محمدیان:

۵۰ درصد صادرات خراسان رضوی به افغانستان است

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی اعلام کرد بدلیل داشتن خطوط مرزی مشترک، ۵۰ درصد صادرات خراسان رضوی به افغانستان است.

صادرات خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ بر خلاف کل کشور رشد افزایشی ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: رشد صادرات در استان دلایل متنوعی را در بر می‌گیرد؛ حسین محمدیان با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی استان افزود: هم مرز بودن خراسان رضوی با چندین کشور از جمله افغانستان، ترکمنستان، همچنین نزدیکی با پاکستان، شرایط مناسب‌تری برای صادرات کالا‌ها فراهم آورده است و یک مزیت محسوب می‌شود، همچنین از دیگر ویژگی‌های استان می‌توان به هم‌زبانی با کشور‌های افغانستان و تاجیکستان اشاره کرد.

محمدیان گفت: از طرفی صادرات استان به کشور‌های سی‌آی‌اس (CIS) که از طریق مسیر ریلی انجام می‌شود، در کاهش هزینه‌ها و سرعت رسیدن کالا به مقصد بسیار تاثیرگذار بوده و باعث رونق صادرات شده است.

وی افزود: مزیت وجود خطوط مرزی مشترک به‌عنوان یک ویژگی جغرافیایی همواره جای تحقیق و پژوهش برای بالا بردن صادرات استان را دارد و نیازمند تلاش‌های بیشتر برای استفاده حداکثری است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ۵۰ درصد صادرات استان به افغانستان است علاوه بر این میزان صادرات کل کشور به افغانستان در حدود همین میزان از خراسان رضوی تامین می‌شود، همچنین بخش عمده‌ای از کالا‌های مورد نیاز افغانستان در خراسان رضوی تولید می‌شود.

وی گفت: افغانستان به‌عنوان شریک اول تجاری ما در صادرات با اختلاف بسیار زیاد از سایر کشور‌های هدف است و از دلایل بسیار مهم برای صادرات به این کشور می‌توان به داشتن خطوط مرزی مشترک اشاره کرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: سه کشور هدف استان در ۲ ماهه اول ۱۴۰۳ به ترتیب افغانستان با ارز آوری بیش از ۱۳۲ میلیون دلار، تاجیکستان با ارزآوری بیش از ۳۱ میلیون دلار و ترکمنستان با ارزآوری بیش از ۲۸ میلیون دلار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار