تذروی:

دارالسلام شیراز امکان تبدیل شدن به مجموعه گردشگری ملی را دارد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: آرامستان دارالسلام شیراز یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های ایران واقع در کلانشهر شیراز است که امکان تبدیل شدن به یک مجموعه گردشگری در بعد ملی را دارد.

محمدتقی تذروی در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: آرامستان دارالسلام شیراز یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های ایران واقع در کلانشهر شیراز است که هزاران کتیبه، سنگ، نقش‌برجسته تاریخی از قرن ششم هجری قمری تا دوران معاصر در آن به چشم می‌خورد.

او ادامه داد: این آرامستان با سابقه تاریخی بیش از ۱۰۰۰ سال که در طول سال‌ها، مدفن صد‌ها تن از علما، عرفا، مشاهیر، هنرمندان و دانشمندان بزرگ بوده است و می‌تواند بی‌تردید سند هویت شیراز باشد. مکانی که معنایی آشنا در مجموعه خاطرات جمعی مردم شهر شیراز دارد که اسناد گرانقدر فرهنگی این شهر در لایه‌لایه‌های خاکش مدفون است؛ ولی در گذر زمان روبه فراموشی است. با توجه به قدمت قبرستان و ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و هنری مجموعه، امکان تبدیل شدن به یک مجموعه گردشگری در بعد ملی را دارد.

تذروی پیشنهاد کرد که طرح‌های کلان درباره این آرامستان، در راستای معرفی و شناساندن این مکان به گردشگران به‌صورت تابلو و کتیبه در ورودی این قبرستان نصب شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: کلان‌شهر شیراز دارای آرامستان‌های محلی است و از سوی خیران محلی، آمبولانس‌هایی برای انتقال متوفی به این آرامستان‌ها اهدا شده که اکنون جابه‌جایی متوفیان توسط این آمبولانس‌ها در محلاتی مانند گویم، قصر قمشه، قصردشت، پودنک، ابیوردی متوقف شده است و باید این انتقال توسط شرکت‌های حمل و نقل متوفی انجام شود که این امر، علاوه بر اینکه موجب تحمیل هزینه‌های گزاف به خانواده‌های متوفیان شده است، احتمال دارد شرکت‌ها نیز در انحصار افراد خاصی قرار گرفته باشند؛ بنابراین برای رفاه حال مردم بخصوص اقشار ضعیف جامعه باید دستورات لازم برای از سرگیری فعالیت این‌گونه آمبولانس‌ها صادر شود.

او همچنین گفت: با توجه به اینکه ظرفیت دارالرحمه شیراز در حال تکمیل است و دیگر عملیات تغسیل، کفن و دفن اموات در این مکان انجام نمی‌شود، به آرامستان بهشت احمدی منتقل شده است، ولی از آنجا که برخی مردم، قبوری در آرامستان دارالرحمه دارند، درخواست می‌شود برای پیشگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف جابه‌جایی به خانواده‌ها، با هماهنگی اوقاف و مجموعه مدیریت دارالرحمه، عملیات تغسیل اموات در همان محل آرامستان دارالرحمه انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
esmail
۰۶:۳۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
شما وقتی که گورستان شهرتون رو مکانی برای گردشگران شهرتون می نامید ولی به حال روحیه مردمتون که به بدبختی کشاندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
فعلا که شده مکانی امن برای ساقیان پخش مواد مخدر و معتادین متجاهر شیراز شهردار نداره کل منطقه دروازه شاهدایی خیابان قیام دباغی و مخصوصا سر تل خیابان احمدی نو باید با خاک یکسان بشه و تماما به مکانهای دولتی تبدیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
بابا زود باشید ۲۰ ساله فقط حرفش و زدید.پس کی می خواهید عمل کنید.؟دارالسلام شیراز یک میراث ارزشمنده که باید حفاظت شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
فقط با مرده ها به گردش نرفتیم اینم بزارید!
United States of America
پرویز رستم نژاد
۲۲:۰۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
باعرض سلام
بنده حدود یکسال و اندی است که در شهر بوستون امریکا زندگی می‌کنم در این شهر که از قرن هفدهم دارای سند تاریخی است آرامیتان متمرکز ندارد و از شروع تاریخ آن و با توسعه جغرافیایی ارامستان های مختلفی در گوشه و کنار آن دیده می‌شود که به راحتی در دسترس مردم است و احتیاج به برنامه ریزی از قبل ندارند و هر زمان برای تجدید دیدار امکان حتی قدم زدن دارند. این مشاهده بنده صرفا جهت مدیران محترم است که برای سایر خدمات شهری مانند میدان میوه و تره بار کشتارگاه و غیره می‌تواند از حالت متمرکز به نیمه متمرکز حرکت کرد و از بروز ترافیک و رفت و آمد های غیر ضرور جلوگیری کرد.
تمام شهرکهای اطراف شیراز می‌توانند مستقل و از خدمات شهری برخوردار شوند
ارادتمند پرویز رستم نژاد بوستون امریکا
Iran (Islamic Republic of)
منتظر مهدی
۱۸:۳۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
خدایا گیر یه مشت مدیر نالایق افتادیم، بعد از سالها یه امامزاده (بمانند هزاران امامزاده دیگه که بعد از انقلاب ساختند) تو دارالترجمه اختراع کردن، حالا می‌خوان تبدیلش کنن به قطب گردشگری ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
مگر بابت دفن مرده در مکان یک وجبی
چندین میلیون (آرامستان اهواز)
حتی میلیاردی (علی ابن مهزیار اهواز )پول نمی‌گیرید ‌‌‌‌....
پس این افکار بر اموال مردگان و خانواده هایشان چرا !!!؟
اگر بخششی بوده حال شما ناراضی و پشیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
تمام نشونه های که از دارالسلام. مفقود شده بزارن سرجاش مثل شیر که بالای سر. هرفوتی بوده مثل نشان پهلوان. ووووو مجموعه گردشگری بشه خیلی عالی بااین نشانها عالی میشه د
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
وایی تو رو خدا هر جای رو گردش گری نکنید به خدا آسیب میرسونید به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
واقعا این چکاریه انسان حیرون می مونه میگن انسان می میره راحت می شه تازه درد وبدبختی شروع می شه این همه راه باید ببرند غسل میت انجام بدن به دوباره بیارند دارالرحمه