تامین آب سیستان و بلوچستان به منابع داخلی متکی شد

سخنگوی صنعت آب گفت: با طرح‌هایی که امروز بهره برداری شد، منابع آب متعددی برای تامین آب سیستان و بلوچستان ایجاد شد.

در برنامه «گفتگوی نیمروزی» شبکه خبر موضوع احداث پروژه‌های مختلف حوزه آب و گاز و برق مورد بررسی قرار گرفت و آقای بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب و آقای نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به سوالاتی پاسخ دادند.

بزرگ زاده گفت: استان سیستان و بلوچستان بیش از ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و این در حالی است که بارش متوسط آن حدود ۱۰۰ میلمتر است که ۴۰ درصد میانگین کشوری است. بارش میانگین کشور ما هم در حدود یک سوم میانگین جهانی است. البته رژیم تامین آب در بخش‌های جنوبی متفاوت است و رودخانه‌های خوبی در این مناطق وجود دارد و چند سد بر مسیر آن‌ها ایجاد شده که در سیلاب‌های اخیر نقش آنها برجسته بود. همچنین منابع آب زیرزمینی و آب دریا را در نوار ساحلی استفاده می‌کنیم.

او افزود: در مناطق مرکزی استان بیشتر به سمت آب‌های سطحی و زیرزمینی خواهیم رفت. در مناطق شمالی استان، مانند زاهدان و سیستان عمدتا با منابع آب زیرزمینی و چاه نیمه‌ها تامین آب انجام می شود. در خود سیستان به تک منبع آب دریافتی از محل حقابه هیرمند متکی بودیم که در چاه نیمه‌ها ذخیره می شد. امروز این تک منبعی پایان می‌یابد و منابع متعددی برای تامین آب در نظر گرفته می‌شود. اتکا تامین آب شرب، بهداشت و مشاغل صنعتی و بهداشت به منابع آب داخلی متکی شد و حقابه برای بخش کشاورزی کنار گذاشته می‌شود. 

بزرگ زاده ادامه داد: احداث آب شیرین کن کامل شده و آماده بهره برداری است که از طریق آن، آب به دو سمت سیستان و زاهدان خواهد رفت. این آب شیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز تامین آب انجام خواهد داد. مجموعا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های آب و برقی است که امروز افتتاح می‌شود.

آقای نوشادی گفت: ارزش پروژه گازرسانی ایرانشهر چابهار در سیستان و یلوچستان ۴۲۰ میلیون دلار بوده که با ورود این گاز صنایع، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بهره‌مند خواهند شد. تنها در یک مورد نیروگاه مصرف ۲.۵ میلیون لیتر گازوئیل در روز با این گازرسانی کاهش پیدا می‌کند. نرخ بازگشت سرمایه این پروژه‌ها تنها از محل صرفه جویی سوخت در نیروگاه چابهار اتفاق خواهد افتاد. ۷۶۰ کیلومتر شبکه اصلی گاز در سیستان و بلوچستان ایجاد شده و با خط لوله‌ای که ایجاد شده امکان صادرات گاز نیز برای کشور فراهم می‌شود. همچنین ایرانی‌ترین پالایشگاه که فاز دو پالایشگاه گاز ایلام است به زودی طی سال جاری افتتاح خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار