آلودگی هوا، معضل همیشگی این روز‌های پایتخت است و شهروندان باید تقریبا در تمام فصول سال با آلودگی هوا زندگی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی هوا معضلی است که در بسیاری از کلانشهر‌ها وجود دارد و می‌توان گفت شهرنشینان به آلودگی هوا و زیستن در این شرایط عادت کرده اند، اما هستند افراد زیادی که بر اثر این معضل شهری دچار بیماری‌های تنفسی شده و یا جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس آمار‌های منتشر شده سالانه بیش از ۸ میلیون نفر بر اثر آلودگی‌های زیست محیطی جان خود را از دست می‌دهند که بخش زیادی از این آمار مربوط به آلودگی هواست، اما حالا با گذر از فصل زمستان و تداوم آلودگی هوا در این فصل، با شروع فصل بهار پایتخت نشینان انتظار هوای سالم تری را داشتند، اما شاخص کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که در فصل بهار نیز آلودگی هوا وجود دارد.

این درحالی است که شاخص کیفیت هوای تهران، نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین تا ۹ اردیبهشت ماه، تهران دارای ۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها دارای دو روز پاک بوده است، همچنین در بهار سال گذشته در همین مدت زمان، پایتخت دارای ۱۴ روز پاک بوده و هیچ روز ناسالمی نداشته است. به نظر شما دلیل آلودگی هوا در بهار سال جاری چه می‌تواند باشد؟

حامد یاری کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره منشأ آلودگی هوا در فصل بهار اظهار کرد: متاسفانه شرایط کیفیت هوا نسبت به نیمه فصل زمستان که وارونگی هوا وجود داشت هیچ تفاوتی ندارد، تا به امروز در فصل بهار شاهد بارندگی‌های بسیار کم بودیم.

او با اشاره به اینکه از مهرماه یعنی ابتدای سال آبی تاکنون بیش از ۳۰ درصد بارش‌ها کاهش یافته است، افزود: یکی از علل آلودگی هوا در فصل بهار می‌تواند همین موضوع کمبود بارش‌ها و وزش باد باشد.

این کارشناس محیط زیست تشریح کرد: البته وجود کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها در اطراف و نزدیکی شهر تهران نیز در آلودگی هوا تاثیر بسیاری دارد، به نوعی که می‌توان گفت سهم زیادی از آلودگی هوای تهران در تمام فصول مربوط به وسایل نقلیه فرسوده و وجود پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها در اطراف تهران باشد.

یاری افزود: متاسفانه این روز‌ها با افزایش ساخت و ساز در فضای شهری و نابود کردن فضای سبز و جایگزین کردن برج‌های عظیم الجثه نمی‌توان انتظار بیشتری برای هوای پایتخت و بهتر بودن آن داشت.

داریوش گل علی زاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران در فصل بهار اظهار کرد: در بحث آلودگی هوای تهران و آلاینده‌های کلی در پایتخت، خودروها ۸۳ درصد نقش دارند که سهم سواری با دیزل متفاوت است.

او افزود: در مورد اینکه چرا آلودگی هوا در بهار تشدید شده است باید بگویم این آلودگی موجود در هوای تهران آلودگی ناشی از مواد صنعتی است و در خرداد و تابستان بیشتر می‌شود، لذا به دلیل وجود برخی ترکیبات فرار در هوا شاهد آلودگی هوا هستیم.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیر طرح ترافیک در شهر تهران بر آلودگی هوا گفت: طرح ترافیک باید بیشتر باعث کاهش حضور خودرو‌ها شود و باید در این زمینه سختگیری‌هایی صورت گیرد، اما با فروش طرح ترافیک شاهد افزایش حضور خودروها در سطح شهر هستیم؛ همچنین متاسفانه میزان خودروهای فرسوده ما در شهر تهران چیزی حدود ۱۰ درصد است و همچنین موتورسیکلت نیز در آلودگی هوا سهم ۱۰ درصدی دارد و نکته قابل تأمل این است که بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند.

او گفت: درصد بالایی از منابع آلاینده هوای تهران ناشی از منابع متحرک شامل انواع خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها است که در این میان، ۳۳ درصد مربوط به خودرو‌های دیزلی (اعم از کامیون، اتوبوس و مینی بوس)، حدود ۱۸ درصد سهم خودرو‌های سواری بنزینی و ۱۰ درصد نیز ناشی از موتورسیکلت‌ها است.

در هر صورت آلودگی هوای پایتخت این روز‌ها گریبان‌گیر هزاران شهروند تهرانی شده است، بنابراین انتظار می‌رود تا مسئولان مربوط به این حوزه هر چه سریع‌تر اقدام و برای حل این معضل بزرگ چاره اندیشی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسام الدین
۱۰:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بخدا قسم ما فقط تهران را نداریم
اصفهان، مشهد، شیراز، کرمانشاه، خوزستان همه ی اینها آلوده هستند
اگر موردی را بررسی میکنید، بصورت جزیره ای بررسی نکنید تا بدانیم برای همه ی مناطق به یک اندازه ارزش قائل هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا اجازه؛ من بگم چرا؟
Sweden
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله کاملا درسته وقتی فضای سبز و باغات اطراف تهران روز به روز کمتر و نابود میشن اوضاع آلودگی هوا از این هم بدتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
به خاطراستفاده دولت های سایه جهانی از گازسمی کمتریل.برین تحقیق کنین.
البته اگه نظرمو بذارن
Germany
جمشید
۱۱:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این الودگی معضل همه بزرگ شهرهاست در همه کشورها٬ تهرانی های شفریف در همه شرایط و الودگی برجا هستند و خواهند بود. تهران نصف جهان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چون ما تحریمیم و در حال جنگ در میدان هستیم هوا آلوده شده.
(جواب برخی مسئولین به مردم) ؛-)
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
استفاده از مونو ریل ،اتوبوسهای برقی،مترو ،تاکسیهای برقی ،خروج خودروهای سنگین و دود زا از داخل شهرها،خروج صنایع کثیف و دود زا از شهرها ،وجود کارخانجات بازیافت و دستگاههای زباله سوز نوین و پیشرفته.
پراکنده کردن و جابجایی سرریز جمعیت شهرهای بزرگ به شهرهای نوین و با امکانات و پاک اطراف و جهادی بزرگ و یک کار انقلابی و انقلابی در تولید خودروهای برقی با همکاری همه شرکتهای خودروساز ،گروه بزرگ مپنا،وزارت نیرو،وزارت نفت،وزارت صنایع ،وزارت کشور و وزارت راه و ترابری ،وزارت دفاع ،بسیج و دیگر سازمانها و نهادها در ساخت قطب‌های خودرو و موتور سیکلت برقی و تولید انبوه و گسترده.
داشتن شهرهایی پاک تلاش همگانی میخواهد .
مطمئنا با یک گل بهار نمیشود همه باید بسازیم و تلاش کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای بابا
Germany
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
از مدیریت آخوندی بیش از این نمیشه انتظار داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید از دوچرخه استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقا دوچرخه سواری در هوای کثیف بسیار مضر است و سلامتی فرد ورزشکار را تهدید میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه همه ماشین رو بزارن کنار و از دوچرخه استفاده کنند دیگه آلاینده جوی نمیمونه که بخواد سلامتی ورزشکار رو تهدید کنه. واینکه اگرم باشه خیلی کمتر میشه آلودگی.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۰:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
هوای همه کلان شهر ها آلوده است تهران که جای خود دارد .
آخرین اخبار