استقبال‌کنندگان از حجاج نکات بهداشتی را رعایت کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از استقبال‌کنندگان زائران حج تمتع خواست، جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از انتشار بیماری نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 دکتر صالحی فرد اظهار داشت: در مراسم معنوی حج به دلیل تجمع مردم از کشور‌های مختلف امکان شیوع انواع بیماری‌های عفونی و سندروم‌ها وجود دارد، لذا خطر ابتلا حجاج به بیماری و انتقال این عفونت‌ها و عوامل بیماریزا در هنگام بازگشت وجود دارد.

 معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال وبختیاری گفت: با توجه به اتمام آیین حج و بازگشت زائران در راستای حفظ سلامت، حجاج و نزدیکان نکات بهداشتی را رعایت کنند.

صالحی فرد به استقبال کنندگان حجاج توصیه کرد: حتی الامکان در زمان دیدار با زائرین از تماس‌های بسیار نزدیک و روبوسی و در آغوش گرفتن یکدیگر خودداری کنند.

وی شایع‌ترین بیماری‌هایی که ممکن است حجاج به ان‌ها مبتلا شوند را بیماری‌های ریوی و سندروم‌های حاد تنفسی از جمله کرونا ویروس، انفلوانزا، عفونت‌های ویروسی مثل هپاتیت ب، بیماری‌های گوارشی و سندروم‌های اسهالی مثل وبا، بیماری‌های مشترک انسان و دام و .. برشمرد.


بیشتر بخوانید


صالحی فرد گفت: افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند (از جمله سالمندان، کودکان و ...) در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

صالحی فرد توصیه کرد: از انجا که برخی از بیماری‌های عفونی ممکن است تا مدت‌ها در بدن انسان بدون علامت بمانند و بعضا علایمی همچون سرماخودگی داشته باشند، حجاج باید دو هفته پس از برگشت از سفر مراقبت‌های لازم را انجام داده و چنانچه فرد زائر علایمی، چون سرفه‌های خشک یا خلط دار، تب و لرز، گرفتگی صدا، خس خس سینه و بدن درد داشته باشد حتما تحت درمان قرار بگیرند، و برای پیشگیری از سرایت هم از ماسک استفاده نمایند.

وی در پایان از همراهان و استقبال کنندگان زائران حج خواست، از قربانی کردن دام در معابر عمومی جدا خودداری کنند.

برچسب ها: حجاج ، مرکز بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار