مشهدالرضا در سالروز شهادت امام جواد(ع) به سوگ نشست

شهر مقدس مشهد همزمان با سالروز شهادت امام جواد(ع) سیاه‌پوش شده و در حزن و اندوهی سنگین فرو رفته است .

صبح امروز به مناسبت شهادت امام جواد(ع) عزاداران و محبان اهل بیت(ع) از میدان شهدا به حرم مطهر رضوی مشرف خواهند شد.

برای امام نهم (ع) القاب مختلفی ذکر کرده‌اند که هر یک بیانگر ویژگی های اخلاقی و روحی، برجستگی‌های معنوی، رفتاری، فضایل و کمالات انسانی است که ایشان را از دیگران ممتاز می‌ساخته است. آن حضرت باتقواترین فرد زمان خود بود و کسی در جود و بخشش به پایه آن حضرت نمی رسید.

نام آن حضرت "محمد" بود، اما به دلیل بخشندگی، به "جواد" و به دلیل تقوای زیاد به "تقی" مشهور شدند. آن بزرگوار ۱۷ سال امامت کردند که دوران امامت ایشان با حکومت مأمون و معتصم عباسی همزمان بود.

امام جواد(ع) برای تربیت شیعیان و مسلمانان در زمینه‌های مختلف اخلاقی و تربیتی، بیاناتی دارند که توجه و عمل به آنها شایسته و لازم است از جمله امام محمدتقی(ع) مسلمانان را از به تاخیر انداختن توبه، امروز و فردا کردن، اصرار بر گناه و ایمن شدن از مکر خدا برحذر می دارد و مومن را به سه نیاز واقعی اش توجه می دهد که توفیق خدایی، واعظ نفسانی و قبول نصیحت است، و برای هر چیزی زینتی می‌شمرد و از متوجه شدن انحصاری به زینت‌های مادی هشدار می دهد.

آن حضرت می‌فرماید: توبه بر چهار پایه استوار است "پشیمانی به دل، استغفار به زبان، و جبران با اعضا و جوارح و تصمیم بر این که فرد به گناه باز نگردد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سالروز شهادت امام جواد(ع) شهادت ایشان و امام حسن مجتبی(ع) به دست همسرانشان را نشان از غربت و مظلومیت فوق‌العاده‌ این ۲ امام بیان کرد.

آیت الله سید احمد علم الهدی ادامه داد: مأمون از ابتدا به دنبال انحراف امامت بود و توطئه اش آن بود که امام جواد(ع) به‌عنوان داماد خلیفه، همه تعاملاتش محدود به دارالخلافه بغداد و طبقه خاصی از اشراف باشد تا به این ترتیب، خط سیر امامت از مسیر خود خارج شود.

وی اظهار کرد: مامون، امام رضا(ع) را هم با همین دیدگاه و سیاست به اجبار به مرو کشاند اما پس از به شهادت رساندن امام هشتم مشاهده کرد که فرزند برومندش امام جواد(ع) در هشت‌سالگی به امامت رسیده است و شیعیان از او تبعیت می کنند.

امام جمعه مشهد گفت:این خلیفه عباسی راهبرد جدید خود را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کرد که این آقازاده هشت‌ساله را از ابتدا در جریان حاکمیت و خلافت هضم کند تا به هر ترتیب، زمانی که وقت حذف و ترور او رسید، جریان امامت شیعه دچار انحراف شود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز با اشاره به ویژه برنامه های مناسبتی سالروز شهادت امام جواد(ع) گفت: این ویژه برنامه‌ها از شامگاه پنجشنبه هفدهم خرداد آغاز شد.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد افزود: سخنرانی حجت‌الاسلام محمد رضایی تهرانی از کارشناسان مذهبی و مرثیه‌سرایی با نوای ذاکران اهل بیت(ع) و قرائت زیارت امین الله و دعای کمیل از دیگر برنامه‌های شب شهادت ابن الرضا(ع) در حرم امام رئوف بود.

وی ادامه داد: آیین سالروز شهادت امام جواد(ع) بعد از اقامه نماز صبح و در آستانه طلوع خورشید با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت و قرائت دعای ندبه و مرثیه‌سرایی با نوای سعید قانع برگزار شد.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی گفت: مراسم شام شهادت حضرت جوادالائمه(ع) نیز عصر امروز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود که قرائت زیارت امین‌الله، سخنرانی و مرثیه سرایی از دیگر برنامه‌های این آیین خواهد بود.

امام محمد تقی معروف به جوادالائمه (ع) در روز آخر ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسیدند. حرم آن حضرت در شهر کاظمین عراق است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.