در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۰.۲۱ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۲ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۰.۲۱ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۲ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۹۱ درصدی در پله ۶۷۹ هزار و ۱۷۰ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۰۸ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۴۵۲ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری سه روزه صنعت سایر معادن با افزایش ۵.۷۳ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت لاستیک هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت کاشی و سرامیک با افت ۲.۶۶ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۵ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۲۸۱ میلیارد، یکشنبه هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج  ۶۶۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته کاری سه روزه ۶۶۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

تداوم بی‌تفاوتی بازار سهام به اخبار مثبت 

در ادامه هم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار نیمه تعطیل و مرده‌ این هفته حرف جدیدی برای گفتن نداشت، ادامه‌ محدودیت دامنه نوسانات سهام و صندوق ها، نفس نیمه جان بازار را گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: گویی سهامداران خسته تمامی ندارند و بخش قابل توجهی از بازار همچنان رو به پایین است و حتی به شایعات و خبر‌ها هم واکنشی خاصی داده نمی‌شود. شنیده‌هایی از قبیل نظارت بر نرخ سود و تخلفات بانک‌ها، تصویب معافیت‌های مالیاتی در قانون بودجه ۱۴۰۳ و بهبود نرخ خوراک پالایشی ها هم نتوانست تاثیر مثبتی داشته باشد.

وفایی می‌گوید: خودرویی‌ها شفاف سازی‌هایی در مورد برنامه‌های خود برای خروج از ماده ۱۴۱ کدال کردند و شایعاتی در مورد احتمال شروع پروسه تجدید ارزیابی آنها وجود دارد. هرچند شاهد بهبود و معاملات و نوسانات کوچک در گروه بانکی و خودرویی بودیم. در بخشی از بازار هم دوئل خریداران و فروشندگان برنده خاصی ندارد. رکود عجیبی بازار را فراگرفته و توجهی به ارزندگی و جاماندگی بازار نمی‌شود.

او افزود: لازمه شکل گیری یک روند مثبت پشیمانی فروشندگان در چندین فاز و ایجاد اعتماد دوباره به بازار است که علی الحساب خبری از آن نیست! سفارش‌های بازارگردان در سهام بزرگ و رهاسازی سهام کوچک و متوسط که به بهانه‌ حمایت از بازار صورت می‌گیرد هم بیشتر جنبه شاخص سازی دارد، تا اقدامی موثر در جهت بهبود بازار به شمار آید.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
واقعاً بس نیست آیا ؟
آخرین اخبار