خرید ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا به امروز بر اساس آخرین گزارشات ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده است.

امروز ۱۷ خردادماه در برنامه گفت‌وگوی نیمروزی رسانه ملی مسئولان مختلف در رابطه با موضوع میزان برداشت و روند تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی نکاتی را مطرح کردند.

در این راستا سهرابی مجری طرح کشت گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: گندم در جهان یک ابزار سلطه و یک مکانیزم بازدارنده است. با این نگاه وزارت جهاد برای خودکفایی برنامه ریزی می‌کند. بر اساس جمع بندی‌ها سطح زیرکشت گندم ایران شامل ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم است و تا به امروز بر اساس آخرین گزارشات ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده است.

او افزود: اولین برداشت از هفته نخست فروردین بود و آخرین برداشت هم از شهریور خواهد بود. برآورد ما این است که امسال میزان تولید گندم کشور ۱۵ میلیون تن خواهد بود. تا اینجا استان گلستان بیشترین میزان رشد و خرید گندم را داشت و بعد از آن استان اردبیل است.

او افزود: در رابطه با افزایش تولید گندم چند مولفه وجود دارد که اولین مورد آن بحث تشویقی همانند قیمت تضمینی، پرداخت به موقع یارانه‌ها و ... است. مورد بعد به ابزار‌های فنی بازمی‌گردد. امسال تنوع بخشی خوبی در بذر داشتیم. در ۲۰ سال گذشته ارقام جدیدی از بذر با پروتئین بیشتر را داشته ایم. یکی از معضلات در بخش کشاورزی بحث مصرف متعادل کود بود که با برنامه‌ریزی‌ها به سمت مصرف متعادل رفته‌ایم.

در ادامه هم برزعلی رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان بیان کرد: ۳۶۷ هزار هکتار زمین را زیرکشت گندم بردیم و تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری کردیم و رکورد خوبی زده شد. با توجه به تغییرات اقلیمی راهبرد اصلی خود را بر مبنای مدیریت هوشمند اقلیم محور و افزایش ضریب دانش قرار دادیم. با برنامه خود از ۱۵ درصد به ۷ درصد و در برخی نقاط به ۴ درصد ضایعات رسیدیم. در رابطه با پرداخت‌ها نیز باید گفت ما ۷۰۰ هزار تن خرید بر مبنای ۱۷ هزار تومان داشتیم و در چند روز آینده این پرداخت‌ها را خواهیم داشت.

همچنین سهرابی مدیر طرح گندم جهاد کشاورزی در ادامه می‌گوید: استان‌های با اقیلم سرد هنوز برداشت خود را آغاز نکردند و برداشت آنها از تیرماه آغاز خواهد شد. در رابطه با استان گلستان با توجه به سطح زیر کشت این استان یکی از قطب‌های مهم گندمی کشور است و بیش از یک میلیون تن از گندم کشور برای این استان است. این استان امسال اقدامات خوب و پیشگیرانه زیادی در مباحث مختلف از جمله مدیریت بیماری‌های گندم و مصرف متعادل کود را داشته است. یکی از برنامه‌های ویژه ما جایگزینی کمباین‌ها است که برای امسال هدفگذاری جایگزینی ۲هزار کمباین را داریم. در کل حدود ۱۱ هزار کمباین فرسوده در کشور وجود دارد. در خصوص خرید کمباین دستورالعمل داریم و افراد می‌توانند از آن مسیر اقدامات خود را انجام دهند در همین راستا رانندگان حرفه‌ای و دارندگان زمین بزرگ هکتار می‌توانند کار را در این راستا پیش ببرند.

او گفت: امسال نحوه پرداخت‌ها به این شکل است که اطلاعات کشاورزان در سامانه بهره‌وری وارد می‌شود. بعد از تحویل گندم به مراکز تضمین اطلاعات به سمت سازمان برنامه بودجه ارسال و بعد مستقیم مبالغ از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به کشاورز بدون انحراف پرداخت خواهد شد. امیدواریم امسال مشکلی با پرداخت نداشته باشیم.

در ادامه هم اژدری رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال سطح زیر گشت گندم ما ۲۸۹ هزار هکتار بود. برداشت گندم از روز گذشته شروع شده و در این ساعت ۱۰ هزار هکتار خرید گندم را داشته و پیش بینی می‌شود تولید امسال ۵۷۵ هزار تن باشد. همچنین رشد خرید ۳۸ درصدی را امسال پیش بینی کرده‌ایم. مبارزه با آفات و جوندگان را دنبال کردیم که عاملی بر افزایش تولید امسال بود. با پیگیری‌های انجام شده ۴ کمباین مکانیزه خریداری شده و انتظار داریم برای امسال تسهیلات برای بحث کمباین افزایش و عملیاتی شود.

در ادامه هم عزیزان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: ۱۶۰ هزار هکتار سطح کشت گندم ما بود و علی‌رغم تنش آبی، خوشبختانه باز افزایش تولید و خرید را نسبت به سال گذشته داشتیم. امسال طرح جهش تولید و مبارزه هوشمندانه با بیماری‌ها را پیگیری کردیم.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار