سرانجام کاخ تفریحی پهلوی در جزیره کیش

طبق تفاهم نامه امضا شده بین ستاد اجرائی فرمان امام(ره) و سازمان منطقه آزاد کیش، مشکلات حقوقی کاخ «الیت» برطرف شد و مالکیت آن به کیش بازگشت.

تفاهم نامه امضا شده بین ستاد اجرائی فرمان امام (ره) و سازمان منطقه آزاد کیش سبب حل مشکلات حقوقی مربوط به تنظیم سند پنج میلیون متر مربع از اراضی جزیره کیش شد که در قالب آن، مالکیت کاخ «الیت» این جزیره به سازمان منطقه آزاد کیش واگذار شد.

در همین راستا رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: مشکلات حقوقی پلاک ۷۱۳ ثبتی کیش یک معضل ۱۰ ساله بود که با همکاری و همدلی ستاد اجرائی فرمان امام (ره) پس از سال‌ها انتظار برطرف شد.

وی ادامه داد: با امضای این توافق نامه شرایط برای صدور اسناد مالکیت رسمی تمامی املاک واقع در محدوده مذکور فراهم و اسناد مالکیت تعداد زیادی از سرمایه گذاران و کیشوندان مرتبط با این مساله رفع معارض شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین از آغاز اقدامات اولیه برای جذب سرمایه گذار جهت ساماندهی و مرمت کاخ «الیت» کیش خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای آبادانی و رونق کیش الیت جهت نقش آفرینی آن در رونق گردشگری در دستور کار قرار گرفت.

 این کاخ در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این کاخ با نظارت اسدالله علم وزیر دربار و یار غار پهلوی دوم ساخته شد؛ در خاطرات علم که با عنوان «گفتگوهای من و شاه» منتشر شده، آمده است که وقتی علم بنا به یک سنت قدیمی سند این کاخ را برای شاه برد، محمدرضا از روی غرور و تبختر کاغذ سند را با ناراحتی کناری انداخت و خطاب به علم گفته بود: کل ایران مال من است تو برای من سند کاخ کیش را می آوری ؟! علم هم طبق معمول در برابر دیکتاتوری شاه عذرخواهی می‌کند.

اما این کاخ که روزی صرفا برای تفریحات و خوش گذرانی‌های خاندان پهلوی اختصاص یافته بود امروز به آغوش مردم کیش بازگشته تا با آغاز سرمایه گذاری و بهره برداری گردشگری از آن، این مردم باشند که از آن بهره مند شوند.

کاخ الیت کیش همانقدر مختص ملت ایران است که کاخ نیاوران، سعدآباد و گلستان برای مردم ایران است؛ بازسازی این کاخ باید هرچه سریع‌تر آغاز و امید تازه‌ای به رونق گردشگری منطقه تزریق شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.