کمبود آب به قیمت تعطیلی واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک!

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت خدماتی شهرک بزرگ صنعتی شیراز گفت: شهرک صنعتی به علت کمبود آب به ورطه بی‌آبی و تشنگی افتاده است.

در برهه حساس و سرنوشت سازی که حتی شعار‌های رهبر معظم انقلاب به حوزه اقتصاد و حمایت از تولید گره خورده است نزدیک به سه هزار واحد فعال در شهرک صنعتی شیراز از مشکل بی آبی رنج می‌برند و تولیدات آنها در بخش‌های مختلف، معطل تامین منابع جدید آبی است.

این روزها، اما وضعیت در شهرک صنعتی بزرگ شیراز به حدی بحرانی است که حتی نفس‌های صنایع بزرگ نیز به شماره افتاده و ممکن است بی توجهی متولیان امر نسبت به این موضوع به قیمت تعطیلی واحد‌های اسم و رسم دار هم تمام شود و از این شهرک، چیزی جز سوله‌های خالی باقی نماند!

به گفته مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز، محل تامین آب این شهرک از زمان تاسیس تاکنون، سه حلقه چاه آهکی و یک حلقه چاه آبرفتی در دامنه کوه سبزپوشان بوده که چندین سال است بدون هیچ گونه تغییر یا افزایش ظرفیت، باقی مانده است. 

جواد باصری با بیان اینکه این چاه‌ها در فاصله سه کیلومتری از شهرک صنعتی قرار دارند، اذعان داشت که متاسفانه طی سال‌های متمادی، علیرغم توسعه روز افزون شهرک صنعتی و واگذاری بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ قطعه زمین، هیچ تمهیداتی برای تامین زیرساخت آب به موازات واگذاری زمین صورت نگرفته است و مشخص نیست مسئول تامین این تعهد ایجاد شده برای دولت کدام نهاد می‌باشد؟

در زمان واگذاری زمین، شرکت شهرک‌های صنعتی نسبت انعقاد قرارداد فروش حق انتفاع طرف قرارداد صنعتگر قرار می‌گیرد و لی در زمان بهره برداری و تحویل زیرساخت‌های تعهد شده، موضوع تامین آب را به وزارت نیرو ارجاع و دستگاه‌های زیر مجموعه ارجاع می‌دهند؟! و مشخص نیست تکلیف صنعتگر در این میان چیست؟ که در قالب قراردادی یک طرفه به نماینده دولت اعتماد کرده و به امید حمایت دولت سرمایه زندگی خود را به شهرک صنعتی آورده است.

باصری با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به تامین ابتدایی‌ترین زیرساخت مورد نیاز صنعتگران، این شهرک صنعتی را در آستانه تعطیلی و بحران جدی قرار داده است، توضیح داد در شرایطی که صنایع این شهرک به دلیل ناترازی انرژی با چالش قطعی و کمبود برق روبه رو هستند، تامین آب و بی‌توجهی متولیان امر نیز عامل تشدید فشار به واحد‌های صنعتی گردیده است.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز با اشاره به انعقاد قراردادی که طی سه سال اخیر مبنی بر تامین بخشی از کمبود آب شهرک صنعتی با طرفیت شرکت آب و فاضلاب شیراز منعقد گردیده، یادآور شد، متاسفانه این موضوع نیز به واسطه اختلافات بین دستگاه‌ها علیرغم پرداخت هزینه قرارداد و اجرای کامل خط لوله کشی در تنگنا و پیچ و خم تصمیم گیری استان قرار گرفته است.

باصری با گریز به مشکلات و مصائبی که این روز‌ها به دلیل بحران آب در شهرک صنعتی شیراز بر دوش صنعتگران سنگینی می‌کند اظهار نمود که اکثر واحدها، کسری آب مورد نیاز خود را بصورت تانکری از کشاورزان مجاور شهرک صنعتی، بدون هیچ گونه نظارت قانونی و بهداشتی تامین می‌نمایند، و تاکید داشتند که آیا در قبال عدم انجام تعهدات تکلیفی دولت همچون تامین آب، برق و دیگر زیرساخت‌های تعهد شده، نسبت به تعهدات فعالان اقتصادی و صنعتگران، نیز تخفیف یا بخشودگی بانکی، مالیاتی یا بیمه‌ای قائل می‌شود یا همه نهاد‌های متولی با شدت نسبت به افزایش نرخ محاسبه و ثبت جرائم گوناگون اقدام می‌کنند و نهایتا مسئولیت به خطر افتادن سلامت جامعه ناشی از ورود آب تانکری به چرخه صنعت خصوصا صنایع غذایی به عهده کیست؟!

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت خدماتی شهرک بزرگ صنعتی شیراز معتقد است بی‌تفاوتی برخی مسئولین نسبت به رفع این چالش، صنعت استان را به یک مسیر بحرانی سوق می‌دهد.

بر همین اساس، باصری خواستار رفع این مشکل شد و ابراز امیدواری کرد که مسئولین ذی‌ربط بویژه استاندار فارس در راستای حل این چالش، دستور عاجل صادر کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.