با حضور وزیر صمت و جمعی از مدیران استانی کارخانه تغلیظ سرباره مس سرچشمه رفسنجان با اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر به بهره برداری رسید.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این آئین در سالن فجر سرچشمه بیان کرد: این کارخانه با ظرفیت ۷۰ هزار تن کنستانتره مس با ۷۰ میلیون دلار ارزش سرمایه گذرای افتتاح شد ضمن اینکه ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به کار خواهند شد البته با افتتاح این کارخانه ۳۵۰ هزار تن کنستانتره به تولید کشور اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین عیار معدن مس ۶ دهم است در حالی که معیار باطله و سرباره آن ۱.۶ است بیان کرد: مانند همین کارخانه یک کارخانه سرباره دیگر در خاتون آباد با ظرفیت ۴۰ هزار تن در دست احداث است  که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسین مدرس خیابانی اظهار کرد: شرکت مس برنامه بلند مدت برای تولید کاتد مس دارد و تصمیم دارد در برنامه هفتم به تولید یک میلیون تن کنستانتره مس که به اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد دلار نیاز دارد برسد.

وی افزود: در این راستا نیاز به اجرای عملیات خاکبرداری به میزان ۹۰۰ میلیون تن، اجرای زیرساخت‌های ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب و نیز گاز، برق و نیروی انسانی دارد لذا عزم خود را جزم کردیم تا به جهش تولید برسیم.

مدرس خیابانی بیان کرد: ساخت نخستین کارخانه تمام ایرانی کنستانتره مس با ۳۰۰ میلیون یورو ارزش افزوده را شروع کردیم.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲۰ میلیارد تن حجم ذخایر مس در کشور داریم به موازات آن تولید کاتد و مفتول داریم؛ به تناسب آن خودتأمینی را هم داریم از جمله تامین برق از انرژی خورشیدکه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: ۱۵ میلیارد دلار پروژه در صنعت مس کشور تعریف شده و در دست اجراست و اگر چه دو برنامه مهم شامل تقسیم سود ملی سهامداران و رسیدن به تولید یک میلیون تن کنستانتره مس در برنامه شرکت مس است، اما دولت باید تدابیر لازم را در رسیدن به این دو هدف متعالی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیون نفر در کشور سهامدار این شرکت هستند.

با استفاده از دانش بنیان و فناوری روز دنیا صنعت مس را توسعه دهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت  نیزبا اشاره به اهمیت مهندسی بکار رفته در کار، گفت: امروز هر کس دانشمندتر و فهم بیشتری از مهندسی داشته باشد ماندگارتر است لذا باید با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا صنعت مس را توسعه داد و قیمت ها را رقابتی و ارزان کرد.

عباس علی آبادی اظهار کرد: مس نباید به صورت خام صادر شود بلکه ما از شما مهندسان انتظار متفاوت داریم و باید صنعت مس را بر اساس دانش بنیانی توسعه داد و صادرات کالاهای فرآوری شده آن را افزایش داد.

وی با اشاره به صرف هزینه های گزاف در تولید آب شیرین از خلیج فارس و انتقال آن به استان کرمان و رساندن با قیمت ارزان به دست مردم افزود: ما آب را باقیمت گزاف تولید و به قیمت ارزان به دست مردم می رسانیم؛ همچنین برق، گاز و دیگر عناصر مورد نیاز بشر؛ با قیمت گزاف تولید می شود و ارزان در اختیار مردم قرار می گیرد؛ که اگر این روند پیش برود به زودی واردات انرژی را خواهیم داشت.

علی آبادی با بیان اینکه پروژه سرباره مس با استفاده از فناوری روز دنیا به بهره برداری رسید و فعالیت آن آغاز شد بیان کرد: به طور مثال در حوزه آلومینیوم؛ اکسید را از خارج کشور خریداری و با استفاده از برق به آلومینیوم تبدیل می شود لذا بهتر است با مباحث فناوری اکسید را د رداخل تولید و به آلومینیوم نبدیل کرد که قیمت ها با فناوری کاهش میابد.

وی خاطرنشان کرد: باید با فناوری روز دنیا قیمت ها را رقابتی و ارزان کرد که امروز هر کس دانشمندتر و از فهم بیشتری از مهندسی برخوردار باشد ماندگارتر است.

 صنعت مس آبروی صنعت استان کرمان

محمد مهدی فداکار استاندار کرمان نیز گفت: صنعت مس آبروی صنعت استان کرمان و ۵۰ سال سابقه دارد و نماد صنعت مدرن کرمان محسوب می شود.

وی افزود: مس نسبت به صنایعی مثل فولاد با سابقه کمتر توسعه پیدا نکرده است، اگر چه ظرفیت بزرگی برای توسعه دارد اما نیازمند سرمایه گذاری است.

فداکار تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه مس مشکل اشتغال منطقه را حل می کند، شرکت مس طرح های توسعه ای تولید کاتد مس را پیگیری کند، زیرا  باعث ایجاده ارزش افزوده می شود.

استاندار کرمان بیان کرد: برای موضوع توزیع سود سهامداران مس باید راهکاری ایجاد شود تا این صنعت به سمت توسعه برود و اگر در این سود، شرکت مس به سمت سرمایه‌گذاری برود به یک پروژه عظیم تبدیل می شود.

وی تاکید کرد: مس برند خوشنامی است، اگر مس ۱۰ درصد سهام یک شرکت را بخردمردم به سرمایه‌گذاری در آن شرکت اطمینان می کنند و این خوشنامی به سرمایه گذاری کمک می کند و باعث می شود توسعه، تولید و اشتغال رقم بخورد.

برچسب ها: فناوری ، شرکت مس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار