یک‌هزار و ۱۰۰ کودک کار زیرپوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اکنون یک‌هزار و ۱۰۰ کودک کار و خیابانی زیرپوشش بهزیستی این استان هستند که حدود نیمی از آنها در بازه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال قرار دارند.

مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۹۸ درصد از کودکان کار و خیابان زیرپوشش به صورت روزانه با خانواده خود در ارتباط هستند.

وی اضافه کرد: کار کودکان تا قبل از سن ۶ سالگی به عنوان کودک آزاری تلقی و جرم محسوب می‌شود که مردم در صورت مشاهده می‌توانند با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و موارد را اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از مجموع هزار و ۱۰۰ کودک شناسایی شده و دارای پرونده در مراکز بهزیستی، تعداد ۸۸ نفر، امسال شناسایی شده اند و سایرین طی سال‌های قبل در مراکز پذیرش شده‌اند که همچنان تحت حمایتند و از خدمات برخوردار می‌شوند.

فیروزی افزود: هم اکنون ۲ مرکز روزانه حمایتی آموزشی کودک و خانواده در استان خراسان رضوی فعال است و به کودکان بعد از ترخیص از مراکز شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌کند یعنی پرونده کودکان در مراکز روزانه مختومه نمی‌شود و با توجه به شرایط کودک ممکن است چندین سال از حمایت‌های مرکز بهره‌مند شوند، زیرا توانمندسازی در بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اگر خانواده کودک واجد شرایط دریافت خدمات از دفتر شبه خانواده باشند از کمک هزینه امداد به‌صورت ماهیانه برخوردار می‌شوند و اگر والد کودک زن سرپرست خانوار باشد برای دریافت حمایت و مستمری ماهیانه به دفتر زنان و خانواده بهزیستی ارجاع داده می‌شود و درصورتی که خانواده کودک یا خود او به‌واسطه معلولیت و ازکار افتادگی طبق دستورالعمل، واجد دریافت خدمات باشند به حوزه توانبخشی ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان این که همزمان با ترخیص کودک یک ناظر برای او تعیین می‌شود گفت: ناظران، داوطلبان واجد شرایط و رابط بهزیستی و دادگستری با کودک و خانواده او هستند. آنها افراد داوطلبی هستند که بعد از ترخیص کودک از مراکز شبانه‌روزی، وضعیت کودک را در بستر و محیط خانواده به‌صورت مستمر ارزیابی می‌کنند و به‌عنوان مددکار به دنبال توانمندسازی خانواده و ارائه حمایت به او هستند تا به چرخه کار بازنگردد و هم اکنون برای تمامی کودکان ترخیص شده در سال گذشته ناظر تعیین شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.