آغاز طرح مطالعاتی پروژه کاسا هزار

شرکت توزیع نیروی برق افغانستان از آغاز مطالعه پروژه انتقال برق از تاجیکستان و قیرقیزستان به پاکستان خبر داد.

شرکت توزیع نیروی برق افغانستان «برشنا» به عنوان یک شرکت در زمینه تولید، تامین، انتقال و توزیع برق تجاری در سراسر افغانستان از آغاز مطالعه اولیه مسیر پروژه انتقال برق کاسا هزار در ولایت‌های قندوز و بغلان خبرداد.

«حکمت الله میوندی» سخنگوی شرکت برشنا اظهار داشت: مسئول اجرایی این شرکت به منظور بررسی و فراهم‌سازی تسهیلات برای اجرای این پروژه به ولایت‌های بغلان و قندوز سفر کرده و با مقامات محلی دیدار و گفتگو کرده است.

«امان‌الله غالب» رئیس پیشین شرکت برشنا نیز اجرای این پروژه را از لحاظ سیاسی و منطقه‌ای به سود افغانستان دانست و گفت: کابل می‌تواند سالانه حدود 45 تا 50 میلیون دلار حق ترانزیت دریافت کند.

وی افزود: افغانستان می‌تواند از نظر سیاسی ثابت کند که بر تحریم غلبه کرده است و اکنون با همکاری و مشارکت می‌تواند پروژه های دیگری همچون تاپی و اینترنت را آغاز نماید.

برخی از آگاهان مسائل اقتصادی، اجرای پروژه کاسا هزار را در ایجاد فرصت‌های کاری و بهبود اعتماد اقتصادی افغانستان در منطقه اثرگذار می‌دانند.

پیش از این نیز بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده بود پروژه‌های زیربنایی به ارزش 40 میلیون دلار با اجرایی شدن پروژه کاسا هزار در مسیر این خط در افغانستان ایجاد خواهند شد.

پروژه کاسا هزار قرار است حدود هزار مگاوات برق تاجیکستان و قیرقیزستان را از مسیر افغانستان به پاکستان منتقل کند. کار این پروژه در کشورهای دخیل تاحدودی تکمیل شده است اما در افغانستان هنوز اجرایی نشده است.

گفته می‌شود ارزش این پروژه 1.2 میلیارد دلار است که در حوزه مربوط به افغانستان، 260 میلیون دلار هزینه دارد و تاکنون 100 میلیون دلار آن از سوی بانک جهانی پرداخت نشده است.

برچسب ها: کاسا هزار ، برشنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار