آیت الله سعیدی:

تخریب فضای انتخابات را به بی‌اعتمادی و یأس تبدیل می‌کند

امام‌ جمعه قم گفت: تخریب فضای انتخابات را به بی‌اعتمادی و یأس تبدیل می‌کند و قدرت تفکر و تشخیص اصلح از مردم گرفته می‌شود و دشمن را به طمع می‌اندازد.

 آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به شخصیت و ویژگی‌های قیام امام خمینی (ره) اظهار کرد: عصر امام روح‌الله قطعه‌ای نورانی از تاریخ بشر با ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و مهم‌ترین این ویژگی‌ها این است که جوهره انقلاب اسلامی ایران قیام برای خدا بود.

 وی با بیان اینکه قیام امام خمینی (ره) از دو ویژگی محتوای دینی و رهبری کار آمد برخوردار بوده و هست افزود: امام امت رهبری آگاه، بصیر، با اخلاص، متقی، قاطع، مردم شناس، مردم باور و مردم دوست بود؛ ایشان سیاست مداری با صراحت بیان، زمان شناس، دشمن شناس، شجاع، در برابر ابرقدرت‌ها، مستکبران و متجاوزان حیله گر سازش ناپذیر و عدالت طلب به معنای واقعی بود.

 امام با اتکاء به خدا و اعتماد به نقش مهم و مؤثر مردم قیام کرد

 امام جمعه قم با تأکید بر اینکه امام با اتکاء به خدا و اعتماد به نقش مهم و مؤثر مردم قیام کرد، گفت: امام آشنا و مسلط بر قواعد و ضوابط و روش قیام برای خدا بود و نتیجه اش هم نصرت الهی بود؛ همانطور که پیامبر فرمودند هر کس کارهایش برای خدا باشد خدا هم به او یاری خواهد رساند.

 وی با بیان اینکه شیوه مبارزاتی امام ساده و به دور از پیچیدگی و سیاسی کاری‌های رایج دنیا بود، افزود: امام تنها با تکیه بر شعار‌ها و معیار‌های روشن اسلامی و قاطعیت خاص خود انقلاب را رهبری کردند و با قیام خود جان تازه‌ای در جسم بی رمق اسلام و مسلمانان در کشور، منطقه و جهان دمیدند و بر بزرگ‌ترین قدرت نظامی و تسلیحاتی منطقه پیروز شدند.

 آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه امام هادی علیه السلام می‌فرمایند کسی که خدا را اطاعت کند توسط مردم اطاعت می‌شود، گفت: امام هدف اصلی را مبارزه با کانون فساد یعنی سلطنت قرار دادند و به عنوان مرجع تقلید عدم مشروعیت نظام شاهنشاهی را برای مردم تبیین، افشا و اعلام فرمودند و با تبیین هدف نهایی خودشان که برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی بود به بسیج مردم پرداختند.

  انقلاب اسلامی ایران گرایش به معنویت را در کل جهان زنده کرد

 وی با بیان اینکه امام سخت معتقد به مؤثر بودن قیام لله بودند، افزود: امام یک تنه قیام کردند و همه مردم را به حرکت واداشتند و در ادامه دیگران هم همراهی کردند و انقلاب اسلامی ایران سر آغاز عصر جدید در زندگی و حیات ایران شد و هویت اسلامی را در کشور و دنیای معاصر و گرایش به معنویت را در کل جهان زنده کرد.

 امام جمعه قم نامه‌ای که امام قبل از فروپاشی نظام الحادی کمونیست به گورباچف نوشتند را برای متوجه کردن کشور‌های الحادی به اسلام ناب محمدی دانست و افزود: بعد از حیات پر برکت امام نامه‌هایی که امام خامنه‌ای به جوانان غربی و به خصوص نامه اخیر به جوانان و دانشجویان آمریکایی نوشتند در راستای نامه امام خمینی بود و فرمودند این نامه را به جوانانی می‌نویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از زنان و کودکان مظلوم غزه بر انگیخته است و به این جوانان توصه فرمودند که با قرآن آشنا شوید، زیرا درس قرآن به ما ایستادگی در راه حق است و درس قرآن درباره ارتباطات بشری این است که نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید.

 وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با الهام از قیام الهی حضرت موسی (ع) ابتدا مردم را از ظلم و ستمی که بر آنان می‌رفت آگاه ساختند و همزمان دشمن اصلی را معرفی کردند و با تأسی به کلام خدا مستقیم به سراغ شاه که فرعون ایران بود رفتند، خاطرنشان کرد: امام ابتدا و به کلام خدا در قرآن تأسی فرمودند که خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود به سراغ فرعون برو که او طغیان کرده و با قول نرم با او سخن بگو؛ لذا فرمودند آقای شاه من به تو نصیحت می‌کنم که از این کار‌ها دست بردار.

 آیت الله سعیدی افزود: همانطور که فرعون از نصیحت حضرت موسی (ع) سر باز زد و سودی نبرد شاه هم از دعوت امام سر باز زد و سودی نبرد؛ سخنان امام همچون بتکی بر روح شاه که تکبر فرعونی او زبان زد خاص و عام بود فرود آمد و شاه فرمان خاموش کردن صدای امام را در ۱۵ خرداد صادر کرد و بعد از چند سال مبارزه، مقاومت و دادن شهدای فراوان آنکه باید خاموش می‌شد و شد شاه بود که رفت و انقلاب اسامی ایران با رهبری امام به نتیجه رسید همانطور که خدا فرمود فاصبر إنّ العاقبه للمتقین.

 وی در خطبه دوم با اشاره به روز جهانی محیط زیست بر رعایت تقوا نسبت به محیط زیست تأکید کرد و گفت: امروز آخرین روز از ماه ذی‌قعده سالروز شهادت امام جواد علیه‌السلام است؛ این مصیبت بزرگ را خدمت امام هشتم علیه السلام و امام عصر عجل‌الله فرجه الشریف، حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها و شما مردم ولایتمدار تسلیت عرض می‌کنم.

 امام جمعه قم با بیان اینکه شنبه ۱۹ خرداد اول ماه ذی الحجه است، گفت: برای همه زائران خانه خدا آرزوی سلامت و عافیت و توفیق انجام درست مناسک عمره و حج را داریم، همچنین این روز سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها است که به عنوان روز ازدواج نام گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین (ع) در روز خواستگاری طبق نقلی ۲۴ سال و حضرت زهرا (س) ۹ سال داشتند، گفت: این تفاوت سنی در ازدواج پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) به صورت عکس رخ داد و این یعنی اگر دختر و پسری شرایط ازدواج را دارند و همدیگر را پسندیده اند و فقط از نظر سنی تفاوت دارند نباید مانع آنها شود.

 آیت الله سعیدی به تحقق شکوهمندترین ازدواج و با شکوه‌ترین خانه و نقش آفرین‌ترین زندگی مشترک در تاریخ اسلام بدون هیچگونه تشریفات اضافی اشاره و ابراز داشت: یکی از درس‌هایی که از زندگی مشترک حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) می‌توان گرفت فرزند آوری و تکثیر نسل است که امروز از مسائل مهم کشور است.

تسهیل در امر ازدواج جوانان از مهم‌ترین مسائل امروز کشور است

 وی تسهیل در امر ازدواج جوانان را از مهم‌ترین مسائل امروز دانست و گفت: هم جوان باید سطح توقعات خود را با واقعیات تطبیق دهند و هم خانواده‌ها کمک کنند که جوانان در سنین اول ازدواج تشکیل زندگی دهند و چنین ازدواج‌هایی زمینه فرزند آوری و تکثیر نسل را به وجود می‌آورد.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه یکشنبه سالروز شهادت آیت الله سعیدی در زندان شاه بر اثر شکنجه‌های رژیم پهلوی در سال ۱۳۴۹ است ابراز داشت: شهید سعیدی نقل می‌کرد در ایام مبارزه امام با رژیم شاه یک روز نزد ایشان رفتم و گفتم آقا ممکن است برخی شما را تنها بگذارند و طرف مقابل شما نه تنها دولت ایران؛ بلکه دولت بزرگ آمریکا است؛ ولی امام فرمودند اگر جن و انس یک طرف و من طرف دیگر باشم بدون ترس و واهمه حرف خود را می‌زنم.

 امام جمعه قم ابراز داشت: پنجشنبه ۲۴ خرداد و ۶ ذی الحجه نیز سالروز شهادت مظلومانه حجاج در حرم امن الهی در سال ۱۳۶۶ است که یاد و خاطره این شهدا را گرامی می‌داریم.

اوصافی که مقام معظم رهبری برای شهید آیت الله رئیسی بیان کردند باید معیار مدیران قرار گیرد

 وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانات مهم ۱۴ خرداد امسال در حرم حضرت امام ویژگی‌ها و اوصاف مهم و درس آموزی را درباره آیت الله رئیسی بیان فرمودند، افزود: بیان اوصاف این شهید بزرگوار نه تنها برای تقدیر و قدردانی از این شهید است بلکه معیار و شاخصی برای همه کسانی است که مدیریت در جامعه را بر عهده دارند.

 وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر حاکمیت اخلاق در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی تأکید کردند و فرمودند بدگویی، تهمت و لجن پراکنی نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه به آبروی ملی هم لطمه می‌زند، افزود: ما با تشکر از شورای نگهبان که در این روز‌ها سخت تلاش می‌کند تا افراد شایسته را به مردم معرفی کند باید توجه داشته باشیم که یکی از مهم‌ترین ارکان اخلاق مداری در انتخابات رعایت مرز تبیین و تخریب در گفتگو‌ها است.

 رعایت مرز تخریب و تبیین در رقابت‌های انتخاباتی مهم‌ترین رکن اخلاق‌مداری است

 آیت الله سعیدی با بیان اینکه تخریب کارش ویران گری فضای انتخابات است و تشخیص اصلح را دشوار می‌کند، افزود: در طرف دیگر تبیین برای انتخاب اصلح کارساز است و قدرت تفکر، تشخیص و تصمیم گیری را تقویت می‌کند.

 وی با تأکید بر اینکه نسبت ناروا به این آن دادن ذهن مردم را خراب و فضای انتخابات را به بی اعتمادی و یأس تبدیل می‌کند، گفت: تبیین گری دشمن را مأیوس می‌کند، با دشمن مرزبندی می‌کند و در زمین دشمن بازی نمی‌کند ولی در تخریب با دشمن هماهنگ عمل می‌شود و دشمن را به طمع می‌اندازد.

 امام جمعه قم با بیان اینکه در تبیین امید و اتحاد اجتماعی تقویت می‌شود ولی در تخریب اختلاف‌ها، کینه‌ها و کدورت‌ها برجسته می‌شود و فوران می‌کند، افزود: در فضای تبیین شخص اصلح وقتی مشخص و انتخاب شد شخص دیگری که رأی نیاورده در عرصه‌های دیگر فرصت کار پیدا می‌کند ولی در فضای تخریب شکست خورده در انتخابات از حیثیت ساقط می‌شود؛ بنابراین باید به تبیین بپردازیم و از تخریب که خواست دشمن است پرهیز کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار