مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: طرح جهادآبرسانی خدمتی ماندگار برای رفع عطش آبی روستا‌های استان است.

عطایی   با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستا‌های خراسان شمالی گفت: طرح‌های جهاد آبرسانی در قالب مجتمع چند روستایی و تک روستایی در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: مهمترین این طرح‌ها شامل مجتمع روستایی "پایین دست شیرین دره"، "کهنه جلگه"، "پرسه سو" و زیدرسرانی"در استان اجرا می‌شود و تاکنون ۱۹ روستا در این طرح از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند.
وی عنوان کرد: این طرح اکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه اجرا می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جهاد آبرسانی خراسان شمالی هم اکنون در چندین محور فعال است، عنوان کرد: ۴۵ کیلومتر خط انتقال در محور پرسه سو به شهر غلامان اجرا شده و هم اکنون نیز خط انتقال محورغلامان به راز و در حال اجرا است، پروژه فعال دیگری نیز در مرز روستای کاریز به سمت گز، باغلق و یکه صعود در حال انجام است.
آبرسانی به ۵۰ روستای استان با کمک پدر آبرسان کشور
وی به قراداد منعقد شده با خیر آبرسان کشور (حاج اکبر ابراهیمی) با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان اشاره و عنوان کرد: با همکاری این خیر آبرسان مشکل آبی ۵۰ روستای استان با جمعیت ۱۷ هزار نفری رفع خواهد شد.
وی در پایان به نزدیک شدن به هفته صرفه جویی اشاره و عنوان کرد: هرمیزان پروژه آبرسانی در سطح استان تعریف و اجرا شود، اما در سمت دیگر میزان تقاضا و مصرف مردم مدیریت نشود هیچ پروژه‌ای پاسخگوی نیاز‌های آبی نخواهد شد.
استحصال سالانه ۸۵ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی
رضا عطایی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: سالانه ۸۵ میلیون متر مکعب آب، توسط ۵۶۰ حلقه چاه، چشمه، قنات و ۳ سد شیرین دره بجنورد، بیدواز اسفراین و بارز شیروان استحصال، تصفیه و بعد از ذخیره سازی در ۶۶۰ باب مخزن به حجم ۳۰۰ هزار متر مکعب توسط ۷۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع در میان ۲۶ شهر و ۷۵۰ روستا با حدود ۳۸۰ هزار مشترک و جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر توزیع می‌شود.
عطایی با بیان اینکه آبرسانی به مردم شریف استان خدمتی بزرگ و پرمشقت است و این امر با وجود تعداد کم نیروی انسانی در این شرکت به انجام می‌رسد افزود: شرکت آب و فاضلاب استان دارای ۲۶۰ نیروی رسمی که ۷۰ نفر ایثارگر اخیرا به آنان اضافه شده است و در همین حدود نیروی شرکتی و پیمانکاری و تعدادی آبدار هم در سطح روستا‌ها بصورت نیروی طرح همکاری می‌کنند و این خدمت رسانی مقدس را پوشش می‌دهند.
وی پایداری سیستم آبرسانی را منوط به تعریف و اجرای پروژه‌های زیادی در سطح استان دانست و افزود: پروژه‌های آبرسانی به شهر‌ها بصورت مداوم در حال اجرا است و منابع آبی طبیعی در اطراف شهر‌ها و روستا نیز به دست مهندسین مشاور، مهندسین شرکت آب و فاضلاب و همچنین کمک همکاران شرکت آب منطقه‌ای شناسایی و در ادامه برای بهره برداری از آن منابع پروژه‌های آبرسانی تعریف و اجرا می‌شود.
وی در ادامه به پروژه بزرگ آبرسانی از پلنگ دره به شهر بجنورد اشاره و اظهار داشت: این پروژه شامل ۸ حلقه چاه حفاری شده، ۲۹ کیلومتر خط انتقال، ۲ باب مخزن تعادلی ۲ هزار متر مکعبی، یک ایستگاه پمپاژ و یک مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی در گلستان شهر است.
وی با اشاره به اینکه در افق طرح پیش بینی شده ۴۰۰ لیتر در ثانیه، آب به بجنورد منتقل شود، افزود: فاز یک پروژه با قدرت در حال پیشروی است؛ این فاز شامل ۳ حلقه چاه، ۲ باب مخزن و حدود ۱۰ کیلومتر خط انتقال است و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در تلاشیم هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.
وی در خصوص آبرسانی به شهرستان شیروان افزود: حجم زیادی از آب شرب این شهر و روستا‌های اطراف از سد بارزو تامین می‌شد که این سد در سال‌های اخیر با کمبود آب و خشکی مواجه شده، به همین جهت مطالعات بر روی ۸ حلقه چاه انجام که ۴ حلقه چاه وارد مدار شده و ۴ حلقه چاه دیگر در حال آماده‌سازی است. 
وی گفت: پروژه آبرسانی به شیروان در دو محور در حال اجراست، یک محور تجهیز چاه‌ها و محور دیگر مسیر انتقال آب از چاه به مخزن شهید عبادی شیروان به طول ۵ کیلومتر است که ۲ کیلومتر آن انجام شده و پس از تکمیل ۱۰۵ لیتر در ثانیه آب به این شهر منتقل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی توضیح داد: در اسفراین دو حلقه چاه در منطقه کبوترخانه برای حفر در دست انجام است که به جای استفاده از سد بیدواز برای تهیه آب شرب استفاده شود که با تکمیل آن ۶۵ لیتر در ثانیه به تامین آب کمک می‌شود.
وی تصریح کرد: خط انتقال آب از این چاه‌ها به اسفراین به طول ۸ کیلومتر و شامل یک مخزن ۵ هزار متر مکعبی است.
وی با اشاره به نقش پررنگ رسانه درمحور صرفه جویی و مدیریت مصرف بهینه گفت: مردم باید در جریان سختی اجرای پروژه‌های آبرسانی بویژه در مناطق قرار بگیرند و این آگاهی بخشی با توان اصحاب رسانه قابل انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.