توسلی گفت: برخی بانک‌ها حتی ۵ درصد از اعتباراتشان را هم صرف اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن نکرده‌اند در حالی که باید ۲۰ درصد هزینه کنند.

فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره علت عدم تمکین بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن با وجود قوانین مصوب مجلس گفت: براساس قوانین مصوب شده در کشور تعیین شده که هر بانکی به چه میزان باید تسهیلات در حوزه ساخت و خرید مسکن پرداخت کند.

وی اظهار کرد: براساس آماری که از بنیاد مسکن دریافت کرده‌ایم برخی از بانک‌ها حتی ۵ درصد هم از اعتباراتشان را به حوزه اعطای تسهیلات مسکن تخصیص ندادند در صورتی که براساس قانون مصوب مجلس باید سالانه ۲۰ درصد از اعتبارات خود را در این حوزه هزینه کنند.

توسلی ادامه داد: بانک مرکزی باید بررسی کند که چرا بانک‌ها به قانون جهش تولید مسکن عمل نمی‌کنند و در برابر اعطای تسهیلات به متقاضیان دریافت این وام برای ساخت و یا خرید مسکن مقاومت می‌کنند که البته بانک مرکزی هم اعلام کرده که به تمام بانک‌ها نامه زده‌ایم که مکلف به اعطای تسهیلات مسکن هستند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با تاکید بر اینکه مردم از این وضعیت به‌وجود آمده از طرف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن فوق‌العاده ناراحت و گله‌مند هستند، افزود: این وضعیت در خصوص پرداخت سایر تسهیلات دیگر خرد به مردم نیز وجود دارد حتی بانک‌ها در حوزه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری نیز همین رویه را دنبال می‌کنند.

این نماینده مجلس دوازدهم بیان کرد: حتی در جلسه‌ای که با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم اعلام کردیم که این تسهیلات، تسهیلات خرد تکلیفی است و باید به بدنه اجتماعی جامعه و مردم طبقات محروم و ضعیف و به‌خصوص روستاییان پرداخت شود تا آنها بتوانند سرپناهی را برای خود ایجاد کنند. وقتی بانک‌ها به این شیوه عمل کنند مردم آسیب می‌بینند که البته در حال حاضر مردم از این رویه آسیب هم دیده‌اند.

توسلی بیان کرد: مردم در شهرستان‌ها مشکلات زیادی دارند که مشکل مسکن نیز بر این مشکلات افزوده شده است. بانک‌ها به عمده این مردم نیز تسهیلاتی اعطا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: برخی معتقدند که پرداخت این نوع تسهیلات منجر به بروز تورم در جامعه می‌شود، زیرا تزریق پول به جامعه است، اما ما با این موضوع کاملاً مخالفیم، زیرا کشور نمی‌تواند پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن و سایر تسهیلات خرد را متوقف کند و اگر این تسهیلات پرداخت نشود زندگی مردم عادی نمی‌چرخد.

نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس بیان کرد: در این بین صنایع پتروشیمی‌ها و کارخانجات بزرگ نیازمند دریافت تسهیلات هستند و پرداخت تسهیلات کلان به این مجموعه‌ها نباید مانع از پرداخت تسهیلات مسکن شود.

وی اظهار کرد: تسهیلات ساخت و خرید مسکن باید پرداخت شود تا شاهد رونق مسکن‌سازی در کشور باشیم. زیرا مردم سرمایه لازم برای مسکن‌سازی را در اختیار ندارند و این موضوع باید در دستورکار پیگیری مجلس دوازدهم و دولت آینده باشد تا بانک‌ها ملزم به پرداخت تسهیلات خرد مسکن شوند.

برچسب ها: ساخت مسکن ، وام مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار