رسیدن پیک مصرف برق تابستان امسال در کرمانشاه به ۱۰۵۵ مگاوات

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با پیش‌بینی رسیدن پیک مصرف برق تابستان امسال در کرمانشاه به ۱۰۵۵ مگاوات، خواستار همراهی مشترکین جهت مدیریت مصرف برق شد.

جعفر الفتی‌نیا مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در نشست خبری با اشاره به اینکه صنعت برق کشور شامل سه بخش اصلی تولید، انتقال و توزیع بوده که مکمل یکدیگر هستند، گفت : در شرایط پیک مصرف برق در فصل تابستان معمولا با ناترازی تولید و مصرف برق مواجه می‌شویم که این امر نیاز به مدیریت مصرف برق در همه بخش‌ها را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با مدیریتی که بر مصرف برق صورت گرفت در پیک فصل گرما شاهد خاموشی در بخش خانگی نبودیم، یادآور شد: این در حالیست که در سنوات قبل خاموشی بخش خانگی به صورت متناوب رخ می‌داد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور را ۹۳ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در پیک مصرف تابستان ۱۴۰۳ با ناترازی حدود ۱۰ هزار مگاواتی در کل کشور مواجه باشیم.

به گفته این مسئول، در شرایطی که میزان افزایش مصرف برق هر ساله در کشور بین سه تا پنج درصد است، امسال از ابتدای شروع فصل گرما با افزایش هشت درصدی مصرف برق مواجه بوده‌ایم که نگران‌کننده است.

الفتی‌نیا مصرف فعلی برق در کشور را حدود ۷۰ هزار مگاوات اعلام کرد و ادامه داد: چنانچه نیاز به مدیریت پیک بار باشد، قطعا اولویت‌های وزارت نیرو با اعمال خاموشی در بخش خانگی نیست.

وی از برنامه‌هایی که برای مدیریت مصرف برق در بخش‌های خانگی، صنعت، کشاورزی و ادارات وجود دارد یاد کرد و افزود: بخش خانگی در سطح کشور ۵۰ درصد مصرف را به خود اختصاص می‌دهد و برنامه‌ای که در نظر گرفته شده این است که ظرف مدت ۲۱ هفته‌ای که پیک مصرف برق را داریم، ۱۵ درصد مصرف برق در بخش خانگی مدیریت شود که برای این امر نیز مشوق‌های خوبی از جمله بخشودگی، اهداء جوایز و... در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با بیان اینکه در بخش اداری در سطح کشور مدیریت مصرف ۱۵۰۰ مگاواتی با تغییر ساعت کاری ادارات در نظر گرفته شده، گفت: سال گذشته از این محل هزار مگاوات صرفه‌جویی مصرف برق رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: امسال در چند روز ابتدایی تغییر ساعت کاری دستگاه‌ها، ۴۸۴ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق کشور را شاهد بوده ایم که امیدواریم هرچقدر به جلو می‌رویم، همکاری ادارات بیشتر شود.

الفتی‌نیا با تاکید بر اینکه مقرر شده ادارات در ساعت اداری ۳۰ درصد و در ساعت غیراداری ۶۰ درصد مصرف خود را مدیریت کنند، عنوان کرد: برخی ادارات هم ملزم شده‌اند تا پنج درصد برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند سلول‌های خورشیدی تامین کنند، در غیر این صورت مجبور می‌شوند این میزان برق مصرفی را از بورس انرژی با قیمت آزاد بخرند.

وی همکاری ادارات برای مدیریت مصرف برق را مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: برای نمونه در استان کرمانشاه ۵۰ درصد ادارات در مدیریت مصرف برق همکاری داشتند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب از قطع برق دستگاه‌ها و ادارات پرمصرف خبر داد و یادآور شد: این قطع برق بگونه‌ای خواهد بود که خدمت رسانی به مردم خدشه‌دار نشود.

الفتی‌نیا با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز در طول شبانه‌روز پنج ساعت چاه‌های آب کشاورزی برق نخواهند داشت و در ۱۹ ساعت دیگر شبانه‌روز برق مصرفی آنها رایگان است، گفت: مشوق‌هایی نیز برای استفاده از برق سلول‌های خورشیدی برای چاه‌های بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی درباره مدیریت مصرف برق در بخش صنعت نیز اظهارکرد: ۹۲ درصد صنایع کشور کوچک و متوسط بوده و مصرف آنها مثل مصارف بخش خانگی دیده می‌شود، بدین معنا که حدود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی کشور که مصرف پایینی دارند مشمول مدیریت مصرف نیستند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با بیان اینکه صنایع بزرگ در حوزه پتروشیمی، سیمان، فولاد و... که تعداد آنها حدود ۷۰۰ واحد در کل کشور می‌باشد باید برای مدیریت مصرف برق همکاری کنند، خاطرنشان کرد: این همکاری به معنای قطع برق صنایع نیست، بلکه میزان برقی که در ساعات پیک مصرف در اختیار آنها قرار می‌گیرد محدود می‌شود، اما در ساعات غیرپیک به هر اندازه که بخواهند می‌توانند مصرف کنند.

الفتی‌نیا افزود: حدود ۵۶ هزار واحد صنعتی کشور نیز در شهرک‌های صنعتی هستند که لازم است شهرک‌های صنعتی روز تعطیل خود را از روز جمعه به سایر روز‌های هفته جابجا کنند و روز جمعه را مشغول به کار باشند.

وی به وضعیت تولید و مصرف برق در کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه در کرمانشاه ۲۲۰۰ مگاوات است.

وی با پیش‌بینی رشد حدود ۵.۵ درصدی پیک مصرف برق کرمانشاه در تابستان امسال، گفت: برآورد می‌شود در تابستان امسال پیک مصرف برق استان کرمانشاه به ۱۰۵۵ مگاوات برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب، سال ۱۴۰۱ پیک مصرف برق کرمانشاه ۹۵۶ مگاوات و در سال گذشته ۹۹۰ مگاوات بود.

وی از ارتباط مستقیم مصرف برق با دمای هوا نیز یاد کرد و گفت: به ازاء هر یک درجه سانتی‌گراد گرم شدن هوا مصرف برق در استان کرمانشاه بین ۳۵ تا ۴۰ مگاوات افزایش می‌یابد و هرچه دما بالاتر برود این روند تصاعدی خواهد بود.

 الفتی‌نیا سپس از آخرین وضعیت نیروگاه‌های خورشیدی در کرمانشاه یاد کرد و با بیان اینکه دولت سیزدهم متعهد به ایجاد پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشید ایجاد شد، گفت: در استان کرمانشاه در مجموع ۸۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال اجراست که در مرحله تخصیص زمین می‌باشد. از این میزان ۶۰ مگاوات در سرپل ذهاب و ۲۰ مگاوات در شهرستان کرمانشاه است.

به گفته این مسئول، ایمیدرو نیز در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی در کرمانشاه پروژه‌ای را آغاز کرده که فاز اول آن ۴۰ مگاواتی بوده و در مرحله تعیین زمین است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب با بیان اینکه استقبال از سرمایه‌گذاری در زمینه برق تجدیدپذیر افزایش یافته و قرارداد‌های خرید ۱۵ و ۲۰ ساله نیز برای برق تولیدی این بخش منعقد می‌شود، گفت: با همکاری استانداری کرمانشاه به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز در حوزه تولید برق تجدیدپذیر هستیم و محدودیتی نیز برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نداریم.

وی افزود: در استان کرمانشاه مهمترین مشکل برای احداث نیروگاه تامین زمین است، زیرا زمین‌هایی که در اختیار داریم یا حاصلخیز بوده و برای بخش کشاورزی قابل استفاده است و یا موقعیت آن برای ایجاد نیروگاه خورشیدی مناسب نیست.

وی از الزام صنایع پُر مصرف به ایجاد نیروگاه‌های خودتامین یاد کرد و گفت: در حال حاضر برخی صنایع بزرگ کرمانشاه در حوزه پتروشیمی و سیمان نیروگاه خودتامین دارند که میزان تولید برق آنها ۱۸ مگاوات است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب پیش‌بینی کرد با توجه به در دست احداث بودن نیروگاه خودتامین در تعداد دیگری از صنایع، میزان تولید برق در این بخش در سال آینده به ۸۸ مگاوات برسد.

الفتی‌نیا از مشوق‌هایی که برای احداث نیروگاه‌های خود تامین در صنایع در نظر گرفته شده یاد کرد که نه تنها مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف برق نخواهند شد، بلکه می‌توانند برق تولیدی خود را بفروشند.

وی درباره برخی صنایع که نیازمند واردات ژنراتور برای تامین برق هستند نیز گفت: برای این صنایع نیز هر کجا نیاز بوده مکاتباتی را با ستاد تسهیل، وزارت صمت، بانک مرکزی و ... انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب از وضعیت صادرات برق نیز یاد کرد و گفت: شبکه برق سراسری بوده و تولیدی که صورت می‌گیرد در شرایطی که بیش از نیاز باشد قابل ذخیره نیست، از همین رو در ایامی که با مازاد تولید مواجهیم، در برخی ساعات برق مازاد به عراق صادر می‌شود.

الفتی‌نیا اولویت تامین برق را با مصرف داخل کشور اعلام کرد و افزود: در شرایطی که در داخل کشور کمبود داشته باشیم، برق صادر نمی‌شود .

برچسب ها: اداره برق ، برق رسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.