۵۷ دستاورد شاخص اقتصادی یادگار دولت سیزدهم در استان

در جشن ملی روز اصناف، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از سرمایه‌گذاری ۸/۱۰۱ همت دولت سیزدهم برای پروژه‌های بهره‌برداری شده در استان خبر داد و اعلام کرد: با هدف تحقق ۱۵۳پروژه که پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی دارند، ۸/۱۱۳ همت توسط دولت سرمایه‌گذاری شده است.

از آنجایی که اقتصاد بخش خصوصی در خراسان رضوی برخلاف سایر استان‌های کشور نقش پررنگ‌تری دارد، هرگونه سرمایه‌گذاری دولتی در این بخش در توسعه کلی استان تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین تلاش کردیم با بررسی جزئیات این اعداد، به تشریح این موضوع بپردازیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که این سرمایه‌گذاری‌ها در چه بخش‌ها و پروژه‌هایی بوده، عنوان کرد: ما در استانداری به تجمیع همه دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در قالب طرح «یادگار ابراهیم» در استان پرداختیم که در این طرح ۵۷ دستاورد شاخص حوزه اقتصاد استان مورد بررسی قرار گرفت و توانستیم این دستاوردها را در بخش‌های صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، زیارت و گردشگری، دانش‌بنیان و شاخص‌های کلی اقتصادی دسته‌بندی کنیم.

حسن نوری‌زاده ضمن یادآوری ارقام و آمار ارائه شده در جشن روز ملی اصناف، به دستاوردهای بخش صنعت استان در سه سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در این بخش ۱۰ مجموعه دستاورد قید شده که هریک ابعاد گوناگونی از نظر درآمدزایی و اشتغال دارد که از جمله آن می‌توان به تولید بیش از ۱۰۰محصول دانش‌بنیان توسط ۹۸ شرکت استان، راه‌اندازی ۱۱ناحیه و ساختگاه انرژی خورشیدی به ظرفیت ۴۵۰مگاوات برق در راستای رفع ناترازی انرژی، ساخت ۲۴۰ کالای وارداتی با هدف جلوگیری از خروج ۴۲۰میلیون دلار ارز، ساخت ۵۹۳ واحد صنعتی جدید با سرمایه‌گذاری ۲/۹ همت و توسعه ۵۵۹ واحد تولیدی صنعتی با سرمایه‌گذاری ۹/۲۲ همت به صورت کلی اشاره کرد.

نقشه‌برداری پهپادی از ۷۷ معدن استان

وی با معدنی خواندن خراسان رضوی تشریح کرد: با توجه به کمبود زیرساخت‌ها و ضعف در اکتشاف معادن استان تلاش کردیم اقداماتی نظیر تکمیل ژئوفیزیک هوایی ۱۹هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی، نقشه‌برداری پهپادی از ۷۷ معدن استان در مساحت ۴۰هزار کیلومتر مربع را برای نخستین بار در کشور داشته باشیم و با صدور ۱۹۰پروانه عملیات اکتشاف در مساحت ۳هزار و ۷۷۶ کیلومتر مربع در این زمینه به رشد ۱۴۶ درصدی برسیم.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت فراوری مواد معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی این ثروت ملی گفت: با آغاز تولید کاتد مس برای نخستین بار در استان به میزان ۹۵۰تن در ۴واحد و صدور مجوز ساخت ۳۰واحد عمده فراوری مواد معدنی با برآورد سرمایه‌گذاری ۷/۷۶ همت که در حال حاضر این پروژه‌ها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، توانسته‌ایم بخشی از خلأ‌های موجود در این حوزه را جبران کنیم.

نوری‌زاده مجموع سرمایه‌گذاری‌های بخش معدن را ۲۵همت اعلام کرد و ادامه داد: ساخت ۹۹ واحد جدید صنعتی معدنی با سرمایه‌گذاری ۴/۱۴ همت و توسعه ۱۰۰واحد تولیدی صنعتی معدنی با سرمایه‌گذاری ۸/۶ همت نیز از دیگر اتفاقات خوب برای این بخش است.

دستاورد مهم ارتقای اقتصادی سرخس و دوغارون

وی ارتقای مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری-صنعتی را از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در بخش تجارت خراسان رضوی دانست و گفت: طی فعالیت دولت سیزدهم ۱۲کشور جدید از جمله لیبی، تانزانیا، ایرلند، فیلیپین و آفریقای جنوبی به مقاصد صادراتی استان اضافه شده و در سه سال گذشته صادرات استان از ۳/۱ به ۷/۱ میلیارد دلار رسیده و بخش ترانزیت استان نیز توانسته از ۶/۱ به ۴/۳ میلیون تن رشد کالا برسد و این یعنی تنها بخش ترانزیت کالای استان رشد ۱۱۲درصدی را تجربه کرده است.

معاون هماهنگی امور استانداری خراسان رضوی در تشریح اقدامات بخش کشاورزی استان عنوان کرد: ۷۶/۱۲ هزار میلیارد تومان میزان سرمایه‌گذاری دولت در بخش کشاورزی استان است که شامل رشد ۲۰درصدی در تولیدات کشاورزی، احیای ۲۶۱ واحد تولیدی راکد، ایجاد ۳۰۲ واحد تولیدی دام و طیور، افزایش ۲۹درصدی کشت گلخانه‌ای می‌شود و با اجرای سیستم‌های جدید آبیاری و انتقال در سطح ۱۳هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان توانسته‌ایم ۳/۱۱ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب داشته باشیم و در سه سال گذشته تولید ناخالص ملی در استان از ۶۴ همت به ۲۰۳همت رسیده است.

زیارت، بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد استان

نوری‌زاده زیارت و گردشگری را بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد استان دانست و ضمن اعلام سرمایه‌گذاری ۱۷هزار میلیارد تومانی در این بخش گفت: در دولت سیزدهم حضور زائران خارجی ۱۰۱درصد رشد داشته که نشان‌دهنده نتیجه تعاملات مثبت دولت سیزدهم در روابط خارجی است.

وی در ادامه تشریح کرد: در همین مدت در بخش زیارت و گردشگری با بهره‌برداری از ۱۰۰واحد اقامتی و ۶۸ واحد خدماتی و احیا ۹۰۰واحد اقامتی و خدماتی و صدور مجوز برای ساخت ۷۲ پروژه اقامتی با سرمایه‌گذاری ۹همت که این پروژه‌ها در حال حاضر پیشرفت ۱۰درصدی دارند، توانسته‌ایم برای ایجاد زیرساخت‌های اسکان زائران گام برداریم.

نوری‌زاده با اشاره به ضرورت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: راه‌اندازی چهار پردیس دانش‌بنیان با موضوعات معدن، کشاورزی و سلامت، بخشی دیگر از این فعالیت‌ها در این حوزه است و در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان استان از ۲۶۰ شرکت به ۵۵۶ شرکت رسیده و در این زمینه شاهد رشد ۱۰۰درصدی هستیم ضمن آنکه در بخش شاخص‌های کلی اقتصاد استان شاهد تغییرات اساسی بوده‌ایم که ازجمله آن می‌توان به افزایش پنج برابری دریافت حقوق معدنی از معادن استان و رشد ۲۰درصدی پذیرش شرکت‌های استان در بورس و فرابورس اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پایان ضمن تأکید بر واقعی و قابل بررسی بودن دستاوردهای اعلامی گفت: امروز شاهد کاهش نرخ بیکاران استان و کاهش در تعداد پرداخت حقوق بیکاری هستیم که در کنار افزایش آمار اشتغال خالص و افزایش شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی، بخشی از شاخص‌های کلی اقتصاد استان را به ما نشان می‌دهند و باید گفت مجموعه نمایندگان دولت سیزدهم در استان خراسان رضوی در سه سال گذشته همگام با سایر استان‌ها تلاش کرد نقش واقعی خود را در بهبود اقتصاد استان به سرانجام برساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار