معاون اول قوه قضاییه در پیش خطبه های نماز جمعه:

وظیفه اصلی دستگاه قضایی رسیدگی به دعاوی است

حجت‌الاسلام خلیلی گفت: تلاش خدمتگزاران در قوه قضاییه این است که اختلافات مردم با صلح و سازش ختم شود و این مهم به غیر از با کمک مردم محقق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی در اولین روز هفته قوه قضاییه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه عملکرد دستگاه قضایی در یک سال گذشته را تشریح کرد. خلیلی افزود: در دوره جدید قوه قضاییه قضاییه سعی شده با اطاله دادرسی به صورت منطقی برخورد کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه حمایت از تولید، تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی اقدامات زیادی در قوه قضاییه انجام شده است و در مجموع سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی‌های سراسر کشور به بیش از ۲۰ هزار مورد در حوزه تولید رسیدگی کردند که در نتیجه آن هزار و ۴۰۱ شرکت یا به چرخه تولید بازگشتند و یا احیا شدند.

وی با گرامی داشت یاد شهید آیت الله رئیسی، افزود: وی ۳۰ سال در قسمت‌های مختلف قوه قضاییه از جمله دادستانی، سازمان بازرسی و معاونت اول و در پایان به عنوان رئیس قوه قضاییه خدمت کرده و منبع خیر و برکات زیادی شد. شهادت او قلب مردم را در غمی بزرگ فرو برد. 

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت ادامه راه شهید رئیسی گفت: اکنون زمان انجام وظیفه با انتخاب نامزد اصلح رسیده تا دین خود را به نظام و انقلاب ادا کنیم و این مهم بدون حضور احاد مردم امکانپذیر نخواهد بود. 

معاون اول قوه قضاییه گفت: ملت شریف ایران می‌دانند که وظیفه دستگاه قضایی رسیدگی به شکایات و دعاوی است. رسیدگی به پرونده‌هایی که دستگاه قضایی هیچ نقشی در تشکیل آن‌ها ندارد. مسائل و مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی و اجتماعی باعث بروز مشکلات می‌شود که نتیجه آن سرازیر شدن پرونده‌ها به قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: پدیده افزایش یا کاهش اختلافات امری چند وجهی است که قوه قضاییه در بروز آن دخالتی ندارد، اما معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برای کاهش پرونده‌ها گام‌های موثری برداشته است. 

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: در دوره جدید در دستگاه قضایی سعی شده با اطاله دادرسی به صورت منطقی و عقلانی برخورد کنیم که این موضوع منجر کاهش ۱۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم بدوی و کاهش ۳۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی در محاکم تجدید نظر شده است.

وی با بیان اینکه میزان پرونده‌های معوق در سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است، گفت: در حوزه حفظ حقوق شهروندی، حمایت از تولید و سایر مسائل اجتماعی نیز اقدامات قابل توجهی در طول یک سال گذشته در قوه قضاییه انجام شده است. 

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در حوزه حقوق عامه و منابع طبیعی ۲ هزار ۹۵۳ هکتار از اراضی به دولت اعاده شده است، عنوان کرد: ۳۳ هزار و ۲۵۰ مورد رفع تصرف و قلع و قمع اراضی ملی و مراتع و ۲۴۵ مورد موارد آلوده کننده محیط زیست نیز پلمب شده است؛ این‌ موارد بخشی از اقداماتی بود که از طریق شورای حقوق بیت‌المال دستگاه قضا در سال گذشته انجام شده است. 

خلیلی با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در حوزه حفظ حقوق شهروندی و دفاع از آزادی‌های مشروع که مورد تاکید رهبر است، گفت: در سال قبل این مهم، یکی از کارهای مورد حمایت و رصد جدی قوه قضاییه بود؛ لذا دستگاه قضایی خود را مکلف به حفظ حقوق مردم و برخورد جدی و قانونی با کسانی می‌داند که قانون‌شکنی و به حقوق دیگران تعرض کرده و آزادی‌های مشروع را سلب می‌کنند. 

وی افزود: در حوزه حمایت از تولید، تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی نیز اقدامات ارزشمندی در طول یک سال اخیر از سوی قوه قضاییه به انجام رسیده است. دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور بیش از ۲۰ هزار مورد مرتبط با امور اقتصادی و تولیدی را بررسی کردند و در نتیجه این زحمات یک هزار و ۴۱ شرکت و یا واحد تولیدی یا به چرخه برگشته و یا از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شده است. 

خلیلی با بیان اینکه دستگاه قضا علاوه بر پیگیری بسترها و گلوگاه‌های فساد و با شناسایی بسترها و معرفی آن‌ها به قوه مجریه کمک کرده تا ساختارهای نظام اقتصادی اصلاح شود، گفت: قوه قضاییه ضمن حمایت از اصلاح ساختار اقتصادی، با کسانیکه اخلال در نظام اقتصادی داشتند، برخورد سخت داشته است؛ لذا ۶۹۰ پرونده جرایم اقتصادی تشکیل شده که بخشی از آن‌ها رسیدگی و بخش هم در حال رسیدگی هستند و با این اقدام اموال زیادی به بیت المال بازگشته است. 

وی اظهار داشت: با اقدامات قوه قضاییه در مقابله با فساد ۳۲۳ همت بازگشت مالی به بیت‌المال رخ داده و همچنین ۵۸ همت معوقات بانکی توسط واحدهای اجرایی وصول و ۴۰ همت مطالبات دولت از برخی شرکت‌ها وصول شده است. 

معاون اول قوه قضاییه گفت: تلاش خدمتگزاران شما در قوه قضاییه آن است که اختلافات عادی مردم با صلح خاتمه یابد و این مهم مگر با همکاری آحاد جامعه ممکن نیست. در حال حاضر اکثر شهروندان در قالب صلح یار و اعضای شورای حل اختلاف ما را کمک می‌کنند و نرخ مصالحه به ۴۲ درصد رسیده است و در شورای حل اختلاف زندان‌ها حدود ۸۰ درصد پرونده‌ها با صلح خاتمه پیدا می‌کنند و ۴۴۳ فقره پرونده قصاص نیز با گذشت اولیای دم مختومه شده است. 

 وی گفت: یکی از منشاهای اساسی ایجاد اختلاف وجود اسناد عادی در مبادلات افراد بود و این موضوع باعث تشکیل خیلی از پرونده‌های قضایی شده است. با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این باره، «قانون الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول» تدوین و در مجمع تشخیص تصویب و ابلاغ شد؛ با اجرای دقیق این قانون شاهد ایجاد نظم خوبی در معاملات املاک خواهیم بود، سازمان اسناد در حال ایجاد زیرساخت‌ها و ملزومات آن است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
همه در برابر قانون یکسان هستند
۱۲:۳۸ ۰۲ تير ۱۴۰۳
همه در برابر قانون یکسان هستند
رقم پول پرداخت شده در سال ۱۳۹۷ به نگهبانان رسمی مراکز تلفن ثابت مناطق ۷ گانه مخابراتی توسط مخابرات منطقه تهران مبلغ ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود/ و این در حالی است کسانی که از طریق اداره کار و رفاه اجتماعی شکایت کردن مبلغ ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومانی دریافت کردن
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی
۰۸:۴۲ ۰۲ تير ۱۴۰۳
و این در حالی است که بیش از 3 ماه است که شکایت و اعتراض خودم را علیه شعبه مربوطه تامین اجتماعی در سامانه تخلفات اداری سازمان تامین اجتماعی ثبت کردم ولی اما متأسفانه هیچ خبری بررسی و رسیدگی نیست چرا؟ درخواست رسیدگی دارم. کد ملی: 1531439901 به دیوان عدالت اداری هم شکایت کردم نتیجه نگرفتم ولی اما متأسفانه شعبه 59 دیوان عدالت اداری به بهانه های مختلف شکایت بنده را رد کرده است چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۱ تير ۱۴۰۳
شرکت مخابرات هر ماه از فیش حقوق همه بازنشستگان مخابرات مبلغ 5 هزار تومان بابت وام تعاون کسر می کند.
و این در حالی است که شرکت مخابرات استان تهران از سال 1399 تاکنون وام تعاون را به برخی بازنشستگان مخابرات منطقه تهران واریز نکرده است چرا؟
و هیچ کسی هم از سال 1399تاکنون پاسخگو و جوابگو نیست چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
۱۴:۱۱ ۰۱ تير ۱۴۰۳
به گزارش پایگاه خبری میزان اعلام کرد سود سهام مخابرات ایران اخابر در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ از طریق سجام واریز شده است ولی اما متأسفانه امروز جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ هست که هنوز هم به حساب بنده واریز نکردن چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
۱۴:۰۹ ۰۱ تير ۱۴۰۳
این چه قانون و عدالت در کشور اسلامی است که در این مدت 31 ماه است که متأسفانه مشکلات ما بازنشستگان مخابرات منطقه تهران بررسی رسیدگی نشده است چرا؟
هیچ کسی هم در مخابرات ایران، تهران، دولت، مجلس وغیره پاسخگو و جوابگو نیسا و از سال 1400 تاکنون هم نبوده است چرا؟
حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
كاربر محترم نظر شما دريافت شد
Iran (Islamic Republic of)
متأسفانه عملکرد قوه قضائیه در کشور خیلی ضیافت است
۱۴:۰۲ ۰۱ تير ۱۴۰۳
متأسفانه عملکرد قوه قضائیه در کشور خیلی ضیافت است
Iran (Islamic Republic of)
مردم دیگر به بورس اعتماد ندارد و پولهایشان را به سمت دلار و طلا میبرند
۱۳:۴۹ ۰۱ تير ۱۴۰۳
مردم دیگر به بورس اعتماد ندارد و پولهایشان را به سمت دلار و طلا میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۱ تير ۱۴۰۳
دریافت وام از بانک ها دولتی و هم خصوصی در سراسر کشور 100 درصد فقط با پرداخت و دریافت رشوه امکان پذیر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۱ تير ۱۴۰۳
آغاز ثبت‌نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی + شرایط
پس بقیه بازنشستگان سایر استان ها وشهرستانی ها آ دم نیستد این چه عدالت است.
قانون و عدالت سازمان تامین اجتماعی از این بهتر نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۱ تير ۱۴۰۳
تجمع بازنشستگان مخابرات در استانهای مختلف + عکس
تجمع بازنشستگان مخابرات در استان‌های مختلف
تجمع بازنشستگان مخابرات ایران در چند استان
تجمع بازنشستگان: مستمری ها باید مطابق قانون زیاد شود (+عکس)
تجمع بازنشستگان مخابرات در چند شهر کشور
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته مخابرات منطقه تهران
۱۳:۴۲ ۰۱ تير ۱۴۰۳
سکه پایان خدمتم را بعد از هفت سال دریافت نکرده‌ام
حدود هفت سال است که پس از ۳۳ سال و ۵ ماه خدمت در شرکت مخابرات، بازنشسته شده‌ام، اما هنوز موفق به دریافت سکه پایان خدمت خود نشده‌ام. که تقاضا دارم به این موضوع رسیدگی شود.
بازنشسته مخابرات منطقه تهران
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته مخابرات منطقه تهران
۱۳:۴۲ ۰۱ تير ۱۴۰۳
جناب آقای مهندس ملک جعفریان مدیر مخابرات منطقه تهران
من بیش از ۷ سال در شرکت مخابرات منطقه تهران بازشسته شدم متاسفانه هیچ کسی هم تاکنون پاسخگو و جوابگو در مورد مشکل بنده نیستند چرا؟
بازنشسته مخابرات منطقه تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۱ تير ۱۴۰۳
به دیوان شکایت کردم نتیجه نگرفتم ولی این در حالی است که در سال 1394 حدود 2000 نفر از کارکنان رسمی شرکت مخابرات از شعبه 13 تأمین اجتماعی تهران که بدون رای دیوان عدالت اداری با سختی کار بازنشسته شدند.
مرتضی - بازنشسته مخابرات منطقه تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۱ تير ۱۴۰۳
قالیباف در برنامه صف اول:
شعار من «خدمت و پیشرفت» است
و باز هم 100 درصد فقط .....بزرگ است قالیباف متأسفانه تاکنون هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسه های، مردم و کشور نکرده است چرا؟ و این در حالی است که در زمان قالیباف که مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسه های، مردم و کشور هم 100 برابر بیشتر شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۱ تير ۱۴۰۳
از سال 1388 تاکنون بارها در باره پایمال و ضایع شدن حق وحقوق خودم در دیوان عدالت اداری شکایت کردم ولی اما که گوید شرکت مخابرات ایران بخش خصوصی است و به خاطر آن شکایت واعتراض بنده را رد کرده اند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
۱۳:۴۰ ۰۱ تير ۱۴۰۳
سازمان بورس هر سال و در سایه سکوت دولت، مسئولان، نمایندگان مجلس وغیره سود سهام بنده را به طور علنی و آشکار دزدی می کند و تاکنون هم هزاران بار در مورد اعتراض کردم و هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است.
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۱ تير ۱۴۰۳
مدیران و مسئولان شرکت مخابرات ایران و هم مخابرات منطقه تهران به علت پایمان و صایع کردند حق و حقوق بازنشستگان مخابرات منطقه تهران باید در دادگاه محاکمه شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۱ تير ۱۴۰۳
مشکلات ما بازنشستگان شرکت مخابرات در سراسر کشور همان به خاطر نتیجه بخش خصوصی بوده است و هم به خاطر ناتوانی، کوتاهی، خیانت و سکوت مدیران، مسئولین شرکت مخابرات، دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۱ تير ۱۴۰۳
در مجموع سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی‌های سراسر کشور متأسفانه از سال 1400 تاکنون در مورد اهانت ها و خیانت های مدیران و مسئولان شرکت مخابرات ایران و هم مدیران و مسئولان مخابرات منطقه تهران کوتاهی کردند و هیچ کاری و اقدامی در مورد مشکلات بازنشستگان مخابرات نکرده اند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۱ تير ۱۴۰۳
سوال اینجاست اگر مخابرات مشکل بودجه دارد پس چرا مخابرات هر سال به کارکنان رسمی ۲ ماه عیدی می دهد و این در حالی است که مخابرات از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به بهانه مشکل بودجه خواروبار و سایر رفاهیات بازنشستگان مخابرات را به طور کامل پرداخت نکرده است و هنوز هم به طور کامل نمی کند چرا؟
بن خواربار شاغلین رسمی و بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ماهیانه مبلغ ۳۹۶۰۰۰۰تومان است چرا مخابرات بن خواربار را هنوز بر اساس سال ۱۴۰۰مبلغ ۱۴۰۰۰۰۰تومان محاسبه میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۱ تير ۱۴۰۳
بازنشستگان شرکت مخابرات آذربایجان شرقی در سال۹۶ بازنشسته شده اند حدود نیمه سال ۹۷ سکه پاپان خدمت خودشان را دریافت کردند. ولی اما متأسفانه بازنشستگان شرکت مخابرات استان تهران در سال ۹۵ بازنشسته شده اند و تاکنون سکه پایان خدمت خودشان دریافت نکردند.
و این در حالی است که آیین‌نامه شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور برای همه کارکنان رسمی مخابرات یکسان بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۱ تير ۱۴۰۳
شرم آور و تاسف بار است که در این مدت ۳۱ ماه دکتر محمودزاده رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران نکرده است چرا؟
شرم آور و تاسف بار است که در این مدت ۳۱ ماه مهندس سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران نکرده است چرا؟
شرم آور و تاسف بار است که در این مدت ۳۱ ماه مهندس ملک جعفریان مدیر مخابرات منطقه تهران هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران نکرده است چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۱ تير ۱۴۰۳
با عرض سلام. بازنشستگان ۱۳۹۵ هنوز سکه های بازنشستگیمان وجشن پایان خدمت را دریافت نکرده ایم. لطفا پیگیری نمایید. از بازنشستگان شرکت مخابرات استان تهران پس لطفا پیگیری فرمایید
بازنشستگان شرکت مخابرات آذربایجان شرقی در سال۱۳۹۶ بازنشسته شده اند حدود نیمه سال ۱۳۹۷ سکه پاپان خدمت خودشان را دریافت کردند. ولی اما متأسفانه بازنشستگان شرکت مخابرات استان تهران در سال ۱۳۹۵ بازنشسته شده اند و تاکنون سکه پایان خدمت خودشان دریافت نکردند.
و این در حالی است که آیین‌نامه شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور برای همه کارکنان رسمی مخابرات یکسان بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
از سال 1375 تاکنون در کشور قانون وجود ندارد که به تخلفات شرکت های بخش خصوصی و هم بانک های بخش خصوصی بررسی و رسیدگی کند.
۱۳:۲۹ ۰۱ تير ۱۴۰۳
از سال 1375 تاکنون در کشور قانون وجود ندارد که به تخلفات شرکت های بخش خصوصی و هم بانک های بخش خصوصی بررسی و رسیدگی کند.
Iran (Islamic Republic of)
از سال 1375 تاکنون در کشور قانون وجود ندارد که به تخلفات شرکت های بخش خصوصی و هم بانک های بخش خصوصی بررسی و رسیدگی کند.
۱۳:۲۹ ۰۱ تير ۱۴۰۳
از سال 1375 تاکنون در کشور قانون وجود ندارد که به تخلفات شرکت های بخش خصوصی و هم بانک های بخش خصوصی بررسی و رسیدگی کند.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند رسمی
۱۴:۲۰ ۰۱ تير ۱۴۰۳
از سال 1388 تاکنون بارها در باره پایمال و ضایع شدن حق وحقوق خودم در دیوان عدالت اداری شکایت کردم ولی اما که گوید شرکت مخابرات ایران بخش خصوصی است و به خاطر آن شکایت واعتراض بنده را رد کرده اند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
۱۳:۲۱ ۰۱ تير ۱۴۰۳
بنده در بهمن ماه سال 1400 در مورد وام 100 میلیون تومان بدون ضامن علیه بانک از بانک مرکزی شکایت کردم ولی اما متأسفانه تاکنون پاسخ و جواب نداد است چرا؟

بنده در بهمن ماه سال 1400 در مورد وام 100 میلیون تومان بدون ضامن علیه بانک از دیوان عدالت اداری شکایت کردم ولی اما متأسفانه شکایت بنده که به بهانه های مختلف رد کرده است چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۱ تير ۱۴۰۳
دولت به‌ جای حمایت زیر پای بازنشستگان تامین اجتماعی را خالی می‌کند/ هیچ کمکی به بازنشستگان تامین اجتماعی توسط دولت نمی‌شود
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی
۱۳:۰۳ ۰۱ تير ۱۴۰۳
در سال 1401 حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 38 درصدی افزایش یافته است و این در حالی است که معوقات 5 ماهه اول سال 1401 بنده از تامین اجتماعی طلب دارم هنوز هم به طور کامل پرداخت نکرده است و تاریخ 1402/02/23 بنده با مدارک مستندات علیه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری شکایت کردم. که متأسفانه تاکنون پاسخی در این مورد دریافت نکرده‌ام.
بیش از 33 سال و 5 ماه حق بیمه پرداخت کردم و هم ایثارگرم هستم ولی اما امتأسفانه هیچ ارزش قائل نمی شوند چرا؟
با تشکر پیغام شما ثبت گردید
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
۱۲:۵۷ ۰۱ تير ۱۴۰۳
در مورد پایمال و ضایع کردن حق وحقوق بنده علیه مخابرات منطقه تهران در سال 1394 اداره کار و رفاه اجتماعی جنوبغرب تهران و هم در سال 1395 در دیوان عدالت اداری شکایت واعتراض هم کردم ولی اما متأسفانه اداره کار و رفاه اجتماعی و هم دیوان عدالت اداری و به خاطر بهانه های مختلف شکایت و اعتراض بنده را رد کردند و بررسی و رسیدگی قانونی نکرده اند چرا؟
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
۱۳:۰۶ ۰۱ تير ۱۴۰۳
برای شکایت به کجا مراجعه کنم قانون برای شکایت کردن وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود. قانون برای اعتراض کردن وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۱ تير ۱۴۰۳
خدا صلح سازش را پایدار کنه از بزرگی آنها کم نکنه
آخرین اخبار