گل‌علیزاده گفت: خودروهای فرسوده با انتشار گازهای سمی و ذرات معلق، هوای شهرها را آلوده و سلامت عمومی را تهدید می‌کنند.

داریوش گل‌علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: خودرو‌های فرسوده به دلیل استفاده طولانی‌مدت و تکنولوژی قدیمی‌تر، تأثیرات متعددی بر آلودگی هوا دارند.خودرو‌های فرسوده معمولاً سیستم‌های کنترلی پیشرفته برای کاهش انتشار گاز‌های آلاینده ندارند. 

او گفت: خودرو‌های فرسوده معمولاً میزان زیادی از گاز‌های مونوکسید کربن (CO)،اکسید‌های نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌های نسوخته (HC)، ذرات معلق (PM) منتشر می کنند که می توانند تاثیراتی بر آلودگی هوا داشته باشند.

گل علیزاده تصریح کرد: گاز سمی مونوکسید به‌ویژه در خودرو‌های بنزینی قدیمی زیاد است و می‌تواند به مشکلات تنفسی و حتی مرگ منجر شود.اکسیدهای نیتروژن در اثر احتراق سوخت در دما‌های بالا تولید می‌شوند و نقش مهمی در تشکیل اوزون سطحی و باران‌های اسیدی دارند.این مواد در اثر احتراق ناقص سوخت تولید می‌شوند و می‌توانند به تشکیل ذرات معلق و اوزون سطحی کمک کنند.

او بیان کرد:هیدروکربن های نسوخته خودرو‌های دیزلی فرسوده به‌ویژه در تولید ذرات معلق مؤثر هستند. این ذرات که شامل مواد جامد و قطرات مایع بسیار کوچک هستند، می‌توانند به عمق ریه‌ها نفوذ کرده و مشکلات جدی تنفسی و قلبی ایجاد کنند.

افزایش مصرف سوخت
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: خودرو‌های قدیمی به دلیل کارایی پایین‌تر موتور و فرسودگی قطعات، معمولاً مصرف سوخت بیشتری دارند. این موضوع منجر به افزایش انتشار دی‌اکسید کربن (CO۲) به‌عنوان یک گاز گلخانه‌ای مهم می‌شود که به تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

نشت مایعات
او گفت: خودرو‌های فرسوده بیشتر مستعد نشت روغن، سوخت و مایعات دیگر هستند. این نشت‌ها می‌توانند به آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی منجر شوند که اثرات مخربی بر محیط زیست دارند.

نگهداری و تعمیرات

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم بیان کرد: خودرو‌های قدیمی به دلیل نیاز به تعمیرات بیشتر، اغلب به‌طور منظم نگهداری نمی‌شوند. نگهداری نامناسب می‌تواند منجر به انتشار بیشتر آلاینده‌ها شود. به عنوان مثال، فیلتر‌های هوا و روغن کثیف می‌توانند کارایی موتور را کاهش دهند و میزان آلاینده‌ها را افزایش دهند.

راهکار‌های کاهش آلودگی ناشی از خودرو‌های فرسوده

او گفت: برنامه‌های تشویقی مانند پرداخت نقدی برای تحویل خودرو‌های قدیمی می‌تواند به کاهش تعداد این خودرو‌ها کمک کند.توسعه و ترویج خودرو‌های هیبریدی و برقی راه دیگر مد نظر گرفته شده است. این خودرو‌ها تولید آلاینده‌های کمتری دارند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای خودرو‌های قدیمی باشند.اجرای سخت‌گیرانه‌تر معاینات فنی هم از دیگر راهکارها تعیین شده است. انجام معاینات فنی دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تر برای اطمینان از عملکرد صحیح خودرو‌ها و کاهش انتشار آلاینده‌ها هم روش دیگری  است که می توان به کار برد.آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم در مورد تأثیرات مخرب خودرو‌های فرسوده بر محیط زیست و سلامتی انسان‌ها و تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا خودرو‌های کم‌مصرف هم می تواند کمک کننده باشد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: با اجرای این راهکار‌ها و سیاست‌های مناسب، می‌توان تأثیرات منفی خودرو‌های فرسوده بر آلودگی هوا را کاهش داد و به بهبود کیفیت هوای شهر‌ها کمک کرد.

خبرنگار: عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
کاش پولی بدهند تا بتوانیم عوض کنیم ماشین فرسدمونو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
لابد ۴۰۵ و سمند که از پیکانم بیشتر میسوزونن دوستدار هوان ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
درج این عنوان بی معنی وقتی سن ناوگان فرسوده از ۱۵سال شده ۲۰سال و چهار برابر میانگین کشورهای دیگه هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
مگر خودروهای صفر از لحاط ایمنی و مصرف بهتر هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
نه وامی نه تسهیلاتی نه هیچچچچی مردم تو این گرونی چجوری ماشین نو بخرن
هیشکی از خودرو نو بدش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
پلیس باید برخورد کنه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
همه اینا که گفتین رو همه میدونن منم فرسوده دارم ۲۵۰ وام بلند مدت بدن فردا نو میخرم به همین راحتی و شیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
دوست عزیز ماشین دودزای شما باعث آزار و اذیت مردم میشه و این حق الناس هست میری اون دنیا میفهمی
پول ماشین سالم نداری سوار نشو !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
ماشین های نو بدتر از کهنه ها هستن ... بنزین با طعم آب هم بدتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
گل گفتی ،،،ولی به نظرتون با این قیمت ماشینهای بی کیفیت داخل انتظار دارین خودروهای فرسوده رو تعویض کنن
آخرین اخبار