امروز در همایش تجلیل و تقدیر از کارکنان قضایی و اداری استان گیلان به مناسبت هفته قوه قضاییه با تبریک این هفته و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانشان گفت: باید در مسیر شهیدان و قدردان فداکاری‌ها و ایثار آنان بوده و به آرمان‌ها و اهداف امام و شهدا پایبند باشیم.

او با اشاره به حجم بالای ورودی پرونده به دستگاه قضایی افزود: کار در دستگاه قضایی جهاد است و علیرغم میزان بالای پرونده، رسیدگی در محاکم قضایی در سال گذشته ۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

رئیس شورای قضایی گیلان با بیان اینکه دستگاه قضایی ملجا و پناهگاه مردم است، تصریح کرد: میزان نقض پرونده در مراجع بالاتر یکی از شاخص‌های کیفیت رسیدگی است که استان گیلان با ۳ درصد کاهش در سال ۱۴۰۲، اکنون از میانگین کشوری پایین‌تر است.

گیلان جزء ۱۰ استان اول کشور در صدور مجازات‌های جایگزین حبس

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی همچنین گفت: مجازات‌های جایگزین حبس در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۱ مقدار ۷ درصد رشد داشته است و ۲۷ درصد محکومیت‌ها به صورت جایگزین حبس انجام می‌شود و استان گیلان ۱۰ استان اول در صدور مجازات‌های جایگزین حبس است.

او با اشاره به اینکه دعوت به صلح و سازش عمل به سنت پیامبر اکرم (ص) است، افزود: میزان صلح و سازش نیز در استان گیلان رشد ۸ درصدی داشته و با تشکیل دادگاه‌های صلح بر این میزان افزوده خواهد شد.

رئیس کل دادگستری گیلان با تقدیر از کارکنان اداری دادگستری استان در بهره گیری از فناوری‌های نوین و سامانه‌های تخصصی دادگستری تصریح کرد: استفاده از سامانه سمپ در برخی حوزه‌ها با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است.

دادگستری‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند

حجت‌الاسلام صادقی توجه به مسکن کارکنان، ساماندهی فضای اداری و افزایش نیروی قضایی را از اولویت‌های دادگستری گیلان برشمرد و گفت: دادگستری‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند و تعداد نیروی انسانی با حجم پرونده‌های وارده به محاکم متناسب نیست.

او اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب به عنوان سند بالادستی را لازم الاجرا دانست و افزود: رسیدگی دقیق و عادلانه، کاهش آراء منقوض، توجه به امور زندانیان، افزایش مجازات‌های جایگزین حبس و ... از تأکیدات ایشان در دیدار سالانه با مسئولان قضایی استان‌ها بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری گیلان همچنین سرقت را از اتهامات شایع در استان اعلام و تصریح کرد: بزه سرقت رشد افزایشی قابل توجهی در استان دارد و لازم است ضابطین قضایی در این زمینه به وظایف قانونی خود عمل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.