رئیس‌جمهوری همچون رجایی و رئیسی‌ام آرزوست

«محمدعلی رجایی» و «سید ابراهیم رئیسی» دو رئیس‌جمهوری بودند که در مسیر خدمت خستگی‌ناپذیر به هم شباهت داشتند.

۲۵ خرداد مصادف با زادروز محمدعلی رجایی دومین رئیس‌جمهور ایران پس از انقلاب اسلامی است که عمر ریاست‌جمهوری وی کمتر از یک ماه به طول انجامید و در هشتم شهریور ۱۳۶۰ توسط سازمان تروریستی منافقین به اسم مجاهدین خلق به شهادت رسید.

رجایی سال ۱۳۱۲ در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد آمار و دومین وزیر آموزش و پرورش ایران پس از انقلاب اسلامی بود و در زمان وزارت خود موفق به دولتی کردن تمام مدارس شد. سپس به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انتخاب و ۱۸ مرداد ۵۸ با درخواست مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به مجلس معرفی و با رای قاطع به نخست وزیری انتخاب شد.

مردم‌گرایی در سیره شهید رجایی به شکل‌های گوناگون ظهور داشت که مصداقی از آن، نحوه سامان دادن به دفتر کارش بود و همچنین افرادی که در این نهاد خدمت می‌کردند. او همیشه در دسترس مسئولان و مردم بود و همین موضوع بر محبوبیتش می‌افزود. سال‌ها گذشت تا مردی دیگر در قامت رئیس جمهور همچون رجایی به مردمداری، پرکاری و حشر و نشر با مردم معروف شود.

آیت‌الله رئیسی بعد از رجایی دومین رئیس جمهور ایران بود که در مسیر خدمت به فیض شهادت رسید. رئیسی و رجایی دو رئیس جمهوری بودند که از بسیاری جهات نظیر ساده‌زیستی، مردمی، انقلابی و جهادی، مخلص و ولایت‌مدار و طرفدار محرومان در مسیر خدمت خستگی‌ناپذیر با هم شباهت داشتند.

رئیسی با نماد خدمت به مردم و حامی محرومان نامش در تارک مدیریت جهادی و انقلابی کشور خوش درخشید؛ او که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «خستگی نمی‌شناخت»، «سید محرومان» و «عزیز ملت» بود و اکنون «شهید خدمت» و «شهید جمهور» است.

جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران همزمان با نخستین هفته شروع به کار دولت شهید رجایی به صورت رسمی و همه جانبه آغاز شد. دولت شرایط دوران گذار و مسائل گوناگون ناشی از آن را سپری می‌کرد و به لحاظ داخلی و سیاست خارجی تمهیداتی برای مواجهه با چنان جنگ گسترده‌ای تدارک ندیده بود. به هر حال، وظایف و حوزه تصمیم گیری و عملکرد دولت رجایی در ارتباط با جنگ بیشتر متوجه تدارکات و پشتیبانی، اقدامات ستادی، بودجه نظامی، تأمین اعتبارات و هزینه ها، مقابله و رفع عوارض و پیامد‌های منفی جنگ مثل بیکاری، اسکان آوارگان و مهاجران و رسیدگی به مشکلات و مسائل گوناگون آنها، جمع آوری و ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌های جنگ، مسائل مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده، سیاست خارجی جنگ و امور مشابه مرتبط بود.

آیت الله رئیسی هم وقتی سکان دولت سیزدهم را در دست گرفت که تورم و بیکاری به شکل وسیعی جامعه را در بر گفته بود. او سعی کرد با کار شبانه روزی به صورت جهادی موانع پیش رو را از میان بردارد و نرخ تورم و بیکاری را کاهش دهد.

وقتی آیت الله رئیسی به با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد با رویکردی که به محرومان و حاشیه نشینان داشت مردم به او لقب سیدمحرومان را دادند. او در طول دوران خدمت خود سعی می‌کرد در میان مردم حاضر شود و از نزدیک به درددل‌های آنها گوش دهد و قدمی برای رفع مشکلات مردم بردارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر سبک زندگی که آیت الله رئیسی داشت، درباره او فرمود: ساده‌زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت به خصوص شخص آقای رئیس‌جمهور برای من چشم‌گیر است؛ انقلابی و مردمی بودن از ویژگی‌های دولت آیت الله رئیسی بود. حضور میدانی شخص رئیس جمهور و کابینه وی در صحنه‌های مهم و بحرانی کشور حائز اهمیت و همواره مورد اشاره رهبر معظم انقلاب بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دوره ریاست جمهوری خود درباره شهید رجایی فرمود: (آقای رجایی و آقای باهنر) این طور نبوده که ریاست در آن‌ها تأثیر کرده باشد؛ آن‌ها در ریاست تأثیر کرده بودند؛ یعنی آن‌ها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان، ریاست آن‌ها را نبرده بود تحت لوای خودش و این یک درسی است که انسان باید از این‌ها یاد بگیرد. من، شهید رجایی را به عنوان یکی از اسوه‌های بزرگ تقوا، اخلاص و ایمان می‌شناسم.

تنها وجه تمایز این دو دولتمرد انقلابی شاید در مدت خدمت در کسوت ریاست جمهوری یا نحوه شهادتشان است؛ شهید رجایی که کمتر از یک ماه از ریاست جمهوری وی می‌گذشت در حادثه انفجار در دفتر نخست‌وزیری ترور و به شهادت رسید؛ اما «سید محرومان» پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط بالگرد شد و در شب ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، به همراه حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری و تعدادی از خدمه پرواز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۴:۳۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
به نام خداوند جان و خرد : به جناب آقای دکتر استاد سعید جلیلی خردمند بصیر شجاعدل عادل نخبه خلاق پرتلاش خستگی ناپذیر دلاور مردان مرد کهن سرباز وطن حامی اقشار ضعیف بینوایان محرومان فقیران مسکینان مستضعفین انقلابی ولایتمدار با برنامه ریزی دقیق رای دهید تا آرزویتان برآورده شود ایشان راه صدیقین شهدای خدمت و جمهور را بهتر و با گامهایبلندتر بر می دارند . والسلام و صلوات التماس دعا . و من الله التوفیق .
Iran (Islamic Republic of)
کوهکمری
۱۱:۵۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
این دو شهید از طفولیت و نوجوانی وجوانی با درد رنج مردم را چشیده بودند بخاطر آن شدیداً احساس مسوولیت میکردند تا قشر پائین جامعه را سروسامان بدهند متاسفانه طول عمر خدمتشان کوتاه شد روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۰۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
خدا بیامرزه سید محرومان را
تا جا داشت ارزاق گرون شد / دلار را رسوندش به ۶۰ تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
پس چراکمرمردم زیربارگرانی خوردشده .......
Iran (Islamic Republic of)
ناصری
۰۱:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
عملکرد دولت قبلی یادتون رفته
به ریش مردم می خندید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
۴ساله همه چی بیش از 10 برابر شده ولی سرمایه ما مالباختگان 99 بورس کمتر از نصف شده این نسل کشی نیست پس چیه؟ واقعا این چیه؟ چکاریه؟ چرا باید همیشه کسی که کار درست انجام داده و طلا و دلار نخریده تنبیه بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
در کتاب ها باید نوشت افتخارات شهید جمهور ایران اسلامی پاینده و سر سبز و سربلند و سرافراز و دل انگیر
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
فقط جلیلی هست که میتواند به این شهدای عزیز نزدیک باشد!
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۰:۱۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
رئیس جمهور بعدی
ان شاءالله دکتر سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
چه فرقی میکنه بعدش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ما مالباختگان بورس به حرف های مسئولان بلند پایه گوش کردیم و به جای دلار و سکه"سهام خریدیم و بعد از ۴ سال سرمایه‌گذاری هنوز هم در زیان سنگین هستیم و در حسرت اصل پولی هستیم که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، واقعا چرا باید همیشه کسی که کار درست کرده تنبیه بشه؟ چرا اصلا کسی پاسخ گو نیست؟ اصلا دردمان را به کی بگیم؟
Iran (Islamic Republic of)
سیداحمد
۱۰:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
شما اشتباه کردی که پول گذاشتی تو بورس‌.بورس یعنی قمار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
جلیلی امد بوی رجایی امد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۹:۴۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ریاست جمهوری آقای رجایی یک ماه هم طول نکشید بر چه اساسی مگید بهترین رئیس جمهور ایشون وقت نکردند کاری انجام دهند براساس کدام داده ها ایشون رو بهترین رئیس جمهور خطاب می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
مرحوم توی این سه سال چی کار کرد که بهترین خطاب میشه؟؟